بهره‌مندی ۳۲ هزار معلول چهارمحال‌وبختیاری از خدمات بهزیستی
کد خبر: 3909824
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

بهره‌مندی ۳۲ هزار معلول چهارمحال‌وبختیاری از خدمات بهزیستی

سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری به حمایت اداره‌کل بهزیستی استان از ۳۲ هزار معلول و ۳ هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۷ هزار و ۷۷۹ نفر مستمری بگیر هستند، ضمن اینکه ۹۰۰ دانشجو و ۵ هزار و ۱۰۵ دانش‌آموز از حمایت‌هایی نظیر کمک‌هزینه تحصیلی، ایاب و ذهاب، خدمات توانبخشی و اجتماعی و ... برخوردار هستند.

32 هزار معلول چهارمحال‌وبختیاری از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، معصومه محمدی، سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری امروز 21 تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی، اظهار کرد: امیدواریم همانطور که واژه چهل در فرهنگ فارسی به معنی پختگی، تکامل و رشد است خدمات سازمان بهزیستی نیز به درجه مطلوب، پویا و اثرگذار برسد.

وی ادامه داد: با توجه به شعار هفته بهزیستی امسال که بر محور شفافیت خدمات و ارتقای سلامت خانوداه قرار دارد، رویکرد اصلی سازمان نیز خانواده‌محوری است بدین معنا که که زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا معلولان به جای نگهداری در مراکز توانبخشی در محیطی پرآرامش در خانواده نگهداری شوند.

محمدی شفافیت‌سازی را رویکرد دیگر سازمان بهزیستی دانست و تصریح کرد: همگان با کمک رسانه‌ها و خبرنگاران باید بتوانند از خدمات سازمان مطلع شوند و شاهد عزم جدی کارمندان برای ارتقای سطح خدمات باشند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان با بیان اینکه با ارتقای توانمندی مددجویان هر ساله 10 درصد از آنان از چرخه حمایت خارج و افراد واجد شرایط و پشت نوبتی جایگزین آنان می‌شوند، افزود: کمیته‌های تخصصی در این زمینه فعال هستند که این ساز و کار را دنبال می‌کنند.

برخورداری 32 هزار معلول از خدمات بهزیستی استان

محمدی به حمایت اداره‌کل بهزیستی استان از 32 هزار معلول و 3 هزار و 300 زن سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: از این تعداد 17 هزار و 779 نفر مستمری بگیر هستند، ضمن اینکه 900 دانشجو و 5 هزار و 105 دانش‌آموز از حمایت‌هایی نظیر کمک‌هزینه تحصیلی، ایاب و ذهاب، خدمات توانبخشی و اجتماعی و ... برخوردار هستند.

وی افراد با تقسیم‌بندی افراد تحت پوشش جامعه هدف بهزیستی به دو گروه، بیان کرد: گروهی از این معلولان ناتوانی دایمی دارند و نباید از چرخه حمایت خارج شوند و گروه دوم افرادی هستند که با خدمات توانبخشی و روانشناسی و کاردرمانی تخصصی می‌توانند توانمند شوند و سازمان نقش تسهیل‌گر را در این خصوص دارد.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کمک به معلولان تنها وظیفه سازمان بهزیستی نیست، یادآوری کرد: همه دستگاه‌ها باید در این خصوص همکاری داشته باشند، نخستین نهاد، خانواده است که باید حامی فرد معلول باشد و نیازهای او را برآورده و پیگیری کند، سازمان بهزیستی نیز نقش کمکی در جهت توانمندی خانواده دارد.

محمدی ادامه داد: همانطور که فرد سالم حق اخذ مطالبات اجتماعی را دارد، فرد معلول نیز باید بتواند به کمک خانواده این مطالبات را اخذ کند و قادر به رفع نیازهای خود باشد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌ها و برنامه‌هایی در لایحه حقوق معلولان در مباحثی نظیر مناسب‌سازی، آموزش، امور فرهنگی و ... برای دستگاه‌های مختلف تعریف شده است، تصریح کرد: در استان، این مقررات از طریق معاون سیاسی استاندار به تمامی ادارت ارجاع داده شده تا مقررات مربوط به معلولان را مدنظر داشته باشند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان خدمات سازمان بهزیستی را شامل چهار حوزه دانست و تصریح کرد: این حوزه‌ها شامل توانبخشی، اموراجتماعی، پیشگیری و فرهنگی و حوزه مشارکت‌های عمومی است که فعالیت‌هایی نظیر خدمات‌دهی به معلولان، افراد از کار افتاده، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، آموزش و پیشگیری و نیز صدور یا لغو پروانه فعالیت مراکز، اشتغال، مسکن و ... را شامل می‌شود.

تسهیلات اشتغال جامعه هدف بهزیستی

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان در تشریح اقدامات این نهاد در زمینه اشتغال جامعه هدف، بیان کرد: 3 درصد از سهمیه استخدامی تمامی دستگاه‌ها به جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص دارد، ضمن اینکه تسهیلات اشتغال‌زایی به میزان 50 میلیون تومان به ازای استخدام هر فرد از جامعه هدف بهزیستی به کارفرمایان اختصاص می‌یابد و بیمه این افراد تا 5 سال از سوی سازمان پرداخت می‌شود.

محمدی با تشریح خدمات ارائه شده به افراد جامعه هدف از سوی مراکز سازمان بهزیستی، گفت: این مراکز شامل مراکز خدمات‌دهی روزانه به مددجویان و سالمندان، آسایشگاه‌های دائمی شبانه‌روزی و تیم سیار هستند که این تیم ماهانه حداقل دو بار به صورت رایگان به افراد و خانواده‌های تحت پوشش در محل، به ارائه خدمات می‌پردازند.

آغاز غربالگری تنبلی چشم در استان

وی به آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم از 15 تیرماه اشاره و بیان کرد: این طرح تا 15 مهرماه فعال است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به ادارت شهرستانی در این طرح شرکت کنند، تمامی مراحل کار با دستگاه انجام می‌شود و مدت زمان معاینه کمتر شده است، ضمن اینکه ضدعفونی دستگاه و رعایت کامل پروتکل‌ها در دستور کار قرا دارد.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان بیان کرد: در سال 98 در استان، 50 هزار کودک مورد پایش تنبلی چشم قرار گرفتند که 3 هزار و 515 مورد مشکوک به مراحل پزشکی و تخصصی غربالگری ارجاع داده شدند تا تدابیر لازم در موردشان انجام شود.

وی گفت: در زمینه پیشگیری، آموزش اختلالات ژنتیکی به افراد 15 تا 25 سال همواره در دستور کار قرار دارد که این آموزش‌ها با تدریس آموزش‌گران خبره از دوران دبیرستان برای دختران و پسران آغاز می‌شود.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان با اشاره به خدمات این سازمان در بخش امور اجتماعی به فعالیت خط اورژانس 123 اشاره و تصریح کرد: هدف این سازمان تامین سلامت اجتماعی است و در این راستا خط 123 آماده اراده خدمات بعه آحاد مردم در 8 شهرستان استان است و این خط به زودی در کوهرنگ نیز فعال خواهد شد.

محمدی با یادآوری سه ویژگی تخصصی، به‌موقع و به‌روز بودن خط 123 اورژانس اجتماعی، افزود: اقدامات مشاوره، مددکاری و روانشناسی پیش از هر اتفاقی در دستور کار خط اورژانس 123 قرار دارد که در گام نخست مشاوره به صورت تلفنی انجام و در صورت نیاز با اعزام تیم و ارجاع به حوزه‌های قضایی و انتظامی تکمیل می‌شود.

وی برخی موفقیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان در سطح کشور در سال 98 را یادآور شد و بیان کرد: این اداره در حوزه‌هایی نظیر شورای ملی سالمندان، دفتر امور حقوقی، معاونت آمار و برنامه‌ریزی، اداره پذیرش و گروه‌های هدف ادارت توانبخشی و مناسب‌سازی رتبه عالی را در کشور کسب کرده است.

اقدامات بهزیستی استان در مقابله با کرونا

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان در تشریح حمایت‌های کرونایی این اداره، گفت: با توجه به آسیب‌پذیر بودن کمپ‌ها و مراکز توانبخشی این مراکز با تصمیم ستاد ملی کرونا تعطیل شدند و افراد نگهداری شده در مرکاز شبانه‌روزی با رضایت خانواده‌ها ترخیص شدند، خوشبختانه با کمک بخش خصوصی در تامین اقلام بهداشتی و سلامت، تا کنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این مراکز در استان گزارش نشده است.

وی گفت: در حال حاضر و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز شبانه‌روزی، آسایشگاه‌ها و کمپ‌ها با رعایت پروتکل‌ها و تامین سلامت به پذیرش حداقلی اقدام می‌کنند و فرد پذیرش شده پس از گذراندن 14 روز در قرنطینه به بخش عمومی منتقل می‌شود.

محمدی اجرای بخشنامه‌های دورکاری و فعالیت با یک سوم و دو سوم کارمندان را از دیگر اقدامات در راستای مقابله با کرونا دانست و افزود: تامین اقلام بهداشتی ادارات شهرستانی، استفاده از تب‌سنج در ورودی ادارات، ارائه ماسک و دستکش به مراجعان، در اختیار گذاشتن تلفن مددکاران برای مددجویان و پیگیری تلفنی کارها از دیگر اقدامات این اداره بود.

وی با اشاره به پیوستن اداره بهزیستی استلان به رزمایش همدلی و کمک مومنانه، گفت: بر این اساس، 3 هزار و 500 بسته معیشتی آماده و در اختیار نیازمندان و افراد آسیب‌دیده تحت پوشش توزیع شد، همچنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان مشاوران خط 1480 در راستای اراده مشاوره به افراد آسیب‌دیده از کرونا افزایش یافتند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان با اشاره به همکاری این اداره با بنیاد برکت، تصریح کرد: رایزنی‌ها و همکاری‌هایی با این بنیاد در راستای حل مشکلات اقتصادی، کمک به افراد بیمار نیازمند به‌ویژه کودکان و ... وجود دارد.

محمدی بیان کرد: مراکزی نظیر مهدکودک‌های تحت نظارت سازمان بهزیستی که هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و با شهریه امرار معاش می‌کردند در جریان کرونا متضرر شدند و در سامانه کارا ثبت‌نام کردند تا تسهیلات دریافت کنند.

وی بیان کرد: در زمینه مناسب‌سازی معابر و تسهیل در ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت، 26 درصد از معابر سطح شهر مناسب‌سازی شده است اما تا رسیدن به مدینه فاضله فاصله زیادی وجود دارد که کمک و همت دستگاه‌ها را می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha