جای خالی پژوهش‌های مرتبط با نقش لرستان در دفاع مقدس
کد خبر: 3906706
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰

جای خالی پژوهش‌های مرتبط با نقش لرستان در دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: سهم این استان در دفاع مقدس خوب بیان نشده که راه آن پژوهش است.

سهم لرستان در دفاع مقدس خوب بیان نشده استبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الله ناصرپور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، چهارشنبه، چهارم تیرماه، در جمع خبرنگاران، گفت: باید در مستندسازی تجربیات دوران دفاع مقدس در راستای حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده تسریع شود.

وی افزود: پلدختر دروازه تاریخ ایران و گذرگاه استراتژیک حوزه زاگرس یعنی گذرگاه اتصال جبهه‌های نبرد است که در طول تاریخ  شاهراه اقتصادی، ترانزیتی و سیاسی را به هم وصل می‌کند که این امر جایگاه مهم و اثرگذاری به پلدختر می‌بخشد.

ناصرپور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 312 شهید پلدختر، اظهار کرد: 26 شهید در یکم بهمن سال 1365 در پلدختر در حمله هوایی بمب‌افکن‌های رژیم بعثی عراق به شهادت رسیدند که انتقام عراقی‌ها به خاطر شکست آنان در عملیات کربلای پنج بود و پیش‌ از این پیشنهاد شد که این روز به‌عنوان روز پلدختر ثبت شود که عملیاتی شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان افزود: پیشنهاد می‌شود المان یادمان این 26 شهید در پلدختر به‌عنوان نمادی از  دفاع مقدس احداث شود تا جوانان این اسطوره‌ها و ارزش‌های زیبا را الگوی رفتاری خود قرار دهند و دچار گسست نسلی نشوند.

وی ادامه داد: امروز باید در راستای خنثی‌سازی تبلیغات منفی دشمن تلاش شود تا آثار زیبای فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس ازجمله در پلدختر باعث شود جوانان و نوجوانان از آن الگوسازی کنند، که آموزش و پرورش در تحقق این امر مهم به‌عنوان جامعه‌پذیری ارزش‌های اجتماعی بیشترین نقش مؤثر را دارا‌ست.

ناصرپور آموزش و پرورش را از نهادهای ارزشی و اساسی دانست و افزود: تعلیم و تربیت در این نهاد از ارزش‌های دفاع مقدس است که می‌تواند خوبی‌ها، زیبایی‌ها و ارزش‌هایی که به‌واسطه خون شهدا خلق شده را در جامعه در راستای اجرای گام دوم انقلاب اسلامی برای جوانان درونی‌سازی کند‌.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان برای تحقق این امر و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس از نسلی به نسل دیگر نیاز به پژوهش و قلم زدن است که این امر همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد، تصریح کرد: استان لرستان دومین استان خسارت‌دیده از جنگ تحمیلی است اما از لحاظ اختصاص اعتبارات در سطح  ملی مفلوک‌ترین استان است.

وی افزود: لرستان با وجود آثار فراوانی از دوران دفاع مقدس که خود زبان گویایی برای به تصویر کشیدن عملکرد و زحمات  مردم این خطه است و شهدایی تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند اما سهم آن در دفاع مقدس خوب بیان نشده و راه آن پژوهش است.

ناصرپور بیان کرد: 60 هزار رزمنده با تخریب و از بین رفتن 25 هزار خانه و مؤسسه استان لرستان ازجمله تلمبه‌خانه تنگ فنی پلدختر با 12 نفر شهید در دوران دفاع مقدس گویای حضور رزمندگان این خطه در جنگ تحمیلی است که  این تجربه تاریخی باید با نوشتن، قلم زدن و روایتگری حفظ شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: برنامه‌های زیادی به این مناسبت در دستور کار است که باید با همکاری اداره‌ها و سازمان‌ها پیاده شود.

وی با بیان این‌که شهدای نخبه دوران دفاع مقدس مانند شهید مصطفی چمران به‌عنوان نخبه علمی‌، نظامی و انقلابی در دانشگاه آمریکا از لحاظ دینی و عرفان میان همقطاران خود در سطح بالایی بود، افزود: به فرموده مقام معظم رهبری شهدای نخبه الگوی واقعی انفاق رزق نخبگی هستند که برای به ثمر نشستن درخت انقلاب اسلامی تمام داشته‌های خود را فدا کردند و شهدای نخبه زیادی در استان داریم اما متأسفانه آن‌ها را نمی‌شناسیم که برای حفظ این ارزش‌ها باید قلم‌فرسایی کرد.

انتهای پیام
captcha