آثار دینی در هنر باید تبدیل به محصول شوند
کد خبر: 3916064
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری:

آثار دینی در هنر باید تبدیل به محصول شوند

سیدمسعود شجاعی طباطبایی گفت: برای اینکه آثار هنری در میان توده مردم فراگیر شود، باید این آثار تبدیل به محصول شود تا نمودهای آن را در تمامی بخش‌های جامعه ببینیم.

به گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه آثار حروف‌نگاری «علی ولی الله» در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری امروز ۲۱ مردادماه برگزار شد. این رویداد هنری با همکاری حوزه هنری و کانون هنر شیعی برگزار می‌شود. در این مراسم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری درباره این نمایشگاه گفت: این رویداد حاصل تلاش گروهی از هنرمندان متعهد است که تشکلی را با عنوان هنر شیعی به وجود آورده‌اند.
 
وی افزود: مسعود نجابتی و سیدمهدی حسینی، دبیر نمایشگاه در برپایی این نمایشگاه، نقش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. قدم ابتدایی برای برگزاری این اتفاق، فراخوانی بود که یک ماه پیش از طرف کانون هنر شیعی ارائه شد. پیرو این فراخوان، ۱۱۰ اثر از سوی ۱۱۰ هنرمند به کانون رسید.

این هنرمند گفت: استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بود. نکته جالب اینجاست که قالب حاضران در این نمایشگاه، جوانان شهرستانی بودند که کیفیت کارشان نظر همه را به سمت خود جلب کرده است. این اتفاق نشان می‌دهد چه استعداد‌های خیره‌کننده‌ای در شهرستان‌ها وجود دارد. تنها کافیست که آن‌ها را شناسایی و حمایت کنیم.

وی با بیان این‌که آثار این نمایشگاه در فضای مجازی به نمایش گذاشته خواهد شد، تصریح کرد: آثار نمایشگاه «علی ولی الله» در فضای مجازی به نمایش در خواهد آمد. همچنین در سایت کانون هنر شیعی، عکس‌ها با بهترین کیفیت بارگذاری شده و علاقمندان می‌توانند از آن بهره ببرند. در ضمن فایل آثار این نمایشگاه برای تمامی مراکز حوزه هنری در استان‌ها ارسال شده تا متناسب با ارتباط‌هایی که آن‌ها در استان‌های خود دارند، از این آثار هنری بهره ببرند. برای مثال قادرند با همراهی شهرداری‌ها از آثار این نمایشگاه در بیلبورد‌های شهری استفاده کنند تا هم کاربرد زیباشناسانه داشته باشد، هم اینکه در راستای تبلیغ مفاهیم شیعی استفاده شود.

شجاعی طباطبایی در انتهای سخنانش درباره دلایل استقبال اندک عمومی از نمایشگا‌های دینی، گفت: اولاً که مردم عاشقانه مولای خود را دوست دارند، برای همین با اصل موضوع مشکلی ندارند، اما سخن اینجاست تا زمانی که آثار هنری تبدیل به محصول نشود، نباید انتظار چندانی از آن‌ها داشت.
 
در ادامه مراسم، حامد سهرابی، هنرمند حاضر در این نمایشگاه نیز بیان کرد: من در نمایشگاه «علی ولی الله» با یک اثر حضور دارم. دلیل حضورم در این نمایشگاه نیز ابراز ارادت به مولای متقیان بود. درباره نحوه حضورم در نمایشگاه باید بگویم که فراخوان شرکت در این نمایشگاه را از طریق سایت کانون هنر شیعی مشاهده کردم و تصمیم گرفتم من هم در این مسیر حضور داشته باشم.

این هنرمند ادامه داد: هر اثری ویژگی‌های خاص خود را دارد، به همین جهت، به همه تولیدات نباید با یک چشم نگریست، اما این را می‌دانم که تمام هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور داشتند، از همه توان خود نیرو گذاشتند تا بتوانند کاری با کیفیت بسازند، زیرا اثری که با نام حضرت علی(ع) مزین شده، می‌بایست بیشترین عشق و تلاش را در خود داشته باشد.
 
وی درباره راهکار فراگیر شدن هنر دینی اظهار کرد: این شکل آثار با شعار و حرف فراگیر نمی‌شوند، بلکه غنای مفهومی کارهاست که بر دل تماشاگر می‌نشیند. برای مثال، آثار دینی در ابتدا باید بر باور و ایمان خالقش استوار باشد و در ادامه نیز باید اثر هنری که خلق شده، به لحاظ هنری کیفیت لازم را داشته باشد.

این نقاش درباره انتظارتش از مدیران فرهنگی گفت: این سخن بار‌ها شنیده شده که از آثار دینی حمایت صورت می‌گیرد، اما در واقعیت من به عنوان هنرمندی که سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنم، چنین حمایتی را مشاهده نکرده‌ام، به همین دلیل از مدیران فرهنگی تقاضا دارم، شرایطی را فراهم آورند تا این آثار بیشتر و بهتر دیده شوند.

نوشین بیجاری، دیگر هنرمند حاضر در نمایشگاه با بیان این‌که همیشه علاقه‌مند به تولید اثر درباره ائمه معصومین(ع) است، اظهار کرد: با فراخوان این نمایشگاه از طریق کانون هنر شیعی آشنا شدم. البته چون دغدغه شخصی من تولید آثار دینی است، با این مرکز از گذشته آشنا بودم. با وجود این، وقتی فهمیدم قرار است نمایشگاهی با محوریت مولا امیرالمومنین(ع) برگزار شود، تصمیم گرفتم حتماً در آن حاضر باشم.
 
وی افزود: البته برگزاری نمایشگا‌های حروف‌نگاری بسیار به ندرت انجام می‌شود، در صورتی‌که به نظرم مفاهیم دینی در این شکل هنری خیلی خوب جواب می‌دهد. به هر حال وقتی مصمم به حضور شدم، سه یا چهار طرح را اتود زدم و از بین این ۴ طرح، یک اثر را انتخاب کردم تا روی آن کار کنم.
 
این هنرمند در پاسخ به این سوال که چگونه برای یک اثر دینی ایده‌پردازی می‌کند، اظهار کرد: توصیف چنین موضوعی سخت است، چون اموری که مربوط به دل و باور آدم می‌شود، چندان با زبان نمی‌توان آن را توصیف کرد، اما یک جمله را باید بگویم آن هم این‌که وقتی می‌خواستم این کار را خلق کنم، به این نمی‌اندیشیدم که قرار است اثر من در نمایشگاه حاضر باشد، بلکه تنها چیزی که در ذهنم بود، بیان اراداتم به امیر‌الموالمنین به بهترین شکل بود.
 
وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: فردی که کار دینی یا قرآنی انجام می‌دهد، مطمئناً به آن باور و اعتقاد دارد، چون آثار سفارشی در عرصه هنر هیچ‌گاه ماندگاری نخواهد داشت. سخن آخرم خطاب به مدیران است. از آن‌ها می‌خواهم همانگونه که شعار می‌دهند از آثار دینی نیز حمایت کنند.
 
نمایشگاه آثار حروف‌نگاری «علی ولی الله» از ۲۱ تا ۲۹ مردادماه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ الی ۱۸ با مراجعه به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری، از آثار این نمایشگاه دیدن کنند.
انتهای پیام
captcha