تشریح دستورالعمل‌های هیئات مذهبی در محرم
کد خبر: 3914416
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

تشریح دستورالعمل‌های هیئات مذهبی در محرم

نایب‌رئیس شورای هیات مذهبی کشور با تشریح دستورالعمل‌های اجرایی هیئات مذهبی در محرم، گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، عزاداری هیئات مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت عزاداران برگزار می‌شود.

تشریح دستورالعمل‌های هیئات مذهبی در محرمحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نایب رئیس شورای هیئات مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های هیئات مذهبی کشور برای عزاداری امام حسین(ع) در محرم امسال اظهارکرد: با توجه به شرایط کنونی کشور عزاداری محرم امسال پرشورتر از سال‌های گذشته با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم برگزار می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که در هر شرایطی حفظ سلامت عزاداران در اولویت قرار دارد، به تدوین برنامه‌های هیئات مذهبی متناسب با شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: جایگاه‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان با قوت و قدرت برپا خواهد شد این در حالی است که نصب پرچم و بنر در سطح محله‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها و معابر بیشتر از سال‌های گذشته نمود داشته باشد.

دریکوند ضدعفونی معابر، جایگاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها قبل و بعد از مراسم را از الزامات هیئات مذهبی در محرم امسال برشمرد و ادامه داد: هیئات مذهبی به‌جای پذیرایی شربت و چای در ایستگاه‌های صلواتی پک‌های بهداشتی، ماسک و دستکش توزیع خواهند کرد.

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را یکی‌از مهم‌ترین برنامه‌های هیئات مذهبی کشور برای حفظ سلامت عزاداران امام حسین(ع) برشمرد و افزود: در عزاداری امسال فاصله حداقل ۱/۵ متر باید رعایت شود.

وی استفاده از تب‌سنج در جایگاه‌های عزاداری را از دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی هیئات مذهبی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: ماسک‌هایی که با تصاویری منسوب به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) توزیع می‌شود، بی‌حرمتی به نام اهل‌بیت است چرا که این ماسک‌ها در سطل آشغال ریخته می‌شود و باید جمع‌آوری شود.

دریکوند، با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای طرح کمک‌های مومنانه توسط هیئات مذهبی در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا، اضافه کرد: هیئات مذهبی به‌جای پخت غذای نذری در این ایام، کمک‌های مومنانه خود را به‌صورت خشکبار بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

نایب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور به مدت زمان برگزاری مراسمات اشاره کرد و گفت: عزاداری هیئات مذهبی یک ساعت و ۳۰ دقیقه ادامه خواهد داشت که در این مدت ۱۰ دقیقه ویژه سخنرانی واعظ و سخنرانان و مابقی آن مداحی و عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) خواهد بود این در حالی‌است که اولویت اصلی هیئات مذهبی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت عزاداران سید و سالار شهیدان(ع) است.

وی به قدمت و جایگاه ویژه هیئات عزاداری مردم لرستان در عزای اشرف اولاد آدم اشاره کرد و با یادآوری این مطلب که هیئات مذهبی استان لرستان دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور هستند و عزاداری مردم لرستان همواره نمود خاصی در سطح کشور و بین الملل دارد، ادامه دا:د سبک سنتی عزاداری مردم لرستان و آیین خاص گِل‌مالی هیئات مذهبی لرستان نشان از ارادت مردم لرستان در ایام محرم است امسال نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شور و شعور حسینی را نشان خواهند داد.

انتهای پیام
captcha