پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزار می‌شود
کد خبر: 3923606
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
طی نیمه دوم سال در سراسر کشور؛

پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزار می‌شود

پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، طی نیمه دوم سال در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ در بخش‌های آقایان و بانوان، ابتدا در سطح استان‌ها و سپس کشوری برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که ایران و دیگر کشورهای جهان، درگیر کرونا است و طی هشت ماه گذشته، زندگی بشریت را دستخوش، تغییرات کرده است.

مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی تهران اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود، با سیاست‌گذاری‌های جدید، جشنواره پانزدهم را برگزار می‌کند و توان افزودن رشته‌های دیگر در کنار رشته قرائت تحقیق قرآن را دارد.

ستادهای استانی جشنواره، با توجه به امکانات، زمان، تعداد مخاطبان و وضعیت اعلام شده از سوی ستاد مقابله با بیماری کرونا، مرحله اول جشنواره را در سطح استان‌ها به شکل حضوری و غیر حضوری همراه با تمهیدات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهند کرد. در شهرهایی که وضعیت قرمز است، از ظرفیت فضای مجازی و نیز پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود که این امر تا نیمه مهرماه سال جاری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

داود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در رابطه با تفاوت این دوره از جشنواره با ادوار گذشته به خبرنگار ایکنا اظهار کرد: یک نقد درست به جشنواره وارد بود که چرا در چهارده دوره قبلی، تنها به موضوع قرائت پرداخته شد؟ با وجود آنکه در سال قبل پیش‌بینی راه‌اندازی رشته حفظ قرآن را داشتیم، با شرایط پیش آمده توصیه به تعویق آن شد، اما مسئولان ستاد برگزاری، این دغدغه مهم را لحاظ کرده و تصمیم به برگزاری رشته حفظ (انتخاب حافظ قرآن سال) گرفته‌اند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی ادامه داد: این وعده را به آن دسته از حفاظ که به هر علتی در مسابقات معمول حاضر نشده و یا عرصه را با حضور افراد متداول و منتخب حفظ قرآن در مسابقات برای خود تنگ و غیر قابل حضور دیده‌اند، می‌دهیم که در جشنواره تلاوت‌های مجلسی، جانی دوباره به جریان حفظ قرآن در کشور دمیده خواهد شد. ممکن است برای اولین بار اشکالاتی در این روش وجود داشته باشد، اما تمام تلاش ما این است تا حقیقت حفظ قرآن، بیان و از حاشیه‌‎پردازی پرهیز کنیم.

وی بیان کرد: تفاوت دیگر این دوره از جشنواره نسبت به ادوار قبلی، ورود مرتّلان قرآن به جشنواره است، چرا که جهان اسلام برای تبلیغ قرآن بیش از قاریان و حافظان، به مرتلان، اقبال بیشتری نشان می‌دهد.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی ادامه داد: در این دوره، غیر حضوری و به صورت اعلام فراخوان و ارسال اثر در بخش اول و نیز رأی و انتخاب هیئت داوران و مردم، 10 مرتّل برتر قرآن مشخص خواهند شد و امیدواریم که بتوانیم طبق برنامه، کل قرآن را با صدای این عزیزان ضبط و منتشر کنیم که مراتب حضور و ورود این افراد متعاقباً اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان برگزاری تمام مراحل جشنواره از مهرماه سال جاری تا ۲۸ دی‌ماه همزمان با شام شهادت صدیقه طاهره(س) خواهد بود، گفت: سال گذشته پیش‌خبری برای بین‌المللی شدن جشنواره در دوره بعدی یعنی جشنواره امسال در نشست خبری اعلام شد، این مسئله در شرایطی عنوان شد که جهان مبتلا به کرونا نبود.

جعفری افزود: بسیار مشتاق بودیم که با تمام توانمان این بخش از جشنواره را پررنگ برگزار کنیم، اما برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه تغییر کرد و همانند مسابقات بین‌المللی قرآن، شکل حضوری این بخش از جشنواره کم‌رنگ شد. اما با توجه به فن‌آوری‌های موجود، این بخش را نیز به توفیق الهی با ارتباط با پیکره مردمی و قاریان 15 کشور، برگزار خواهیم کرد.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی تصریح کرد: چگونگی حضور این 15 قاری از کشورهای مختلف را متعاقباً اعلام خواهیم کرد و امیدواریم که بتوانیم پخش تلاوت‌ ایشان را به صورت زنده و مستقیم برای همه عزیزان و مشتاقان ارائه دهیم.

جعفری افزود: در این دوره، برای بانوان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده تا بتوانیم طبق برنامه در نظر گرفته شده، کار را از اواسط مهر تا پایان دی‌ماه سال جاری با همکاری تمام زحمتکشان بی‌ادعا در ستادهای استانی و مرکزی و زیر سایه قرآن و امام عصر(عج) پیش ببریم.

وی در پایان از همکاری سازمان‌ها و نهادهای قرآنی همچون معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، وزارت کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن شهرداری تهران، سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اداره‌کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری جلسات مقدماتی جشنواره تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha