مخاطب‌شناسی؛ بهترین راه جذب قرآن‌آموزان
کد خبر: 3903089
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

مخاطب‌شناسی؛ بهترین راه جذب قرآن‌آموزان

مدیر مؤسسه قرآنی مصباح‌الهدی مخاطب‌شناسی را بهترین راه جذب قرآن‌آموزان دانست و گفت: ارتباط برقرار کردن با مخاطب در مرحله اول جذب مخاطب قرار دارد که منجر به تشویق و علاقه‌مندی آنان به قرآن می‌شود.

مخاطب‌شناسی؛ بهترین راه جذب قرآن‌آموزانرقیه هراتی، از فعالان و نخبگان قرآنی لرستان است که در مقطع دکترا در رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه آبادان مشغول به تحصیل است. این بانوی فعال قرآنی لرستان 28 سال است که به‌عنوان داور مسابقات قرآن در استان و کشور فعالیت دارد.

دو کتاب «سیمای امام علی(ع) در شعر معاصر فارسی و عربی» و «آشنایی با تجوید قرآن کریم» را چاپ کرده و چندین مقاله به زبان فارسی و عربی نوشته است و مقاله «اعتکاف» او در قم رتبه آورده است، دو مقاله او در دومین و سومین کنگره «شعر عاشورایی» استان لرستان مقام آورده و همچنین عضو انجمن بانوان فرهیخته کشور است.

دو سال مسئول کنگره بانوان قرآنی کشور بوده است، دو دوره عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور و یک دوره عضو علی‎البدل بوده، چندین دوره مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی ـ مردمی استان و عضو علی‌البدل شورای شهر خرم‌آباد بوده است. از سال ۸۲ تا به حال مدرس دانشگاه بوده و یک سال به‌عنوان مدرس نمونه دانشگاه امام حسین(ع) انتخاب شد.

رقیه هراتی در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه‌ با فعالیت‌های قرآنی خود گفت: من در سال  ۱۳۶۰ وارد فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی شدم و قرآن را تا جایی‌که در توانم بود در محضر اولین استادم، مرحوم استاد سامانی یاد گرفتم و همان سال با تشویق او در مسابقه استانی حفظ سوره «واقعه» و «نور» شرکت کردم که رتبه نخست را کسب کردم و همین مسئله باعث شد انگیزه و حرکت من به‌سمت کارهای قرآنی بیشتر شود تا حدی‌که فرزندم را همراه خودم به کلاس‌های قرآنی می‌بردم و به‌عینه آثار آیات قرآن را در اخلاق و رفتار فرزندم می‌دیدم که تلنگر زندگی مذهبی و قرآنی من از همین‌ جا شروع شد.

وی به فعالیت خود در زمینه تأسیس مؤسسه قرآنی مصباح‌النجاة  اشاره کرد و افزود: در سال‌های اول تأسیس سازمان تبلیغات به این سازمان ورود پیدا کردم و در سال ۷۰ در کلاس‌های تربیت معلم تبلیغات اسلامی ثبت‌نام کردم و مجوز تأسیس جلسه قرآن به من داده شد. این جلسات را در منزل برگزار می‌کردم که کم‌کم گسترش پیدا کرد و علاوه‌بر کارهای قرآنی، مراسم‌ اعیاد، شهادت‌ها و تمام مناسبت‌ها را در راستای کارهای قرآنی برگزار می‌کردیم، یعنی تنها کار قرآنی انجام نمی‌دادیم بلکه از همان زمان کارهای فرهنگی، اجتماعی و حتی پژوهشی انجام دادیم و در همان جلسه قرآن برنامه‌های متنوع و متفاوتی برگزار می‌کردیم. از سال ۸۵ به‌ بعد جلسه قرآن به‌عنوان مؤسسه قرآنی ثبت شد که همه برنامه‌ها را در راستای اهداف و آرمان قرآنی انجام می‌دهیم.

این بانوی فعال قرآنی لرستان در رابطه‌ با توفیقاتی که با فعالیت در حوزه قرآن نصیب وی شده نیز اظهار کرد: اولین تلنگر موفقیت من در بحث قرآنی استادم مرحوم سامانی بودند که پس‌ از اخذ رتبه اول حفظ سوره «واقعه» و «نور» در استان مرا تشویق کرد و همین مسئله باعث شد که گمشده‌ای که در درون خودم احساس می‌کردم پیدا کنم که آن استعداد من بود که به‌واسطه این تشویق‌ها استعداد درونی من شکوفا شد و به لطف خداوند در این راستا مقاماتی را در مسابقات قرآنی، مدیریتی و فرهنگی کسب کردم.

وی با بیان این‌که در سال ۹۰ از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان بانوی برگزیده قرآنی کشور انتخاب شدم، ادامه داد: با شرکت در مسابقات قرآن مقام‌هایی را در منطقه، استان و کشور کسب کردم، دو بار به‌عنوان خادم نمونه قرآن لرستان انتخاب شدم، سال ۸۶ برگزیده کشور در زمینه تبلیغ و ترویج شناخته شدم که در آن زمان توسط معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد وقت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی تجلیل شدم، سال ۹۲ نیز در حوزه مدیریت قرآنی به‌عنوان نفر برتر انتخاب شدم و لوح و جوایز را از دست ریاست جمهور وقت دریافت کردم.

هراتی ادامه داد: در دوران دانشجویی از طریق نوشتن مقالات علمی چندین مقام دارم، یک بار نفر برتر کشور شدم و چون در همه مقاطع تحصیلی نفر اول بودم مقطع دکترا را بدون آزمون قبول شدم.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مصباح‌النجاة خرم‎آباد در پاسخ به سؤالی با این مضمون که برای ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی چه راهکارها و پیشنهاداتی دارید؟‌ گفت: راهکار و پیشنهاد زیاد است البته من خودم را در حدی نمی‌دانم که بخواهم راهکار ارائه دهم ولی ارتباط خوب برقرار کردن با مخاطب در مرحله اول قرار دارد که قطع به یقین منجر به تشویق و علاقه‌مندی آنان به قرآن می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من توجیه مادران مخاطبان قرآنی است که در کنار کلاس‌ها مادران را توجیه می‌کنیم؛ چراکه وقتی یک مادر و یک زن با فرهنگ قرآنی آشنایی پیدا کرد می‌تواند یک همسر خوب باشد و فرزندان خوب تربیت کند و در نتیجه می‌توانیم جامعه خوبی داشته باشیم. وقتی زن در راستای افکار قرآنی و آرمان قرآنی زندگی کند طبیعتاً نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.

این بانوی قرآنی لرستان در بیان راهکارهای انس جوانان و خانواده‌ها با قرآن نیز گفت: با توجه به تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری به جامعه قرآنی، امروز می‌بینیم که یک فعال قرآنی یک نفر نیست بلکه یک جامعه است چون همان یک نفر می‌تواند روی انسان‌های اطراف و جامعه تأثیر بگذارد. همچنین می‌بینیم که واقعاً قرآنی‌ها تأثیرات مثبتی در جوامع خود می‌گذارند؛ بنابراین ما باید بیشتر به‌سمت معنویت قرآن و اهدافش برویم کمااینکه «الدنیا مزرعه الاخره» نه دنیا را فراموش کرده و ترک دنیا کنیم نه آخرت را فدای دنیا، فقط تا حدی از ظواهر را فراموش کنیم ولی از هر دو به‌نحو احسن استفاده کنیم. وقتی خداوند ما را اشرف مخلوقات قرار داده یعنی هر آن‌چه بر روی زمین است برای من انسان آفریده است و این نعمت ویژه‌ای است که شکر ویژه‌ای هم می‌خواهد و این شکر با عبادت و در راستای قرآن بودن تجلی پیدا می‌کند.

هراتی در بیان راهکارهای ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه، گفت: بیشترین تأکید روی خانواده‌هاست. چون رشد جسمی و روحی افراد اول در خانواده است و بعد وارد اجتماع، دوستان و ... می‌شود. پس ابتدا اگر خانواده ما یک خانواده با فرهنگ باشد و با آرمان‌های قرآنی پیش برود قطعاً یک جمعیت سالم خواهیم داشت و امید داریم خانواده‌ها این تلنگر را به خود بزنند که ما فقط خواننده قرآن نباشیم عامل به قرآن باشیم که مهم‌ترین رکن عمل به قرآن است.

وی در توصیه به مدیران جوان مؤسسات قرآنی اظهار کرد: خیلی دوستانه به همه مدیران می‌گویم که بیاییم از تجربه دیگران استفاده کنیم، خودمان را بی‌بهره نگذاریم، از کسب مقام‌های دیگران ناراحت نشویم و لذت ببریم چون همه هم‌نوع و انسان هستیم و وقتی می‌بینیم یک نفر جایگاهی را کسب کرده است باید به‌دنبال او رفته از او بپرسیم که چه کاری کرده است و راه‌کارها را از او بگیریم که چه راهی را رفته‌ است.

‌هراتی ادامه داد: در درجه اول در جایگاه یک مدیر حتماً باید مشرف به تمام مسائل اداری باشیم، باید بدانیم یک مدیر چه وظیفه و چه جایگاهی دارد، یعنی اول جایگاهمان را برای خودمان تعریف کنیم بعد در راستای آن قدم برداریم، چون اگر ما ندانیم چه وظیفه‌ای داریم و جایگاه خودمان را تعریف نکرده و نشناخته باشیم، قطع به یقین نمی‌توانیم موفق باشیم و راه و راه‌کاری را پیدا کرده و برویم، پس ابتدا باید خودمان را بشناسیم و جایگاه خودمان را تعریف کرده و از تجربه دیگران استفاده کنیم ولو این‌که شاگرد ما باشد.

این بانوی نخبه قرآنی لرستان ادامه داد: شاید این سؤال برای همه دوستان پیش بیاید که من در راه رسیدن به این نقطه در آن ایستاده‌ام مشکلی نداشته‌ام باید بگویم که طبیعتاً در هر جاده‌ای از زندگی سختی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌هایی وجود دارد و انسان زمانی موفق است که سختی‌ها را زیبایی ببیند، وقتی سختی‌ها را زیبایی دیدی راه و سنگ‌لاخ‌های آن برایت خیلی راحت‌تر می‌شود و این را می‌پذیری که آخر این راه به موفقیت ختم می‌شود.

وی گفت: من نیز در این راه مشکلات خاص خودم را داشتم اما به هیچ‌عنوان مشکلات را حس نکردم، چون وقتی خداوند می‌فرماید: «و یزکیهم و یعلم» تزکیه نفس را در ابتدا قرار می‌دهد و بعد تعلیم را می‌آورد ما نیز به‌عنوان یک مدیر و معلم قرآنی اول باید روی نفس خودمان کار کنیم، زیبایی‌ها را ببینیم نه سختی‌ها را، وقتی سختی‌ها را ببینیم از خیلی از زیبایی‌ها غافل می‌شویم، من سعی کردم سختی‌ها را کم ببینم یا اصلاً نبینم.وقتی انسان نفسش را پرورش داد خیلی از مشکلات را نمی‌بیند و به‌راحتی می‌تواند با خیلی از آن‌ها دست و پنجه نرم کند.

انتهای پیام
captcha