تشکیل جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز و اعلام برترین‌های «سفیر مهربانی»
کد خبر: 3901712
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

تشکیل جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز و اعلام برترین‌های «سفیر مهربانی»

برگزاری جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز، اعلام قاریان برگزیده مسابقه «سفیر مهربانی»، برگزاری جشنواره «نور امید» ویژه بانوان و اعلام فراخوان ثبت نام مؤسسه جامعةالحفظ بیت‌الزهرا(س) از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی کشور طی هفته اول خردادماه بود.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا؛ هفته اول خردادماه 99 با اخبار و رویدادهای قرآنی همچون بازدید مدیر شبکه قرآن از ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان، انتقاد از بی‌توجهی دو رسانه تخصصی قرآنی به «شب‌های دلتنگی»، اعلام فعالیت‌‌های قرآنی وزارت علوم برای دانشجویان در ایام کرونایی و قاریان برگزیده مسابقه «سفیر مهربانی»، اعلام برگزیدگان جشنواره مجازی «همدلی قرآنی»، برگزاری جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز، تمدید جشنواره مجازی #نور_امید، اعلام نتایج جشنواره مجازی «با هم در بهار قرآن»، اعلام فراخوان ثبت نام مؤسسه جامعةالحفظ بیت‌الزهرا(س) و ... همراه بود.

بازدید مدیر شبکه قرآن از ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از محل ضبط برنامه‌ «عطر رمضان» بازدید و با عوامل این برنامه در امامزاده عبدالله(ع) شهر ری گفت‌وگو کرد.
شیخ‌اکبری همچنین، از محل ضبط برنامه سحرگاهی «مهمان خدا»، برنامه افطار «ضیافت» و مناجات‌خوانی میثم مطیعی در امامزاده قاضی‌الصابر(ع) منطقه ونک بازدید و ضمن گفت‌وگو با عوامل تولید و فنی برنامه‌ها، از زحمات آن‌ها تقدیر و تشکر کرد.
برنامه سحرگاهی «مهمان خدا» هر بامداد در گفت‌وگو با کارشناسان دینی از جمله آقایان ماندگاری و عالی با محوریت موضوعات قرآنی و همچنین، با دعوت از خانواده شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به مباحث معرفتی و طرح مواسات و همدلی مؤمنانه با هدف تشویق مردم برای کمک به نیازمندان در ماه مبارک رمضان پرداخت.

رسالت علما در پالایش معارف اسلامی از انحرافات
محمدرضا صلح‎جو، پیشکسوت قرآنی کشور با ارسال پیامی تصویری، فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی آحاد ملت مسلمان و روزه‌دار ایران اسلامی تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: درک عید سعید فطر توفیقی بسیار بزرگ و ارزش آن نیز بسیار بالاست. البته با توجه به این حدیث شریف که می‌فرمایند «هر روزی که در آن گناه مرتکب نشوید، عید است»، اعیاد در اسلام همگی با معنا و متعالی بوده و ارزش فاخری را به همراه خود دارند که عید فطر نیز پس از اینکه مؤمنان یک ماه دل، روح و روان خود را از آلودگی‌ها می‌پیرایند و یک ماه به عبادت خدا ‌پرداخته و به درگاه حضرت حق نزدیکی می‌‎جویند، فرا می‌رسد که این عید معنای بسیار والایی دارد.

انتقاد از بی‌توجهی دو رسانه تخصصی قرآنی به «شب‌های دلتنگی»
یکی از فعالان قرآنی کشورمان با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های دلتنگی در ایام ماه مبارک رمضان در پارک ارم تهران گفت: مسئولیت بخش قرآنی در این مراسم برعهده بنده بود و امور مربوط به برقراری ارتباط با قاریان و رسانه‌‌های قرآنی و ... را انجام می‌دادم که متأسفانه به غیر از خبرگزاری قرآن و بخش خبر قرآنی معاونت سیاسی صدا و سیما هیچ یک از رسانه‌های قرآنی همکاری مناسبی با این برنامه نداشتند.

وی به هماهنگی‌های صورت گرفته برای پخش این برنامه از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پرداخت و افزود: رادیو قرآن، یک شب برنامه را به صورت زنده به روی آنتن برد، اما به دلیل ذکر نام مؤسسه حامی آن از سوی مجری، از پخش برنامه در دیگر شب‌ها خودداری کرد و به هیچ وجه تا پایان مراسم حتی پاسخگوی پیگیری‌های عوامل مراسم نیز نبودند.

فعالیت‌‌های قرآنی وزارت علوم برای دانشجویان در ایام کرونایی
رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم در ایام کرونا گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن تعطیلی دانشگاه‌ها، شاهد حضور فیزیکی دانشجویان در فضای دانشگاه نبودیم و ناگزیر برنامه‌هایی را با محوریت فضای مجازی طراحی و اجرا کردیم.
وی افزود: در حوزه دانشجویان و با توجه به نزدیک بودن جشنواره قرآن و عترت ابلاغ شد که فعالیت‌ بخش‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان ندارد و صرفاً به صورت ارسال اثر است دنبال شود. براساس آیین‌نامه اعلام شد که دانشجویان در این فرصت آثار خود را تولید کنند و به دبیرخانه مسابقات، دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان میزبان مرحله کشوری،‌ ارسال کنند. همچنین، محورهای هر بخش و آثاری که باید براساس آن تولید شود نیز مشخص و اطلاع‌رسانی شد.

اعلام قاریان برگزیده مسابقه «سفیر مهربانی»
اسامی برگزیدگان چهاردهمین دوره مسابقات قرآن «سفیر مهربانی» یادمان زنده‌یاد ابوالشهید استاد علی اربابی ویژه آقایان و در دو رشته ترتیل در گروه سنی ۱۷ تا ۵۰ سال و قرائت تحقیق در گروه سنی زیر ۱۷ سال معرفی شد.
بنا بر گفته مهدی کارگری، دبیر برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات سفیر مهربانی «این مسابقات که کاملاً به صورت مردمی برپا می‌شود، امسال با توجه به وضعیت مقابله با ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار شد که در مجموع ۱۵۷ شرکت‌کننده در این دوره حضور داشتند و بیش از ۱۴۰ اثر ارسالی از هشت استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.»
این رقابت‌ها در مرحله نخست با داوری علی‌اکبر ملک‌شاهی، حسن ربیعیان و علی فربین انجام شد.

ایجاد بخش معارفی مسابقات با هدف ورود قرآن به متن زندگی بود
علی رضازاده جویباری، حافظ کل قرآن، نهج‌البلاغه و داور مسابقات در مورد وضعیت بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: مسابقات عموماً دو سطح دارد، گاهی به صورت عمومی یا همگانی و گاهی هم به صورت تخصصی و حرفه‌ای است. متأسفانه به صورت رسمی مسابقات نهج‌البلاغه را در هیچ‌کدام از این دو سطح نداشته‌ایم. نه حفاظ کل به صورت حرفه‌ای مسابقه داشته‌اند و نه حفاظ بخش‌هایی از نهج‌البلاغه یا حتی آنهایی که این کتاب را به صورت موضوعی مطالعه کرده‌اند، امکان حضور در رقابت عمومی را نداشته‌اند.

وی به اضافه شدن رشته نهج‌البلاغه به بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این بخش توانست سطح عمومی و همگانی را درگیر مسابقات کند و حتی عموم مردم شامل آنهایی که حافظ نهج‌البلاغه یا قرآن نیستند. یکی از محاسن این بخش، تنوع و جذابیت برای شرکت‌کننده و بیننده تلویزیونی بود. بخشی از جذابیت به این دلیل بود که شرکت‌کننده باید بخش‌های مشخص شده را حفظ می‌کرد، مفاهیم آن را یاد می‌گرفت، آیات و اشعار با آن موضوع را مطالعه می‌‌کرد و لازم بود گاهی در مورد آن موضوع صحبت کند. مجموع این آیتم‌ها در یک بسته رقابتی قرار داشت و باعث می‌شد، شرکت‌کننده به آن موضوع تسلط داشته باشد. برای من که حافظ نهج‌البلاغه هستم، این تسلط بسیار حیرت‌انگیز بود.

اعلام برگزیدگان جشنواره مجازی «همدلی قرآنی»
پس از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های حضوری، دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور اقدام به برگزاری جشنواره‌های قرآنی در بستر فضای مجازی کردند که برخی از آنها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شد.

از‌ جمله این جشنواره‌ها، جشنواره مجازی همدلی قرآنی بود که به همت سازمان و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در ایام ماه مبارک رمضان و در هشت رشته برگزار شد. از بین این رشته‌ها چهار رشته ویژه گروه کودکان و نوجوانان و سایر رشته‌ها نیز در بخش حفظ موضوعی قرآن کریم و نهج‌البلاغه بود. با پایان یافتن این جشنواره نتایج آن از سوی سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ اعلام شد.

برگزاری جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز
پنجمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور عصر روز هفتم خردادماه، در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.
در این جلسه جهانبخش فرجی و سیدعباس انجام، پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور به ارائه نکات و تحلیل اجراهای دعاخوانان پرداختند.
محمدحسین گلچینی و ابوالفضل جویائیان از دعاخوانان شهر تهران در جلسه حضور یافتند، همچنین در این برنامه دعای سحر با اجرای حجت‌الاسلام شهاب امانت‌چی، پخش و ارتباط تلفنی نیز با وی برقرار شد.
این جلسه به صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی https://www.aparat.com/shora.ir/live پخش شد.

تمدید جشنواره مجازی #نور_امید برای دومین بار
فرصت شرکت در جشنواره مجازی قرآنی #نور_امید شورای عالی قرآن شهرداری تهران، به دلیل تشویق عموم علاقه‌مندان و در اختیار قرار دادن فرصت حضور برای دومین بار تمدید شد.
بنابر گفته سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، پیش از این فرصت شرکت در جشنواره مجازی قرآنی #نور_امید تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام شد، اما این زمان تا ۱۵ خردادماه تمدید شد.
این جشنواره از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و در رشته‎های قرائت تحقیق و ترتیل ویژه آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال، خوشنویسی و آیه‌گرافی با محوریت آیه ۱۷ سوره انعام، آیه ۱۰۷ یونس، آیات ۸۷ و ۸۸ سوره انبیاء و آیه ۷۷ سوره فرقان بدون محدودیت سنی در حال برگزاری است.

برگزاری جشنواره مجازی قرآنی «نور امید» ویژه بانوان
سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: بنابر مطالبه اساتید، مربیان، مدیران و فعالان قرآنی حوزه بانوان، شورای عالی قرآن شهرداری تهران با مشارکت اداره‌کل امور بانوان و اداره‌کل فرهنگی شهرداری تهران جشنواره مجازی قرآنی #نور_امید را در بخش بانوان برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: این جشنواره در دو رشته قرائت ترتیل با محوریت آیات ۱۷ سوره مبارکه انعام ، ۱۰۷سوره مبارکه یونس، ۸۷ و ۸۸ سوره مبارکه انبیاء و ۷۷ سوره مبارکه فرقان و تفسیر قرآن کریم با محوریت سوره مبارکه نور و در دو گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برپا خواهد شد.
موسوی‌بلده تأکید کرد: به جهت رعایت کامل مسائل شرعی تمامی مراحل اجرایی این بخش از جشنواره از قبیل دبیرخانه، پاسخگویی به سؤالات ، داوری و ... توسط فعالان قرآنی و اساتید قرآنی بانو انجام می‌شود.

حضور قرآن‌آموزان مهد قرآن در برنامه رادیویی «نور باران»
۷۴ حافظ قرآن عضو مؤسسه مهد قرآن و از مراکز مهدقرآن استان‌های تهران، مازندران(بهشهر)، یزد و مرکزی(خمین، محلات، اراک) در برنامه «نور باران» شبکه رادیویی قرآن شرکت کردند.
برنامه «نور باران» با محوریت حفظ قرآن ویژه مخاطبان هر روز به صورت زنده از ساعت ۱۸ تا ۱۹ از رادیو قرآن پخش می‌شود و حافظان قرآن بر اساس میزان محفوظات ارائه شده توسط کارشناسان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و راهنمایی‌های لازم و موارد آموزشی به آنها تذکر داده می‌شود.

اعلام نتایج جشنواره مجازی «باهم در بهار قرآن»
همزمان با ماه مبارک رمضان، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان با هدف مشارکت عموم مردم و ایجاد فضای انس با قرآن کریم، اقدام به برگزاری جشنواره با هم در بهار قرآن به صورت مجازی کرد.
این جشنواره در سه مرحله ویژه بانوان و آقایان در همه مقاطع سنی در محورهای قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، سخنرانی قرآنی، قصه‌گویی قرآنی، نقاشی، خطاطی و عکاسی با موضوعات متنوع انجام شد.
با به پایان رسیدن ماه رمضان و عید سعید فطر، پس از بررسی و داوری، ۲۵ اثر ارسال شده به دبیر‌خانه جشنواره، نتایج نهایی از ستاد اجرایی اتحادیه اعلام شد. آقایان محمدرضا صفری در رشته خوشنویسی، مائده قاسمی در رشته قصه‌گویی، محمد داورپناه رشته ترتیل، امیرحسین علیجانی رشته تحقیق و بهناز داوریان رشته نقاشی از نفرات برگزیده این جشنواره مجازی هستند که به زودی جوایز نقدی به آنان اهدا می‌شود.

اعلام فراخوان ثبت نام مؤسسه جامعةالحفظ بیت‌الزهرا(س)
ثبت نام هفتمین دوره تخصصی حفظ قرآن(یک‌ساله شبانه‌روزی) مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی جامعةالحفظ بیت‌الزهرا(س) هرمزگان ویژه آقایان تا پایان تیرماه ادامه دارد.
این دوره که به صورت رایگان برپا خواهد شد، همراه با برنامه‌هایی چون آموزش قواعد تجویدی، بیان تفسیر موضوعی آیات و نکات کاربردی مفاهیم قرآن است و در کنار آن برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی نیز در نظر گرفته شده است.
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۹۱۷۳۶۵۱۳۲۶ و ۰۹۱۷۰۲۸۳۳۸۴ تماس گرفته و یا به کانال مؤسسه در پیام‌رسان تلگرام به نشانی qurankashpiri@ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha