ائمه جمعه برای تسهیل امور گفتمان‌سازی کنند
کد خبر: 3912593
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

ائمه جمعه برای تسهیل امور گفتمان‌سازی کنند

امام جمعه بیرانشهر ائمه‌ جمعه را فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی دانست و گفت: نماز جمعه می‌تواند در همه عرصه‌ها به مردم و جامعه کمک کند.

ائمه جمعه برای تسهیل امور گفتمان‌سازی کنندحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا بیرانوند، امام‌جمعه بیرانشهر‌ در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به ابن‌که اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران به دستور امام خمینی(ره) به امامت آیت‌الله طالقانی پنجم مردادماه 1358 مصادف با سوم رمضان 1399 قمری در تهران اقامه شد، گفت: یکی‌ از جملات و فرازهایی که در خطبه آیت‌الله طالقانی می‌خوانیم این بود که فرمودند: «امروز طلیعه انجام این فریضه بزرگ الهی و این صف بزرگ جهاد و توحید یعنی نماز جمعه است».

وی ادامه داد: این جملات آغازین احیا و اقامه حقیقی اولین همایش عبادی ـ سیاسی اسلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و بعد از سال‌ها و شاید قرن‌ها تعطیلی نماز جمعه بود که این جملات بر زبان ابوذر زمان و یار دیرین امام(ره) و انقلاب میان حضور باشکوه و میلیونی نمازگزاران روزه‌دار تهران جاری شد.

بیرانوند تصریح کرد: حضور شخصیت‌های والامقام نظام اسلامی همچون مقام معظم رهبری که در 24 دی‌ماه سال 1358 و بعد از فوت آیت‌الله طالقانی از سوی امام خمینی(ره) به‌عنوان امام جمعه تهران منصوب شدند و اهمیت روزافزون ایشان و دیگر ائمه جمعه به بیان سخنرانی از این میز خطابه، گویای اهمیت این پایگاه در نظام اسلامی است.

امام‌ جمعه بیرانشهر بیان کرد: شخصیت‌های بزرگ و والامقامی همچون شهدای محراب داریم که یاد و خاطره آن‌ها را گرامی می‌داریم، شهدایی مانند آیت‌الله مدنی، آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله قاضی طباطبایی، آیت‌الله دستغیب و آیت‌الله اشرفی اصفهانی که جا دارد یاد و خاطره آن‌ها را گرامی بداریم، همچنین یاد و خاطره حجت‌الاسلام شهید محمد خرسند امام جمعه کازرون که در ماه رمضان 1397 به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به این‌که رساترین اوصاف و توصیف‌ها در رابطه‌ با نماز جمعه را کلمات نورانی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیان کردند، تصریح کرد: نماز جمعه یادگار ارزشمند امام خمینی(ره) و خار چشم دشمنان و امید دوستان است و در همه عرصه‌ها یاریگر مردم، کشور و مسئولان است.

بیرانوند در رابطه‌ با کارکردهای نماز جمعه، گفت: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینم کارکردهای نمازجمعه در همه عرصه‌ها برای همه نمایان است، نهاد امامت جمعه بهترین واسطه حل مشکلات بین مسئولان و مردم است و حتی در این زمان که امکان برگزاری نماز جمعه در اکثر شهرهای استان وجود ندارد ائمه جمعه توانسته‌اند نقش بی‌بدیلی را در حوزه‌های خود ایفا کنند که نشان‌دهنده جایگاه مقدس امامت جمعه است.

امام جمعه بیرانشهر بیان کرد: نماز جمعه می‌تواند در همه عرصه‌ها به مردم و جامعه کمک و برای تسهیل امور گفتمان‌سازی کند، چنانچه در شرایط سخت شیوع بیماری کووید 19 و تعطیلی نمازجمعه ظرفیت و کارآیی نمازجمعه به منصه ظهور نشست.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری در مورد نمازجمعه به قرارگاه تعبیر و از این نماز عبادی و سیاسی تحت‌عنوان قرارگاه ایمان، اخلاق و بصیرت یاد کردند، گفت: در فرمایشات ایشان جملات نورانی وجود دارد، نمازجمعه را قلب فرهنگی شهر می‌داند و بحث فرهنگی را کارزاری می‌داند که اگر از کارزار نظامی مهم‌تر و خطرناک‌تر نباشد کمتر نیست.

بیرانوند با بیان این‌که امروز در سراسر کشور در نزدیک به 900 پایگاه نماز جمعه داریم که در آن‌ها این نماز عبادی  و سیاسی اقامه می‌شود، اظهار کرد: فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی یعنی ائمه جمعه خود بهتر می‌دانند که تنها با انگیزه انقلابی، اقدام جهادی و نقشه راه و الگوی عملیات فرهنگی و متخلق بودن به هفت میم مدیریت انقلابی شامل «مدبرانه، متشرعانه، مجتمعانه، متشکلانه، مجاهدانه، مخلصانه و متضرعانه» که گره‌گشای همه مشکلات است می‌توانند رسالت ذاتی خود را با موفقیت به انجام برسانند.

انتهای پیام
captcha