تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر برگزاری مراسم مسلمانان در هند
کد خبر: 3915711
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر برگزاری مراسم مسلمانان در هند

در سال کنونی به دلیل شیوع کروناویروس و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیاری از مراسم مسلمانان هند در مساجد و دیگر مکان‌های مذهبی با محدودیت برگزار شد.

تاثیر همه‌گیری کووید-19 بر برگزاری مراسم مسلمانان در هندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هر ساله در هند شاهد مراسم مذهبی متنوعی هستیم اما در سال جاری به دلیل اجرای قانون خانه‌نشینی این مراسم در منازل برپا شد.

سمی آقایی، مدیر بخش امور مسلمانان، گفت: مراسم اعیاد بزرگ مسلمانان به دلیل شیوع کرونا مانند گذشته برگزار نشد. مساجد در این جشنواره‌های بزرگ خالی ماند و مسلمانان در خانه خود محدود بودند. اکنون ماه محرم از 20 آگوست آغاز می‌شود و به مدت 30 روز در هر مکانی مراسم تعزیه برگزار خواهد شد و جامعه شیعه طی 30 روز در ماتم شهادت امام حسین(ع) خواهند بود.

وی اظهار کرد: با وجود اهمیت این ماه برای هر دو جامعه اهل‌سنت و شیعه، دولت هیچ دستورالعمل خاصی در مورد این سوگواره صادر نکرده و این مورد باعث ناراحتی مسلمانان شده است.

آقایی بیان کرد: آماده‌سازی مراسم تعزیه با کیفیت مطلوب 15 تا 20 روز زمان نیاز دارد، اما تنها 10 روز تا شروع محرم باقی مانده است. در چنین شرایطی، حتی یک سفارش تعزیه اعلام نشده است.

چوداری سحاب که بزرگترین مراسم تعزیه در آگرا هند را برگزار می‌کند، گفت: جامعه هنوز منتظر دولت است تا دستورالعمل‌های خاصی را برای ماه محرم ارائه دهد.

وی تصریح کرد: تعزیه از اهمیت زیادی برای جامعه مسلمانان برخوردار است اما با توجه به همه‌گیری کووید-19، جامعه آماده است تا از مراسم این ماه چشم‌پوشی کند و فعالیت‌ها را به حداقل برساند.

منبع:
India Today

انتهای پیام
captcha