جشن مباهله کجا برویم + نشانی
کد خبر: 3916380
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
با رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛

جشن مباهله کجا برویم + نشانی

امسال با توجه به شیوع کرونا، وضعیت برپایی مراسم جشن مباهله متفاوت از سال گذشته است؛ به طوری که این مراسم امسال در ۲۴ نقطه از فضای باز شهر تهران با رعایت نکات بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ روز ۲۴ ماه ذی‌الحجه، سال دهم هجری، يكی از مبارك‌ترين و باشكوه‌‏ترين ماجراهای تاريخ اسلام به نام مباهله، اتفاق افتاده كه قرآن كريم نيز آن را بيان كرده و اين روز از اهميت ‏خاصی برخوردار است و به عنوان ميراثی جاودان برای جهان اسلام به يادگار مانده است‌.

روز مباهله بیانگر هویت دینی و الهی جامعه اسلامی و شیعی است و ما وظیفه داریم به عنوان میراث‌دار مکتب قرآن و اهل بیت(ع)، ضمن تبیین این حقایق، این مناسبت‌ها را همیشه زنده نگهداریم؛ به همین منظور در شب و روز جمعه که سال‌روز مباهله است، مراسم و برنامه‌‌های متناسب با شرایط موجود در سراسر کشور برگزار می‌شود. امسال با توجه به شیوع کرونا، وضعیت برپایی مراسم جشن مباهله متفاوت از سال گذشته برگزار می‌شود؛ به طوری که این مراسم امسال در فضای باز برخی مناطق تهران تدارک دیده شده است که در ادامه به تعدادی از مهمترین آن در پایتخت اشاره می‌کنیم.

یکی از مناطقی که در سال‌های اخیر در مناسبت‌های مختلف به ویژه اعیاد اقدام به برپایی جشن و سرور می‌کند، میدان امام حسین(ع) تهران است که امسال با توجه به اهمیت حفظ سلامت مردم، جشن مباهله در میدان امام حسین(ع) با رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی با عنوان «همایش خانواده همگام با علی(ع) و هم‌نفس با فاطمه (س)» برپا می‌شود و جشن در فضایی بالغ بر ۱۲ هزار متر مربع شنبه، ۲۵ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی و با نوای محمدحسین پویانفر در میدان امام حسین(ع) برپا خواهد شد.

همچنین در برنامه‌ریزی صورت گرفته در ستاد مردمی مباهله با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قرار است در روز مباهله ۲۴ نقطه تهران شامل شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تهران جشنی برپا شود که در این روز فرهنگ‌سراها و فضاهای عمومی با موقعیت فضای باز میزبان مردم هستند. موقعیت و نشانی ۲۴ نقطه از شهر تهران به شرح زیر است.

فرهنگ‌سرای امام(ره) واقع در خیابان شهید باهنر، بعد از سه‌راه یاسر، خیابان امیر سلیمانی

کتابخانه پرواز واقع در سعادت‌آباد، بالاتر از چهارراه سرو، میدان بهرود، ضلع شمال پارک پرواز

فرهنگ‌سرای آفتاب واقع در خیابان دکتر شریعتی، روبه‌روی خیابان دولت، خیابان امامزاده

فرهنگ‌سرای اشراق واقع در خیابان جشنواره 

خانه فرهنگ میثاق واقع در خیابان آیت‌الله کاشانی، انتهای خیابان مهران

بوستان ساعی واقع در خیابان ولیعصر(عج)، بوستان ساعی، ضلع شمالی، سالن روباز

باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، انتهای خیابان مطهری، میدان پلیس

بوستان فدک مقبره الشهدا واقع در نارمک، خیابان گلستان، فرهنگ‌سرای گلستان

زمین چمن فرهنگ‌سرای رویش واقع در مهرآباد جنوبی، خیابان شهید واشقانی فراهانی، نبش کوچه شهید وادی‌زاده

محوطه فرهنگ‌سرای قرآن واقع در خیابان قزوین، خیابان کاظمی (تیموری) 

فرهنگ‌سرای رازی واقع در میدان قزوین، خیابان شهید مرادی

میدان امام حسین(ع) واقع در خیابان دماوند، میدان امام حسین(ع)

فرهنگسرای امید واقع در میدان شهدا، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام

پارک سهند واقع در ۳۵ متری پاسدار گمنام، بعد از میدان امام حسن(ع)، جنب خیابان دهم فروردین

پارک پامچال مشیریه، خیابان کاروان، خیابان بوعلی غربی

محوطه فرهنگ‌سرای بهمن واقع در بزرگراه شهید تندگویان، میدان بهمن 

بوستان بهاران جنب فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی

فرهنگ‌سرای خاتم(ص) واقع در شهرک ولیعصر(عج)، انتهای خیابان حیدری جنوبی، خیابان پژاند

امامزاده علی اکبر(ع) واقع در اتوبان خلیج فارس روستای پلائین 

مقبره الشهداء ری واقع در میدان نماز، ضلع جنوبی فرهنگ‌سرای ولاء

پارک شهدای گمنام واقع در تهرانسر، بلوار شاهد

بوستان باغ نو واقع در بلوار دهکده المپیک، بلوار شمالی استادیوم آزادی، تقاطع ۱۲متری ساحل

ایوان انتظار فرهنگ‌سرای مترو واقع در میدان ولیعصر(عج)، ایوان انتظار

محوطه فرهنگ‌سرای رضوان  واقع در بهشت زهرا، روبه‌روی قطعه آیت الله طالقانی 

به گزارش ایکنا، مباهله در لغت به معنای نفرين و لعنت كردن به يكديگر است؛ در سال دهم هجری، گروهی از مسيحيان نجران (منطقه‌ای در جنوب غربی عربستان سعودی) در شهر مدينه، نزد حضرت رسول(ص) آمدند و درباره حضرت عيسی(ع) با او گفت‌وگو كردند؛ پيامبر(ص) فرمود: عيسی بنده خدا و كلمه او بود كه آن را بر مريم القا نمود؛ مسيحيان گفتند چگونه ممكن است انسانی بی‌پدر به دنيا آيد؟

آيه‌ای از قرآن در اين‌باره نازل شد كه مَثَل عيسی، مَثَل آدم است كه بدون پدر و مادر و به امر الهی به دنيا آمده است؛ وقتی عقل و استدلال در وجود آن‌ها تأثير نكرد و بحث به نتيجه نرسيد، پيامبر اسلام(ص) به فرمان پروردگار به آن‌ها پيشنهاد مباهله داد، يعنی دو گروه، در محلی جمع شوند و به درگاه خداوند دعا و تضرع كنند و از خدا بخواهند حقيقت را آشكار نموده و دروغگويان را لعنت كند. «فَمَنْ حَاجَّك فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَك مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسكُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَة اللَّهِ عَلى الْكذِبِينَ؛ هرگاه بعد از علمى كه (درباره مسيح )به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به ستيز برخيزند، به آن‌ها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آن‌گاه مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.»(آل عمران /61)

روز ۲۴ ذی‌الحجه، رسول خدا(ص) همراه با علی مرتضی، فاطمه زهرا و حسن و حسين(عليهم‌السلام) برای مباهله بيرون آمدند، نصارا نيز بيرون آمدند؛ وقتی مسيحيان، شكوه و جلال آن بزرگواران را ديدند، ترسيده و از مباهله منصرف شدند؛ اسقف مسيحيان به پيامبر اسلام(ص) عرض كرد: اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمی‌كنيم، بلكه مصالحه می‌كنيم، پيامبر(ص) با آنان مصالحه كرد و آنان پرداخت جزيه و صلح در سايه حكومت اسلامی را پذيرفتند.

انتهای پیام
captcha