احترام و تکریم عتبات عالیات دستور قرآن است
کد خبر: 3922417
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

احترام و تکریم عتبات عالیات دستور قرآن است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه احترام و تکریم عتبات عالیات دستور قرآن است، گفت: لرستان با وجود تنگناهایی که در بحث سیل و کرونا داشته اما همواره نقش مهمی در کمک به بازسازی عتبات عالیات داشته است.

امام جمعهبه گزارش ایکنا از لرستان، جلسه هماهنگی هيئت ‌امنای کانون‌های خیرین ستاد بازسازی عتبات عاليات استان لرستان شنبه، 22 شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد و رئیس و اعضای هیئت امنای کانون‌های خیرین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان لرستان در دفتر امام جمعه خرم آباد برگزار شد.

در این جلسه ابتدا اصغر حقی‎پور، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان لرستان به ارائه گزارشی از اقدامات ستاد پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد با اشاره به آیه ۳۶ سوره نور با این مضمون «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، اظهار کرد: خدای متعال در این آیه فرموده است:  «در خانه‏‌هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آن‌ها رفعت‏ يابد و نامش در آن‌ها ياد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى‏كنند» البته در مساجد که محل ذکر خداست کسی در آن اختلافی ندارد و مورد بحث و گفت‌و‌گوی فرقه‌های مذاهب اسلامی نیست ولیکن در امامزادگان و ائمه، بعضی‌ها تشکیک می‌کنند که فرض کنید آن‌جا تقدیس، احترام و اجرای برنامه‌های دینی و حتی دعا خواندن از مصادیق شرک باشد.

وی با اشاره به معنی لفظی کلمه «بیت» در زبان عرب، افزود: عرب بیت را مکانی می‌داند که مسقف باشد و لذا مسجد هم می‌تواند سقف داشته باشد و هم می‌تواند سقف نداشته باشد به‌عنوان مثال مسجدالحرام سقف ندارد پس در نتیجه خطاب این آیه صرفاً به مساجد نیست کما اینکه مصداق «بیت» در این آیه شریفه، مرقد و صحن امامان بزرگوار و امامزادگان است.

شاهرخی با بیان اینکه احترام و تکریم عتبات عالیات دستور قرآن است، گفت: ترفع یعنی احترام بگذارید و این شامل عمران و تعمیر و آباد کردن آن مکان است. یعنی ظاهر آن بیت را تمیز و برای این‌که مردم آن‌جا حضور پیدا کنند و اسباب عبادت و حضور آن‌ها را برایشان مهیا کنیم، بنابراین کاری که شما انجام می‌دهید، دارای مستند و مدرک قرآنی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ضمن تأکید بر مراتب عالی این کار پُر خیر و برکت، اضافه کرد: استان لرستان با وجود تنگناهایی که داشته، همانند ویروس کرونا که فراگیر بود و کشور ما را هم در برگرفت و قبل از آن به حوادث دیگری همچون سیل فروردین و اسفند ۹۸ مبتلا شدیم و علاوه‌بر این، تنگناهای اقتصادی که در استان لرستان سال‌های سال سایه افکنده ولی از آن‌جا که استان ما به ‌عنوان یک استانی که مرکز و کانون محبت اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) است، این تنگناها و این حوادث طبیعی باعث نشده که در بازسازی عتبات عالیات حضور کم‌رنگی داشته باشد.

امام جمعه خرم‎آباد ادامه داد: استان لرستان به‌دلیل اینکه کانون محبت به اهل ‌بیت(ع) بوده است، با زحماتی که اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات متحمل شده‌اند همواره نقش مهمی در بازسازی اماکن متبرکه عراق ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha