جامعیت در حافظان قرآن به جریان تبدیل نشده است
کد خبر: 3915115
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
نصراللهی:

جامعیت در حافظان قرآن به جریان تبدیل نشده است

داور مسابقات قرآن گفت: اینکه این مسئله، یعنی جامعیت در حافظان قرآن، تبدیل به یک مسئله عمومی و اپیدمی و جریان رایج در میان حافظان قرآن شود وجود ندارد

جامعیت در حافظان قرآن به جریان تبدیل نشده استحجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق نصراللهی، داور چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم و حافظ بین‌المللی قرآن در گفت وگو با ایکنا از قم، در پاسخ به اینکه چه مقدار در آموزش‌های قرآنی به سمت تربیت حافظان جامع و مسلط به همه فنون، رفته‌ایم، اظهار کرد: این مسئله تا حدوی میان حافظان قرآن وجود دارد.

وی افزود: اینکه این مسئله تبدیل به یک مسئله عمومی و اپیدمی و جریان رایج در میان حافظان قرآن شود وجود ندارد و این موضوع در سراسر کشور هم جدی گرفته نشده است.

نصراللهی افزود: الان عمده حافظان به این مقدار بسنده می‌کنند که در جلسات حضور یابند و اگر در این جلسات بحث تجوید و صوت و لحن آنان جدی گرفته شود تا حدودی این نقیصه را رفع می‌کند.

این حافظ و داور قرآن بیان کرد: البته همان طور که گفتم این موضوع اپیدمی نیست و در آموزش‌ها هم جای خود را آنطور که باید نیافته است، در حالی که یک حافظ قرآن زمانی موفقتر است که علاوه بر حسن حفظ، به تجوید، صوت و لحن و حتی مفاهیم آشنا باشد.

نصراللهی در مورد سختگیری در قرعه‌های حفظ در مسابقات به ویژه مسابقه اخیر، بیان کرد: مسابقات قرآن قم در رشته حفظ در حد مسابقات کشوری است لذا تا حدودی این سختگیری قابل توجیه است ولی تلاش ما بر این است که عادلانه باشد. 

این داور مسابقات قرآن همچنین در ارزیابی خود از چهل و سومین دوره مسابقات قرآن در استان قم، تصریح کرد: با توجه به شبوع ویروس کرونا، تعداد کمتری در مسابقات حضور داشتند و البته شاید اشکالی که در بحث ثبت نام مسابقات هم پیش آمد در این مسئله مؤثر بوده است.

وی افزود: گرچه تعداد کمتر بود ولی در بخش حفظ و به خصوص حفظ 20 جزء شرکت‌کنندگان قوی داشتیم و در ده جز هم نسبتا خوب بودند ولی حفظ 5 جزء به قوت حافظان اجزای دیگر نبود.

داور مسابقات قرآن اوقاف قم تصریح کرد: تصور بنده این بود که تعداد کمتری به خاطر کرونا شرکت کنند و سطح آنان هم دچار افت شده باشد چون کلاس‌ها و جلسات حضوری در این مدت تعطیل شدند ولی باز شاهد رقابت‌های کیفی خوبی بودیم.

وی افزود: وقتی شوق حافظان بیشتر می‌شود که در جلسات حضور یابند و این ایام تعطیلی بر روی این مسئله موثر بود.

انتهای پیام
captcha