رسانه دینی و کارکردهای آن / ایکنا رسانه‌ای متفاوت و جذاب
کد خبر: 3915208
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

رسانه دینی و کارکردهای آن / ایکنا رسانه‌ای متفاوت و جذاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: خبرگزاری ایکنا به لایه‌های مختلف در جامعه می‌پردازد که رسانه‌های دیگر به آن نپرداخته‌اند و حوزه‌هایی که در رصد رسانه‌ها نبوده، باعث جذابیت ایکنا شده و تنوع زبان‌ها و گستره جهانی که پیدا کرده می‌تواند پیام وحی و دینی ما را به جهانیان برساند.

رسانه دینی و کارکردهای آن / ایکنا رسانه‌ای متفاوت و جذابنقش رسانه در الگوسازی و نهادینه‌کردن باورها و هنجارها امری پوشیده و قابل کتمان نیست. در این میان رسانه دینی علاوه بر رعایت هنجارهای حاکم بر جامعه‌ اسلامی‌ و عمل به کارکردهای تعریف‌ شده برای تمامی ‌رسانه‌ها، خود را در مقابل خداوند مسئول دانسته و رساندن پیام‌های او را وظیفه‌ اصلی خود می‌داند.

در این راستا ایکنا یزد به نقش رسانه دینی به ویژه خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در تبیین ارزش‌های دینی و اسلامی و ترویج و توسعه فرهنگ دینی در جامعه پرداخته است که در این زمینه با آیت‌الله ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان به گفت‌وگو نشست.

ایکنا مردم را با حقایق دینی آشنا کند

آیت الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد اظهار کرد: هر مکتب و مرامی هنگامی که در زمینه مشکلات و مسائل مربوط به مردم تلاش می‌کند و مردم هم به اصل، حقایق، مسائل و منافع و اثرات آن آگاهی می‌یابند بویژه زمانی که اقدامات آن مطابق فطرت و سرشت انسانی باشد، طبعا به سراغ آن می‌روند و حقیقت را در می‌یابند.

وی ادامه داد: برعکس آن هم صادق است زیرا که اگر مردم جاهل باشند و بصیرتی نسبت به اصل آنچه وظیفه آن‌هاست، نداشته باشند بخصوص مسائل دینی که فطرت انسان‌ها، فطرت خدایی است، طبعا مردم به تبلیغات سوء و منحرف‌کننده و تبلیغات دشمنان دین جذب می‌شوند، تبلیغاتی که درصدد هستند انسان‌ها را از مسیر حق، فطرت، خداجویی، عاقبت‌اندیشی، سعادت انسان‌ها، معاد، قیامت، زندگی ابدی و... منحرف کنند و او را ابزاری بدانند که به اهداف خود برسند.

امام جمعه یزد گفت: در این مسیر هرچه قدم برداریم و حرکت کنیم و برنامه‌های جذاب‌تر و ظریف‌تر به نحوی که در ذهن مردم نقش ببندد و قلب مردم را تسخیر کرده و از انحراف‌ها دور کند و به سمت خدا هدایت و سوق دهد، اقدام اساسی صورت گرفته و در قرآن نیز آمده: «ان عبدوالله و اجتنبوا الطاغوت» انسان‌ها باید دو راه بیشتر نداشته باشند، عبادت خدا و اجتناب از طاغوت یعنی دوری کردن از طاغوت‌ها و خصلت‌های طاغوتی و به خدا نزدیک شدن و در مسیر خدا قرار گرفتن.

وی ادامه داد: این مسئله باید دنبال شود، بنابراین هر رسانه‌ای بویژه ایکنا که صدای حقیقت، واقعیت، خداشناسی، انسانیت و صدای آن عشق و محبت و ایثاری که در جامعه است و صدای امام حسین (ع) و ولایت را به جامعه برساند و مردم را به حقایق نزدیک و از انحراف به سمت عدالت سوق دهد، خدمت بزرگی به جامعه بشریت کرده و در زمینه عاقبت بخیری خود و مردم اقدامی اساسی انجام داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد گفت: این اقدام بسیار بزرگ و با عظمت همان حرکت انبیا است و همین مسیری است که خدای متعال قرآن را فرستاده و می‌فرماید: «ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم» این قرآن است که شما را به مسیر مستقیم و قوی هدایت می‌کند بنابراین این حرکت که تبلیغ و ترویج در راه دین و بصیرت‌دهی به مردم و هدایت و ارشاد جامعه است و مردم را از تحریف‌ها به سمت خدا می‌کشاند از وظایف انبیا، اولیا و اوصیا بوده است و در این زمینه نیز در قرآن آمده: «لیزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» انبیا را فرستادیم تا مردم را تزکیه کنند و سپس تعلیم کتاب و حکمت دهند یعنی روش و راه و سیره حقیقت‌جو که به مسیرخدا ختم می‌شود را نشان دهند.

ایکنا جبهه حق و حقیقت را معرفی کند

حجت الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز به ایکنا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و تبریک این روز به رسانه‌ها اظهار کرد: جبهه حق و باطل هرکدام ابزار و سپاهیانی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود دارند، خبرنگار و رسانه هم در کلیت آن، در همین موضوع به نظر من قابل بحث است، هم رسانه می‌تواند ابزاری برای جبهه باطل باشد و خبرنگار یکی از سپاهیان جبهه باطل، هم برعکس آن صادق است، می‌توانند که هر دو ابزاری برای جبهه حق و خبرنگار هم یکی از سپاهیان جبهه حق باشد.

زارع‌زاده ادامه داد: نقش رسانه بویژه در زمان کنونی بسیار موثر است و رسانه‌ها نقش بی بدیلی دارند و جایگزین دیگری برای آن‌ها در ترویج جبهه حق یا باطل نیست خصوصا اگر فضا، فضای قرآنی باشد و حرکت ما بخواهد براساس قرآن صورت گیرد و هم خبرنگار و هم رسانه‌ای که در فضای قرآنی فعالیت می‌کند به جهت اینکه می‌تواند مخاطبان زیادی داشته و فراگیر باشد و سرعت انتقال پیام نیز از سوی یک رسانه زیاد است، نقش موثری خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد افزود: امروز در دنیا جبهه استکبار به شدت از فضای رسانه برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند و ماهم که معتقدیم جبهه حق هستیم لذا باید در فضای قرآنی از این ابزارها به نحو شایسته استفاده کنیم.

پرداختن به لایه‌های مختلف باعث جذابیت ایکنا شده است

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این زمینه به ایکنا گفت: بخشی از کارکرد ایکنا و نقش‌آفرینی این خبرگزاری، نقش‌آفرینی است که همه رسانه‌ها دارند و اطلاعات و آگاهی دقیق و درست را به جامعه رسانده و برخی از موضوعات را برجسته می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از علمای اهل ارتباطات متعتقدند پیش از اینکه رسانه‌ها نقش در آگاهی مردم و انتشار اخبار داشته باشند، باید موضوعات روز را برجسته و مهم جلوه دهند به عنوان مثال ایکنا فعالیت‌های قرآنی را اطلاع‌رسانی و اهمیت رویدادهای قرآنی را بیان می‌کند که اقدامی شایسته است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: به نوعی خبرگزاری ایکنا به لایه‌های مختلف در جامعه می‌پردازد که رسانه‌های دیگر به آن نپرداخته‌اند و حوزه‌هایی که در رصد رسانه‌ها نبوده باعث جذابیت ایکنا بوده و می‌تواند موثر باشد و تنوع زبان‌ها و گستره جهانی که پیدا کرده می‌تواند پیام وحی و دینی ما را به جهانیان برساند.

انتهای پیام
captcha