مشخص شدن حق‌آبه؛ مطالبه لرستانی‌ها از مجمع نمایندگان
کد خبر: 3903133
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

مشخص شدن حق‌آبه؛ مطالبه لرستانی‌ها از مجمع نمایندگان

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که مردم لرستان سهم خود را از آب می‌خواهند و مجمع نمایندگان استان نیز بر این مطالبه تأکید دارد، گفت: ما فقط سهم خود را از آب می‌خواهیم و تا آخر پای گرفتن حقمان ایستاده‌ایم و از همه ابزارهای لازم در این خصوص استفاده می‌کنیم.

مشخص شدن حق‌آبه؛ مطالبه لرستانی‌ها از مجمع نمایندگانبه گزارش ایکنا از لرستان، مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی جمعه، 16 خردادماه در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از مشکلات جدی استان در زمینه آب این است که منبع شرب پایدار و اصلی در شهرستان‌ها نداریم. حتی آب شرب خرم‌آباد از طریق چاه تأمین می‌شود و به‌محض وقوع بارندگی شاهد گل‌آلودگی آب و غیرقابل‌شرب شدن آن هستیم.

وی افزود: به‌دلیل این‌که لرستان طی سالیان سال نتوانسته از ظرفیت آبی که دارد بهره ببرد، بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی استان به‌صورت دیم هستند و این در حالی‌ است که کشاورزی می‌تواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و با رونق کشاورزی، درآمد مردم بهتر شود.

ویسکرمی اضافه کرد: همچنین به‌واسطه نبودن سیل‌بند و سدهای مناسب در استان، هر ساله شاهد خسارت‌های زیادی از سیلاب‌های بالادستی به لرستان هستیم و باید برای جبران خسارت‌ها به سازمان برنامه‌وبودجه التماس کنیم و بعد از کلی دوندگی اگر هم اعتباری داده شود، در نهایت در مرحله تخصیص با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ‏یادآور شد: قبول داریم که آب و مدیریت آب، مسئله‌ای ملی است اما چرا به مسائل دیگری مانند جنگل‌های زاگرس در سطح ملی نگاه نمی‌شود اما به بحث آب که می‌رسد، در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و الان که جنگل‌های زاگرس در آتش می‌سوزد کسی مدعی نمی‌شود که منفعت این جنگل‌ها برای همه مردم است و همه باید برای حفظ آن‌ها پای کار بیایند.

باقی ماندن سدسازی لرستان در حد شعار

ویسکرمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سدسازی در لرستان در حد شعار مانده و سد ایوشان با پیشرفت ۹۷ درصدی، به‌خاطر سه درصد متوقف شده است، یادآور شد: ‏مردم از نعمت آب لرستان بهره نمی‌برند، در استان‌های پایین‌دستی برنج حدود ۳۰ برابر لرستان کشت می‌شود درحالی‌که مردم بیرانشهری که زیر سد ایوشان هستند و درآمد مالی خوبی ندارند و در صورت رونق گرفتن کشاورزی می‌توانند وضع اقتصادی بهتری داشته باشند، حق برداشت قانونی آب از این سد را ندارند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ‏اظهار کرد: به صنعت لرستان که رسیدگی نمی‌شود و مردم از آبی هم که این استان به‌صورت خدادادی از آن برخوردار است به‌واسطه عدم مدیریت صحیح برخی از مسئولان در گرفتن حق‌آبه، بهره‌ای نبرده‌اند.

وی با انتقاد از مدیران آب منطقه‌ای پیشین لرستان و این‌که این مدیران باید برای مردم تبیین کنند که چرا در زمینه گرفتن حق‌آبه استان کوتاهی کرده‌اند، اضافه کرد: چرا نمایندگان پیشین استان در مجلس شورای اسلامی به مسئله آب لرستان که بسیار ‏حائز اهمیت است ورود جدی پیدا نکرده و حق این استان را از وزارت نیرو طلب ‏نکردند.‏

ویسکرمی با تأکید بر این‌که آب شرب پایدار شهرستان خرم‌آباد باید از طریق سد مخملکوه تأمین شود و این مهم باید سریعاً در دستور کار دولت قرار گیرد، افزود: همچنین آب شرب شهرستان‌های پل‌دختر، چگنی و کوهدشت باید از طریق سد معشوره تأمین شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ‏اضافه کرد: اجرا و احداث سد زیبا محمد برای بهره‌برداری کشاورزی و مهار سیلاب‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد و اعتبار لازم برای دیگر سدهای استان چون سد تاج امیر و بختیاری تأمین شود.

وی با تأکید بر این‌که مردم لرستان سهم خود را از آب می‌خواهند و مجمع نمایندگان استان نیز بر این مطالبه تأکید دارد، افزود: ما فقط سهم خود را از آب می‌خواهیم و تا آخر پای گرفتن حقمان ایستاده‌ایم و از همه ابزارهای لازم در این خصوص استفاده می‌کنیم.

ویسکرمی گفت: این مطالبه‌گری ما در حد حرف و احساس نیست و از رسانه‌های استان انتظار داریم جریان‌سازی بهتری در این خصوص داشته باشند تا نمایندگان هم به پشتوانه آن‌ها بتوانند گام‌های مؤثرتری برای گرفتن حق‌آبه لرستان بردارند که در این راستا از متخصصان حوزه آب استان انتظار داریم در مورد حق آبه لرستان اظهار نظر کنند.

انتهای پیام
captcha