2 توصیه به استناد یک حدیث برای عزاداری محرم / اطعام امسال عام باشد
کد خبر: 3915892
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
حجت‌الاسلام سعیدیان تبیین کرد؛

2 توصیه به استناد یک حدیث برای عزاداری محرم / اطعام امسال عام باشد

یک استاد حوزه علمیه با استناد به حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، تأکید کرد: امسال فقط کسانی مراسم عزاداری را برگزار کنند که می‌توانند سلامت مراسم را تأمین کنند و به جای اطعام در مراسم می‌توانیم نهضت توزیع ارزاق را راه بیندازیم.

حجت‌الاسلام علی سعیدیان، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه دو پیشنهاد عملی برای برگزاری مراسم محرم در ایام کرونا پرداخت و با تأکید بر اینکه باید در این خصوص شرایط‌سنجی شود، گفت: باید برگزارکنندگان جلسات، هیئت‌ها و مردم، ظرفیت‌ها و داشته‌‌هایشان و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و مهم است که براساس داشته‌‌هایمان برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: تنها کسانی مراسم عزاداری را برگزار کنند که می‌توانند تمام پروتکل‌های بهداشتی را انجام دهند، چون امسال فشارهای اقتصادی واردشده به مردم بسیار زیاد است و پیشنهاد می‌کنم که در مراسم غذا توزیع نشود. این اقدام به همه کسانی که مدعی می‌شدند مردم برای خوردن غذا به مراسم می‌آیند اثبات می‌کند که حتی اگر توزیع غذا در هیئت‌‌ها انجام شود، مردم برای عزاداری حضور می‌‌یابند.

این سخنران مذهبی کشورمان با تأکید بر اینکه در این شرایط بد اقتصادی مانند همیشه باید در کنار محرومان باشیم، اضافه کرد: کمک به محرومان ویژه گروه خاصی نیست. اکنون افرادی برای انجام فعالیت‌های خیر جهادی به ما مراجعه و با مؤسسات خیریه همکاری می‌کنند که در ظاهر، رفتار و پوشش نمادهای ظاهری یک فرد متدین را ندارند اما برای کمک به محرومان در تلاش هستند. چندی پیش جوانی که ظاهری مناسب و مطابق با عرف نداشت، نزد ما آمد و اعلام کرد که دو میلیارد تومان برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای مناطق محروم خیرات می‌کند و تا آخر این کار هم کنار بچه‌ها ایستاد تا روند تهیه و توزیع اقلام را ببیند و مطمئن شود. نباید بین خیران تفکیک قائل شویم و بگوییم که مساجد، هیئت‌ها و ... برای کمک بسیج شده‌اند. همه در حد وسعشان کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام سعیدیان با اشاره به اینکه مراسم عزاداری و هیئت‌های عزاداری ماه محرم ویژه گروه خاصی نیست و از بسیجی و روحانی و مداح تا جوانانی که ظاهراً تقید چندانی ندارند در آن شرکت می‌کنند، گفت: محرم برای عموم مردم است؛ احسان امسال هم می‌تواند برای عموم مردم باشد. با توجه به شرایط پیش آمده می‌توانیم این مراسم را به یک نهضت احسان در ارزاق تبدیل کنیم و به جای اطعام در عزاداری‌ها مایحتاج مردم را بسته‌بندی کرده و بر روی آن بنویسیم هدیه سیدالشهدا. بعد به مناطق محروم ببریم و در اختیار نیازمندان قرار دهیم.  

وی با تأکید بر اینکه جلسات را باید افرادی برگزار کنند که به راستی می‌توانند سلامتی مردم را تأمین کنند، گفت: اگر می‌دانیم که با حضور جمعیت جان مردم به خطر می‌افتد، چرا باید اقدام به برپایی مراسم کنیم؟ امام حسن عسکری(ع) در سامرا به لحاظ عملکرد بسیار  محدود بودند. از ایشان روایت شده است که یکی از شیعیان به ایشان گفت که آقا دل ما برای شما تنگ شده است. امام فرمود که حق نداری به من سلام کنی چون جانت به خطر می‌افتد. اگر شیعیان ما به سامرا آمدند و مرا دیدند حتی به من  اشاره نکنند(طوری که مشخص شود من را می‎شناسند) چون ممکن است این مسئله برای آنها تبعات داشته باشد و سلامتی آنها را به خطر بیندازد.

حجت‌الاسلام سعیدیان افزود: حتی به دوستانم پیشنهاد کردم که امسال مراسم به منبر و روضه محدود شود، چراکه وقتی یک نفر سخنرانی می‌کند و افراد با فاصله نشسته‌اند و گوش می‌دهند یا اشک می‌ریزند، خطر کمتری هست. حتی به نظر من لزومی ندارد مردم را تشویق کنیم که ذکرها و نوحه‌ها را زمزمه کنند. مردم می‌توانند بیایند مراسم سخنرانی را بشنوند و روضه را گوش دهند.  

انتهای پیام
captcha