اخذ مالیات عادلانه باشد
کد خبر: 3909098
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

اخذ مالیات عادلانه باشد

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که برای اخذ مالیات از شهروندان باید شرایط مطلوبی فراهم شود که به‎صورت عادلانه و منصفانه عمل کنیم، گفت: محاسبه مالیات نباید پیچیدگی داشته باشد؛ چراکه همین پیچیدگی‌ها منفذی برای فرار مالیاتی می‌شود.

مالیات و ثبات اقتصادی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، دوشنبه، 16 تیرماه در دیدار با مدیرکل و جمعی از کارکنان اداره‌کل امور مالیاتی استان، گفت: مالیات مقدار پول یا مالی است که مردم یک کشور براساس قانون به دولت پرداخت می‌کنند و دولت نیز این مالیات را جهت رفاه و خدمات عمومی و ضروری و اداره کشور مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که مالیات در ایران و سایر کشورها دارای پیشینه کهنی است ولی گاهی نوع، مقدار و نحوه وصول مالیات متفاوت است و در هر برهه‌ای مالیات به‌عنوان‌های مختلف مطرح بوده‌ است، افزود: پیشینه پرداخت مالیات عنوان‌های مختلف در ایران به پنج هزار سال پیش نیز تخمین زده شده که در زمان داریوش شاه پرداخت مالیات به‌صورت مکتوب درآمده و در زمان امیرکبیر امور مالیاتی منظم شد و براساس میزان درآمدها مالیات از مردم اخذ می‌شد ولی پس‌ از مرگ امیرکبیر جمع‌آوری مالیات دچار بی‌نظمی شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: برای اخذ مالیات از شهروندان یک کشور باید شرایط مطلوبی فراهم شود که به‎صورت عادلانه و منصفانه عمل کنیم، در همین راستا مالیات باید متناسب با درآمد و پرداخت آن برای مردم قابل تقسیط باشد و همچنین محاسبه مالیات نباید پیچیدگی داشته باشد که همین پیچیدگی‌ها منفذی برای فرار مالیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از مردم به‌دلیل مشاهده تبعیض‌ها و تفاوت‌ها از مدیران و دستگاه‌های دولتی ناراحت هستند و شاید دلیل آن پیچیدگی در جذب نیروها تحت‌ عنوان قراردادی، پیمانی و غیره است که باعث ایجاد منفذهای تخلف شده و این‌گونه نیست که با اعلام فراخوان جذب نیرو مسابقه خدمت برگزار شود که همین امر سبب بی‌اعتمادی مردم به مدیران شده است.

شاهرخی ادامه داد: هدف از اخذ مالیات تأمین هزینه‌های دولت بدون ایجاد تورم است، همچنین دولت با ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، راه‌سازی و سایر خدمات می‌تواند نیازهای جامعه را فراهم کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اهمیت جذب اعتماد مردم در زمینه اخذ مالیات‌ها، تصریح کرد: وقتی ما برای اخذ یا مردم برای پرداخت مالیات مراجعه می‌کنند نباید نگاه و تعامل با مردم از نوع حاکم به محکوم باشد؛ چراکه همه خدمتگزار هستیم و نباید رفتار ما از نوع آمرانه بلکه باید از نوع اخلاق‌های اسلامی باشد و همچنین هزینه کردن مالیات در راستای رفاه عموم مردم به جلب اعتماد آن‌ها کمک می‌کند.

شاهرخی با بیان این‌که جلوگیری از فرار مالیاتی باعث افزایش درآمدها در استان می‌شود، گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی در ثبات اقتصادی استان بسیار مؤثر است، همچنین بررسی عملکرد افرادی که برای وصول مالیات مراجعه می‌کنند سبب جلب اعتماد بیشتر مردم می‌شود.

انتهای پیام
captcha