لغو آیین «گل‌مالی» لرستان در محرم امسال
کد خبر: 3916355
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

لغو آیین «گل‌مالی» لرستان در محرم امسال

استاندار لرستان با تاکید بر این‌که آیین سنتی «گل‌مالی» لرستان در محرم امسال برگزار نخواهد شد، اظهارکرد: این تصمیم برای حفظ سلامت عزاداران حسینی و بر مبنای دستور العمل ستاد مقابله با بیماری کرونا استان است‌.

لغو برگزاری آیین سنتی «گل‌مالی» لرستان در محرمبه گزارش ایکنا از لرستان، سیدموسی خادمی، استاندار لرستان عصر چهارشنبه، بیست و دوم مرداد در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، اولویت و مبنای تصمیمات برگزاری و چگونگی برپایی عزاداری سید و سالار شهیدان را دستورالعمل‌های ستاد استانی کرونا دانست و اظهارکرد: همه تابع رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا هستیم و مصوبات این ستاد، الزامی است و قطعاً اجرایی می‌شود چراکه حفظ سلامت مردم ارجحیت و اهمیت دارد.

وی با ذکر این مطلب که در پروتکل ارسالی ستاد ملی مقابله با کرونا در محرم امسال، دستورالعمل‌ها، شرح وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده و در آینده نزدیک به طور رسمی ابلاغ خواهد شد در خصوص عزاداری ماه محرم، گفت: امسال با توجه به شرایط موجود، پیاده‌روی و دسته‌روی هیئت‌های عزاداری را نداریم و لازم است هیئت‌های عزاداری در یک جای ثابت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجوز آن از طرف سازمان تبلیغات صادر خواهد شد استقرار یابند.

محدودیت زمانی برگزاری مراسمات عزاداری

خادمی به محدودیت زمانی برگزاری مراسمات عزاداری سید وسالار شهیدان اشاره و تصریح کرد: به‌خاطر جلوگیری از ازدحام و تجمع مردم، تعداد مکان ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و زمان برگزاری مراسمات محدودتر شده و استفاده از ماسک الزامی است این در حالی‌است که مراسم گل‌مالی که خاص استان لرستان است، با توجه به خطر شیوع بیماری برگزار نخواهد شد‌.

استاندار لرستان لغو برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی اشاره کرد و در خصوص روضه‌های منازل نیز اظهارکرد: توصیه ما این است که با توجه به شعار «هر منزل یک حسینیه» هر کسی در منزل خودش مراسم عزاداری داشته باشد و از این‌که عزاداری به سبک متداول در سال‌های قبل انجام شود و سایر خانواده‌ها در یک خانه جمع شوند این موضوع ممنوع است.

وی با اشاره به این‌که مردم شیعه لرستان به عشق امام حسین(ع) زندگی می‌کنند، گفت: قطعا آن امام مظلوم سلامت پیروان خود را می‌خواهد و با توجه به این‌که جان انسان‌ها و جان مومن محترم است نباید این امانت الهی به خطر بیافتد امیدوارم مردم لرستان با توجه به اهمیت سلامت جامعه رعایت کنند.

استاندار لرستان با تاکید بر این‌که به‌خاطر رعایت مردم در روند ابتلا به کرونا و روند نزولی به چشم می‌خورد اما اگر ذره‌ای کار را رها کنیم مجددا به نقطه اول بر خواهیم گشت، گفت: استفاده از ماسک رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ‌و شستشوی متناوب به دست با آب و صابون سه راهکار اساسی و مبنایی برای پیشگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا است.

نگاهی به آیین سنتی گل‌مالی

س‍ن‍ت‌ گ‍ل‌ ‌ان‍دود در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ی‍ک‍‍ی‌ ‌از س‍ن‍ت‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍س‍ی‍‍ار ق‍دی‍م‍‍ی‌ ر‌ای‍ج‌ در م‍ی‍‍ان‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ن‍و‌ع‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ خ‍طه‌ ر‌ا ‌از دی‍گ‍ر م‍ن‍‍اطق‌ ک‍ش‍ور م‍ت‍ف‍‍اوت‌ ک‍رده‌ ‌اس‍ت‌. ‌

مردم لرستان بنا بر سنتی قدیمی که در ایران باستان مرسوم بوده و در سوگ عزیران خود به‌خصوص جوانان گِل عزا بر سر و شانه خود می‌مالیدند، امروزه این مراسم را نه تنها در عزای جوانان که در عزاداری حسینی خود نیز زنده نگه داشته‌اند.

مردم لرستان که در سوگ حسینی و برپایی مراسم عزاداری سومین امام شیعیان و یاران باوفایش شوری مثال زدنی دارند، از روز تاسوعای حسینی شهر را برای آیین سنتی گل مالی آماده می‌کنند.

عزاداران حسینی در خرم آباد، در روز تاسوعای حسینی دست از فعالیت‌ها روزمره کشیده و با حضور در تکایا، هیئت‌های مذهبی و خیمه‌های سطح شهر به عزداری می‌پردازند.

در این آیین جوانان هیئت‌های عزاداری به خارج شهر رفته و خاک عزاداری را از محلی پاک جدا می‌کنند، این خاک در آن محل چند بار الک شده سپس به درون شهر می‌آورند.

خاک عزداری در شهر نیز توسط جوانان الک شده و خاک نرم و مطهر را در حوضچه‌های گل که توسط سایر جوانان هیئت‌های عزاداری بر درب تکایا، خیمه‌ها و هیئت‌های عزاداری آماده شده می‌ریزند.

خ‍‍اک‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ اباعبدالله الحسین توسط جوانان لرستانی ‌از ب‍ی‍‍اب‍‍ان‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اطر‌اف‌ ت‍‍ه‍ی‍ه‌ می‌شود و پ‍س‌ ‌از ‌غربال و ال‍ک‌کردن، آن را با ‌‌ع‍طر و گ‍لاب‌ معطر می‌کنند ‌و خاک آماده شده را در حوضچه‌های مخصوص با آب گرم به گل تبدیل می‌کنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم(عاشورا) با خلوص نیت و خود را گل‌اندود می‌کنند.

عزاداران حسینی پس از گل مالان خود در کنار آتش‌های که به همین مناسب روشن کرده‌اند، بدن خود را خشک می‌کنند و سپس در دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان‌های شهر به راه می‌افتند و با ذکر مصیبت و نوحه سرایی و سینه زنی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.

م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ب‍‍ا طل‍و‌ع‌ ‌آف‍ت‍‍اب‌ دس‍ت‍ه‌ دس‍ت‍ه‌ پ‍س‌ ‌از ‌اج‍ر‌ا‌ی‌ س‍ن‍ت‌ وی‍ژه‌ گ‍ل‌ ‌ان‍دود ک‍ردن‌ ک‍ه‌ خ‍‍اص‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌اس‍ت‌ ب‍ه‌ م‍ر‌اس‍م‌ س‍وگ‍و‌ار‌ی‌ و ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ش‍ور دی‍گ‍ر‌ی‌ م‍‍ی‌‌ب‍خ‍ش‍ن‍د. ‌

ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ م‍ردم‌ استان لرستان به ویژه شهر خرم‌آباد در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ت‍‍ا ظ‍ه‍ر ‌اد‌ام‍ه‌ د‌ارد و م‍ردم‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار پ‍س‌ ‌از ق‍ر‌ائ‍ت‌ زی‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌ک‍ن‍ن‍د.

آیین‌های عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که از واپسین روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.

آیین سوگواری مردم خرم‌آباد با شماره ثبت ۵۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha