نبود المان‌هایی از دفاع مقدس در ورودی خرم‎آباد
کد خبر: 3915982
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

نبود المان‌هایی از دفاع مقدس در ورودی خرم‎آباد

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان با اشاره به وجود شش هزار و 300 شهید در لرستان، گفت: در استانی با این سابقه درخشان در دفاع مقدس و با این همه افتخار وقتی وارد شهر می‌شویم، المانی از دفاع مقدس در ورودی‌های شهر نیست که نشان‌دهنده عملکرد لرستانی‌ها در دفاع مقدس باشد.

نبود المان‌هایی از دفاع مقدس در ورودی خرم‎آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، به‌نقل‌از روابط عمومی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، محسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در جلسه هیئت‌امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان که دوشنبه، بیستم مرداد در سالن جلسات فرمانداری خرم‌آباد برگزار شد، گفت: لرستان با دو لشکر عملیاتی 84 ارتش و 57 سپاه حضرت ابوالفضل(ع) و همچنین یگان‌های عملیاتی مانند قائم و تیپ حنین در دوران دفاع مقدس و موفقیت‌های به‌دست آمده در آن دوران نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی افزود: لرستانی‌ها در شهر بوکان یک پایگاهی داشته‌اند که خود استان خودمان آن‌را مدیریت می‌کرده است و از نظر پشتیبانی از جنگ، لرستان از سه استان کرمانشاه ایلام و خوزستان پشتیبانی می‌کرده و همه مدیران دستگاه‌ها و ادارات با تمام توان در پشتیبانی از رزمندگان زحمات زیادی را متحمل شده‌اند.

رشیدی با اشاره به بمباران‌های مکرر شهرهای لرستان توسط هواپیماهای دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس، و این‌که شهر پلدختر با آمار بالای بمباران‌ها، به‌عنوان هویزه ثانی معروف شد، گفت: لرستان در دوران دفاع مقدس شش هزار و 300 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است اما جای تاسف دارد که  این استان در همه زمینه‌ها عقب افتادگی‌ها و محرومیت‌هایی دارد.

وی با گلایه‌مندی از مسئولین  کشوری به‌خاطر کم‌توجهی‌ به استان لرستان، اضافه کرد: شاید لرستان فرد دلسوزی را در بدنه دستگاه‌ها تصمیم‌گیرنده نداشته است که از حق این استان آن‌گونه که شایسته است دفاع کند و شاید ما مطالبه نکرده‌ایم.

رشیدی با بیان این‌که کارهایی که روی زمین مانده است امروز باید انجام شود، متذکر شد: در استانی با این سابقه درخشان در دفاع مقدس و با این همه افتخار وقتی وارد شهر می‌شویم، المانی از دفاع مقدس در ورودی‌های شهر نیست که نشان‌دهنده عملکرد لرستانی‌ها در دفاع مقدس باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با  اشاره به آمار بالای شهدای بمباران در لرستان و این‌که لرستان 950 شهید دانش‌آموز دارد ولی متاسفانه یک میدان به اسم این شهدای دانش‌آموز نام‌گذاری نشده است، به نقش ادارات در دوران دفاع مقدس و اعزام نیروهایی از هر کدام از ادارات و دستگاه‌های دولتی به مناطق عملیاتی، اشاره کرد و افزود: شهدایی از این ادارات تقدیم اسلام شده‎اند ولی تمثال مبارک این شهدا و یا المانی برای آن‌ها در ادارات نصب نشده است.

رشیدی با اشاره به بیانیه «گام دوم انقلاب»، گفت: یکی‌از مسائلی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کردند پرداختن به معارف دفاع مقدس است.

وی در ادامه به نقش مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در ماندگاری حماسه‌های آن دوران پرداخت و اظهارکرد: لرستان جز استان‌هایی است که مرکز فرهنگی دفاع مقدس آن راه‌اندازی نشده است که زیبنده استان ما نیست و این امر مهم جز با وحدت و کمک همه نهادها، ارگان‌ها، ادارات و  مردم محقق نخواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات جهت تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان، افزود: با همکاری ادارات می‌توانیم از بودجه‌های فرهنگی که به ادارات  اختصاص داده می‌شود برای تکمیل این مرکز فرهنگی استفاده کنیم. 

رشیدی نصب تابلوی راهنمایی ورودی و خروجی تپه شهدای گمنام، تنظیف، تامین روشنایی، رفع مشکل آب، تامین امنیت، ایجاد راه‌های دسترسی به تپه شهدا، ساخت و سازهای غیر مجاز را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات مرتبط با مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان و تپه شهدای گمنام خرم‌آباد برشمرد و خواستار همکاری ادارات و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه شد.

تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان نیازمند مشارکت همگانی است

جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد نیز در این جلسه، با اشاره به نقش مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در ثبت و ماندگاری آثار ارزشمند دفاع مقدس، گفت: در اغلب استان‌ها مراکز فرهنگی دفاع مقدس، سنوات گذشته تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی دوران دفاع مقدس را زیباترین قطعه تاریخی انقلاب اسلامی و تاریخ کشورمان دانست و افزود: آن گنجینه بزرگی که تحت عنوان مسائل فرهنگی و ارزش‌های معنوی در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد و آن صحنه‌های زیبای ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی و دفاع از کیان اسلام و قرآن و نظام و کشور، رشادت‌ها و سلحشوری‌هایی که در واقع بسیج مردمی و هم نیروهای لشکری و کشوری که در طول دفاع مقدس داشته‌اند بایستی برای نسل جدید و آینده تامین شود و به فراموشی سپرده نشود.

طولابی با بیان این‌که تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان نیازمند مشارکت همگانی اعم‌از دستگاه‌های دولتی و مردمی به‌ویژه خیرین است، گفت: چارت تشکیلاتی مرکز فرهنگی شامل هیئت‌امنا، هیئت رئیسه و رئیس مرکز و شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است که مسئولیت‌های هر کدام از این اعضا مشخص و تعریف شده است.

فرماندار خرم‌آباد با اشاره به مسائل و مشکلات سر راه تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان، تصریح کرد: انتظار این است بخشی از این مسائل که قابل حل است با کمک مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برطرف شود.

وی  با بیان این‌که دستگاه‌های متولی مانند شهرداری، شورای شهر، ادارات برق، آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌ها برای رفع مشکلات فعلی کمک کنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری مبادی ذی‌ربط برای جذب بودجه و اعتبارات، در کوتاه مدت شاهد افتتاح و بهره‌برداری این پروژه عظیم فرهنگی باشیم که از مطالبات به‌حق مردم است.

طولابی به ساخت و سازهای غیر مجازی که در محدوده مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان انجام شده است اشاره کرد و گفت: شهردار و رئیس شورای شهر خرم‌آباد، بایستی با کمک سایر دستگاه‌ها با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کنند و این ساخت و سازها با هماهنگی مراجع قضایی و نیروی انتظامی تخریب شوند و در این خصوص، مجرمین دستگیر و با آن‌ها برخورد قضایی شود. 

فرماندار خرم‌آباد با بیان این‌که تنظیف و زیباسازی محوطه مرکز فرهنگی دفاع مقدس جز وظایف شهرداری است و در اساسنامه هم کاملاً مشخص شده است، افزود: باید برای ورود مردم به این مکان مقدس، به کمک اداره راهداری راه ارتباطی مناسب فراهم شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه برق و آب تپه شهدای گمنام و محدوده مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان، گفت: ادارات برق و آب استان موظف به رفع این مشکلات هستند.

طولابی امنیت تپه شهدای گمنام و مرکز فرهنگی دفاع مقدس را از مهم‌ترین مسائل مورد نظر دانست و گفت: نیروی انتظامی فعلاً به‌صورت گشت سیار، امنیت این مکان را تامین کند.

انتهای پیام
captcha