اصحاب رسانه تحلیل‌های علمی و فنی داشته باشند
کد خبر: 3916370
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

اصحاب رسانه تحلیل‌های علمی و فنی داشته باشند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان این‌که امروزه باید از خبررسانی و خبر زدن گذشت و به تحلیل‌های علمی، فنی و عام‌پسندی که جامعه را قانع کنند، روی آورد، گفت: حرکت در این مسیر به بالارفتن اعتماد اجتماعی، سرمایه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند.

اصحاب رسانه تحلیل‌های علمی و فنی داشته باشندبه گزارش ایکنا از لرستان، به‌نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی لرستان، سید علی نادر دهقانی الوار، رئیس جهاددانشگاهی لرستان چهارشنبه، بیست و دوم مرداد در مراسم تجلیل از خبرنگاران ایسنا و ایکنا که با حضور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلفی ازجمله آموزش، پژوهش، کشاورزی، پزشکی و... فعالیت داریم اما نگاه مدیریتی و خواستگاه ما، حوزه فرهنگی است.

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی تلاش کرده است ایجاد ساختارهای فرهنگی موردنیاز استان را در دستور کار قرار دهد، افزود: خبرگزاری ایسنا اولین ساختار و دفتری بود که با راه‌اندازی جهاد دانشگاهی واحد لرستان در سال ۸۲  افتتاح شد.

دهقانی‌الوار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اگر می‌خواهیم در حوزه توسعه‌یافتگی قدم برداریم، مهم‌ترین گام توجه به بخش فرهنگی است، تصریح کرد: باید این حوزه نه به‌صورت شعار و نوشتار بلکه به‌صورت عملیاتی در برنامه توسعه کشور به‌عنوان بخش اصلی مدنظر قرار گیرد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان خاطرنشان کرد: امروزه حوزه رسانه نیازمند رسانه‌های خاص است تا نیازها و مشکلات جامعه به‌گونه‌ای قابل‌قبول برای مردم تبیین و شفاف‌سازی شود.

وی با اشاره به این‌که خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنای جهاد دانشگاهی لرستان تریبون جمهوری اسلامی ایران و استان هستند، بیان کرد: نیاز است این نکته به‌عنوان رسالت اصلی همه خبرگزاری‌های ما  مدنظر باشد که به تریبون شخص خاصی تبدیل نشویم.

دهقانی الوار با اشاره به بی‌حرمتی‌هایی که در برخی از رسانه‌های استان انجام می‌شود، تصریح کرد: این‌چنین اقداماتی تسویه حساب‌های شخصی است که انتظار می‌رود مسئولان مربوطه تدبیری برای اصلاح آن اتخاذ کنند تا فضای رسانه آلوده نشود و لازمه این اقدام جلوگیری از ورود افراد غیرحرفه‌ای به دنیای رسانه و اطلاع‌رسانی است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تأکید بر این‌که اکوسیستم رسانه‌ای استان باید سالم، منتقد و جهت‌ساز باشد، اضافه کرد: اگر این اتفاق رقم بخورد قطعاً توسعه اقتصادی، محیطی و فضای کالبدی لرستان محقق خواهد شد.

وی تأکید کرد: نیاز است رسانه‌ها روی تحلیل‌های پیرامونی و اجتماعی بیشتر کار کنند تا هم از  محیط اطرافمان آگاه شویم و هم برای مردم تبیین شود که در چه مسیری قرار داریم.

دهقانی الوار گفت: امروز نیازمند رسانه‌هایی هستیم که محیط استان را بشناسند و در موضوعات متنوع به تحقیق بپردازند، بنابراین خبرنگار باید باسواد، آگاه و مطلع باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان این‌که امروزه باید از خبررسانی و خبر زدن گذشت و به تحلیل‌های علمی، فنی و عام‌پسندی که جامعه را قانع کنند، روی آورد، گفت: حرکت در این مسیر به بالارفتن اعتماد اجتماعی، سرمایه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر اکنون توسعه کشور در مفهوم عام مشکلاتی دارد بخش اعظمی از آن‌ها به تحریم‌ها برمی‌گردد و نیاز است در این شرایط رسانه‌ها به‌گونه‌ای تحلیل علمی و کارشناسی انجام دهند تا مردم قانع شوند که همه مسائل پیش آمده ناشی از سوءمدیریت‌ها نیست.

دهقانی الوار در پایان با اشاره به این‌که رسانه‌های جهاد دانشگاهی هدفی جز توسعه استان ندارند، گفت: چیزی غیر از کمک به وضعیت لرستان در ذهن خبرنگاران ایسنا و ایکنا نیست.

 اخلاق رسانه‌ای در فضای مجازی رعایت شود

همچنین احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این مراسم با بیان این‌که ایسنا و ایکنا ظرفیتی بسیار خوب برای استان هستند، گفت: با توجه به تغییر رویکرد در حوزه رسانه، اخلاق رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه خبرنگاران ایسنا و ایکنای لرستان علاوه‌بر رسالت و وظایف حرفه‌ای کار خود، اخلاق‌مداری را رعایت کرده و بسیار بااخلاقند.

وی با اشاره به تقارن روز خبرنگار امسال با عید غدیرخم، افزود: رسانه‌ها باید از گذشت و جوانمردی و اخلاقیات امام علی(ع) ایده بگیرند و در عین رعایت چارچوب‌ها با اخلاق و مردم‌دار باشند.

این مسئول با اشاره به ویروس کرونا اضافه کرد: رسانه‌ها در این خصوص نقش بسیار پررنگی برای فرهنگ‌سازی دارند. قانع کردن مردم و اطلاع رسانی هر که بیشتر در مورد خطر این ویروس منحوس زمینه را برای رعایت الزامات و پروتکل های بهداشتی فراهم می‌آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بی‌اخلاقی‌ از طرف برخی از رسانه‌ها نباید دیده شود، خاطرنشان کرد: باید از منیت‌ها عبور کرد و اخلاق‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی افزود: فرصت بسیار کم است، لرستان علی‌رغم ظرفیت‌های زیاد محرومیت‌های تاریخی دارد و نیاز است در چنین شرایطی رسانه‌ها با یکدیگر تعامل داشته و بر توسعه استان تمرکز کنند.

فتایی بیان کرد: از رسانه‌ها انتظار داریم در فضای مجازی اخلاق رسانه‌ای رعایت شود چراکه رفتار رسانه‌ها سرلوحه‌ای برای رفتار مردم است.

این مسئول با بیان این‌که همه خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر و دوستانه یک هدف را دنبال کنند، گفت: این هدف چیزی جز توسعه لرستان نیست.

انتهای پیام
captcha