رقابتی از جنس نور / برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن چه کرده‌ایم
کد خبر: 3913806
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷

رقابتی از جنس نور / برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن چه کرده‌ایم

مدیرکل ساختار‌های تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برگزاری آزمون کتبی پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ در سطح کشور، از رقابت ۷۶۰۰ شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف حفظ قرآن خبر داد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آزمون کتبی پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی روز گذشته، 10 مرداد ماه در حوزه اراک و ساوه با تلاوت ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن و نظارت حجت‌الاسلام صادق عیدی، مدیرکل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و کل در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در حاشیه برگزاری این آزمون به خبرنگار ایکنا، گفت: پانزدهمین دوره آزمون کتبی اعطای مدرک تخصصی به حفاظ ساعت 9:30 صبح روز جمعه، 10 مرداد ماه همزمان با سراسر کشور آغاز شد. 154 حافظ در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل در حوزه اراک 118 و ساوه 36 نفر با یکدیگر رقابت کردند.

رقابت 7600 حافظ قرآن در آزمون مدرک تخصصی / از برنامه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عقب هستیم

وی تصریح کرد: مقدمات برگزاری آزمون از ساعت 8 صبح روز جمعه آغاز و حفاظ از ساعت 8:30 دقیقه تا 9 در جایگاه‌های خود قرار گرفتند و رأس ساعت 9:30 دقیقه آزمون آغاز و اجازه ورود به حفاظ داده نشد. قرار بر این بود که آزمون 27 تیر ماه برگزار شود که به دلیل موج دیگر شیوع کرونا به 10 مرداد ماه موکول شد. در کشور 83 حوزه آزمون اعطای مدرک به حفاظ را برگزار کردند.

سرلکیان به تلاش حفاظ برای رسیدن به درجه حفظ کل اشاره و اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و اقدامات صورت گرفته در حوزه حفظ، انتظار می‌رود استقبال بیش از این باشد. رهبر انقلاب سال‌ها قبل به تربیت 10 میلیون حافظ کل توصیه فرمودند و امروز از این برنامه و تحقق فرمایش ایشان عقب هستیم، گرچه همه دستگاه‌ها و حتی مردم موظف هستند به منویات رهبری جامه عمل بپوشانند، اما واقعیت این است که هنوز نتوانستیم به نقطه مطلوب در حفظ برسیم.

فعالان قرآنی همچنان مشکل بیمه دارند

وی دلیل عدم تحقق فرمایش رهبری مبتنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را بدین شکل تشریح کرد: شاید یکی از دلایل عدم دسترسی به فرمایش رهبری نبود تشویق‌های مؤثر و نداشتن برنامه مناسب باشد که می‌طلبد مجلس و دولت کمک کنند، درست است که حفظ قرآن اقدامی ارزشی و معنوی است، اما برای تشویق افراد به حفظ باید امتیازاتی را در نظر گرفت؛ از این رو نمایندگان مجلس باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند. فعالان قرآن هنوز با مشکل بیمه مواجه هستند و هیچ دستگاهی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

سرلکیان در خصوص دلیل آمار بالای غائبان در آزمون اظهار کرد: هر سال تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان غائب بودند، اما امسال فضای کرونا بی‌تأثیر نبود و وظیفه ما را سخت‌تر کرد، درست است که آمار غائبان امسال بیشتر از سال‌های قبل است، اما پیش‌بینی ما این است خروجی بهتر و کیفی‌تری را داشته باشیم.

ضرورت برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن، هم در خصوص ضرورت برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ، اظهار کرد: خدمت‌رسانی به حافظان قرآن باید دارای استاندارد لازم و سازو کارهای تعریف شده‌ای باشد که آزمون ارزیابی و اعطای مدرک در مقایسه با سایر آزمون‌ها یکی از بهترین روش‌هاست.

رقابت 7600 حافظ قرآن در آزمون مدرک تخصصی / از برنامه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عقب هستیم

اکبری با اشاره به اینکه خروجی آزمون شفاف نیست، بیان کرد: توسعه فعالیت‌های قرآنی فقط به شناسایی افراد با استعداد ختم نمی‌شود، بلکه برنامه‌ریزی بعد از شناسایی و اقدامات پسا آزمون مهم است که باید با همت دولت و مجلس تحقق یابد. برای تقویت برخی فعالیت‌های قرآنی می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد، رشته حفظ دارای چند بخش قرائت، ارائه، مفاهیم و آموزش‌های جانبی است، برای آموزش‌های قرائت نظیر صوت و لحن، تجوید و مفاهیم می‌توان از فضای مجازی یا نرم‌افزارهای قرآنی استفاده کرد، اما قرآن‌آموز برای ارائه نیاز به برقراری ارتباط چهره به چهره با استاد و مربی دارد که از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر نیست یا برقراری ارتباط آنلاین برای خانواده‌ها بسیار سنگین است. دانش‌آموزان را نباید به حال خود رها کرد در همان مدت کوتاه که کلاس‌های حضوری برگزار نشد برخی از قرآن‌آموزان از شرکت در کلاس‌ها صرف نظر کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کرونایی برگزاری آزمون لازم بود یا خیر، تصریح کرد: ماهیت آزمون اعطای مدرک به حفاظ به برگزاری حضوری است و نمی‌توان به صورت مجازی برگزار کرد. اگر آزمون به صورت مجازی برگزار می‌شد صلاح بر این بود که شرکت‌کنندگان در مرحله شفاهی حضور داشته باشند؛ چون نمی‌توان صحت آن را مورد تأیید قرار داد و آزمون کتبی از درجه اعتبار ساقط است.

رقابت 7600 حافظ در کشور

حجت‌الاسلام صادق عیدی، مدیرکل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم، نیز اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد استقبال و گرایش بیشتر مردم به سمت قرآن هستیم. آرامش حافظان به دلیل همراه داشتن قرآن مثال زدنی است و این اصل، گمشده زندگی مردم امروزی است و متأسفانه روز به روز شاهد فروپاشی خانواده‌ها هستیم، احساس می‌شود هدایت خانواده‌ها به سمت و سوی کلام وحی و بازگرداندن آرامش به کانون خانواده به تحکیم بنیان این نهاد کمک می‌کند.

رقابت 7600 حافظ قرآن در آزمون مدرک تخصصی / از برنامه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عقب هستیم

وی سطح برگزاری آزمون را بسیار خوب توصیف کرد و با اشاره به اینکه نزدیک به 7600 حافظ در این آزمون شرکت دارند، در خصوص ریزش حاضران در آزمون بیان کرد: با توجه به دقت بالا، حساسیت و علمی بودن آزمون، حفاظ در صورت عدم آمادگی از شرکت علی‌رغم ثبت‌نام صرف نظر می‌کنند و همین عامل باعث ریزش می‌شود.

عیدی برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ در شهرهای اراک و ساوه را قابل قبول ذکر و بیان کرد: دو حوزه انتخابیه برای برگزاری آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت و خوشبختانه تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و چینش صندلی‌ها مورد قبول واقع شد، حتی ماسک‌هایی نیز برای استفاده حفاظ در نظر گرفته شده بود. رعایت موازین بهداشتی برای سازمان دارالقرآن در کنار دیگر ابعاد بسیار حائز اهمیت است.

وی زمان اعلام نتایج مرحله کتبی آزمون را شهریور و زمان برگزاری آزمون شفاهی را آبان‌ماه امسال اعلام کرد و افزود: میزان استقبال حفاظ استان مرکزی به نسبت جمعیت بهتر از برخی استان‌های پرجمعیت است. خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی در سطح استان در حال شکل‌گیری است.

عیدی به دغدغه حفاظ و کسب مدارک مختلف نیز اشاره و بیان کرد: برنامه‌ریزی مسئولان استانی جهت استفاده از حفاظ در قالب مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در دست اقدام است تا این افراد ساماندهی شده و در سطوح مختلف از آنان تقدیر شود.

حفاظ به بهانه درس از حفظ غافل نشوند

نسیم علی‌ایی، 19 ساله شرکت‌کننده رشته 10 جزء، به خبرنگار ایکنا گفت: از 12 سالگی حفظ را شروع کردم و در حال حاضر حافظ 15 جزء قرآن هستم. حفظ قرآن باعث شده تا زندگی‌ام از برکات بسیاری برخوردار باشد و یکی از آثار حفظ استفاده بهینه از وقت است.

رقابت 7600 حافظ قرآن در آزمون مدرک تخصصی / از برنامه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عقب هستیم

وی افزود: امسال اولین باری است که در آزمون شرکت می‌کنم و انتظار داشتم سؤالات سخت‌تر باشد، اما خوب بود. شرکت در کلاس‌ها بخشی از یادگیری است و برای ارائه و محک زدن خودمان باید در آزمونی استاندارد شرکت کنیم تا بدانیم تا چه حد پیش رفته‌ایم. شرکت در آزمون به یادگیری هدفمند حفاظ می‌کند. شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خوبی رعایت شد، اما قدری مسافت دور بود بهتر است آزمون مرکز شهر باشد تا حفاظ برای تردد با مشکل مواجه نشوند.

علی‌ایی خانواده را مشوق اصلی خود برای شروع حفظ قرآن دانست و اظهار کرد: روزی نیم صفحه حفظ می‌کنم، در واقع باید با گرفتن مدرک دیپلم حافظ کل هم می‌شدم که به دلیل رها کردن حفظ در دوران دبیرستان این توفیق حاصل نشد، به دوستان حافظ توصیه می‌کنم به بهانه درس و کنکور از حفظ دست نکشند؛ چراکه روزی مانند من پشیمان خواهند شد.

رقابت 7600 حافظ قرآن در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ / از برنامه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عقب هستیم

منصور قدیمی، حافظ 20 جزء قرآن نیز به ایکنا گفت: برای دومین بار در این آزمون شرکت می‌کنم، سال گذشته در رشته حفظ 10 جزء شرکت کردم، اما متأسفانه موفقیتی کسب نکردم. به حفظ قرآن بسیار علاقه دارم و هر هفته از محضر اساتید استفاده می‌کنم. برگزاری آزمون میل و رغبتی مضاعف ایجاد می‌کند تا حفاظ میل بیشتری به مرور و ارتقا داشته باشند. هفته‌ای دو صفحه حفظ و روزی 30 صفحه مرور دارم.

به گزارش ایکنا، حافظان قرآن با تلاش مستمر و مرور چندین جزء در روز سعی در نگهداری از محفوظات دارند و برای ادامه راه نیاز به انگیزه بیشتر دارند. تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبتنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عزم ملی مردم، ارائه راهکارهای مؤثر از سوی کارشناسان و اساتید قرآنی، حمایت دولت و مجلس را می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha