زنگ خطر دوگانگی رفتار سلبریتی‌ها و الگوپذیری جوانان
کد خبر: 3909170
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

زنگ خطر دوگانگی رفتار سلبریتی‌ها و الگوپذیری جوانان

یک جامعه‌شناس تناقض رفتار سلبریتی‌ها در جامعه حقیقی و فضای مجازی و تاثیرپذیری جوانان از این قشر را زنگ خطری برای جامعه دانست.

زنگ خطر دوگانگی رفتار سلبریتی‌ها و الگوپذیری جوانانفردین کریمی، جامعه‌شناس لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه سلبریتی عنوانی است که به همه افراد سرشناس جامعه گفته می‌شود که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند سلبریتی‌ها فقط کسانی هستند که در زمینه هنر فعالیت دارند، شاید بتوان براساس نظریه‌های جامعه‌شناسی، مفهوم سلبریتی را مبتنی ‌بر عنصر برجسته‌سازی دانست و گفت سلبریتی‌ها عنصر متمایزی دارند که دیگران آن را برجسته می‌کنند.

وی افزود: چهره‌های شناخته شده و مشهور که به سلبریتی‌ معروف هستند، در روزها و ماه‌های اخیر حواشی متعددی را ایجاد کرده‌اند که در برخی موارد واکنش‌هایی از سوی افکار عمومی داشته است کما اینکه رفتارهای دوگانه برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی ریشه در کنار گذاشتن روشنفکران در جامعه دارد و این امر موجب آسیب جدی به سرمایه اجتماعی می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه وقتی مردم مشاهده کنند فردی که بازیگرمشهوری است به یک‌باره تغییر رفتار می‌دهد و این تغییر رفتار در فضای مجازی منتشر می‌شود، متعجب می‌شوند، ادامه داد: این رفتارها در الگوپذیری مردم از هنرمندان تأثیری جدی دارد و می‌توان گفت زنگ خطری برای جامعه است.

این جامعه‌شناس در پاسخ به این سؤال که رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در جامعه حقیقی و فضای مجازی از کجا منشا می‌گیرد، گفت: این موضوع دلایل متنوعی دارد که در این میان دلایل فرهنگی از سایر دلایل جدی تر است. این روزها شاهد هستیم برخی سلبریتی‌ها جای گروه‌های مرجع سنتی همچون روشنفکران را گرفته‌اند، حال آنکه این قشر فرهنگی نقش متفاوتی نسبت به روشنفکران دارند.

وی با تأکید بر اینکه افراد اصیل جامعه که دارای آگاهی هستند چنین افرادی را الگوی خود قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: با این وجود برخی جوانان که سلبریتی‌ها را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده‌اند ممکن است به تأسی از آن‌ها دچار دوگانگی رفتاری خواهند شد. 

کریمی با اشاره به اینکه رفتار سلبریتی‌ها برای بسیاری از جوانان سرمشق می‌شود و از طرفی جامعه امروز ایران با نسل دهه هفتاد و هشتادی مواجه است که با هنجارهای سنتی جامعه تفاوت‌های معناداری دارند، افزود: امروز نسل جدید کلمات جدید و غریبی در صحبت‌های محاوره‌ای خود به کار می‌برند که برای نسل گذشته نه مقدور است و نه قابل فهم، این اتفاقات به‌دلیل توجه مردم به برخی سلبریتی‌هاست که عمدتاً نیز در فضای مجازی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند.

این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه اگر سلبریتی‌ها کارکرد مثبت خود را نشان داده و بتوانند در جامعه به‌صورت مثبت جریان‌سازی کنند مسیر توسعه کشور هموار خواهد شد، گفت: آموزه‌هایی که امروز از سوی برخی سلبریتی‌ها در جامعه ترویج می‌شود به‌دلیل ماهیتی است که دارد سبب افسردگی و رنجوری در بین جوانان جامعه شده، در حالی‌که هنر و عرصه سینما سرشار از امید و زندگی است.

وی افزود: در این میان رسانه ملی باید رسالت خود را به‌خوبی انجام دهد، فراموش نکنیم اتفاقاتی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم نشان‌گر این است که رسانه ملی نتوانسته به خوبی رسالت خود را انجام دهد و در بسیاری از موارد با ممنوع‌التصویری سلبریتی‌ها موجب شده تا همان فرد در فضای مجازی به صورتی ناصحیح رشد و مخاطب پیدا کند.

کریمی تصریح کرد: واکنش مردم جامعه به این رفتارهای سلبریتی‌ها به‌عنوان یک پدیده طبیعی است، چراکه آن‌ها به‌عنوان گروه مرجع در جامعه عمل می‌کنند و مردم از سلبریتی‌ها الگوبرداری و در برخی موارد تقلید می‌کنند که این امر یکی ‌از بزرگ‌ترین آسیب‌های جامعه امروز است.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: رشد صعودی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث مشغله بیشتر مردم شده است و جای الگو و منابع اصیل ایرانی اسلامی را گرفته است، در صورتی می‌توان از این موارد به‌صورت مؤثر استفاده کرد که به توان مسیر رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی همسو با الگوها و منابع ایرانی ـ اسلامی گسترش داد.

کریمی با اشاره به اینکه لازم است رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی ما با استفاده از منابع ایرانی و اسلامی الگوی مناسبی برای خردسالان، کودکان، جوانان و بزرگ‌ترها ایجاد کند، عنوان کرد: رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وقتی با الگوها و منابع ایرانی اسلامی هم‌سو باشند و در مسیر تبلیغات منسجم و بدون توجه به فشارهای داخلی و خارجی حرکت کنند، باعث افزایش آگاهی و بصیرت مردم در مسائل فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و … خواهد شد.

کریمی در پایان تصریح کرد: متأسفانه امروز دشمنانی داریم که از ما به مسائل دینی و سیاسی و جامعه ما آگاه‌تر هستند که شروع به واکاوی می‌کنند و از طریق آن با ترفندهایی از قبیل شبه‌افکنی، از بین بردن قبح گناه، توهین، دروغ، تمسخر، بزرگ یا کوچک‌سازی مسائل، تخریب شخص، زیبا نشان دادن یک ضد ارزش و … به ذهن و قلب افراد جامعه به‌ویژه افراد سلبریتی نفوذ و ضربه های فرهنگی به آن‌ها وارد می‌کنند.

انتهای پیام
captcha