اعلام برنامه‌های بزرگداشت آزادسازی خرمشهر و مقاومت دزفول/افتتاح باغ‌موزه آبادان توسط رئیس جمهور
کد خبر: 3900043
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

اعلام برنامه‌های بزرگداشت آزادسازی خرمشهر و مقاومت دزفول/افتتاح باغ‌موزه آبادان توسط رئیس جمهور

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، افتتاح باغ‌موزه آبادان توسط رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس، رونمایی ترجمه انگلیسی کتاب، برگزاری مراسم روز مقاومت در باغ موزه دفاع مقدس دزفول و ایجاد یک استودیو ضبط و پخش تصویری در مرکز فرهنگی این شهرستان را از برنامه‌های سوم و چهارم خرداد در استان عنوان کرد.

سردار یوسفی

به گزارش ایکنا از خوزستان‏‏‏، سردار عباس یوسفی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در نشست خبری سوم خرداد(سالروز آزادسازی خرمشهر) و چهارم خرداد(روز مقاومت مردم دزفول) در جمع اصحاب رسانه گفت: امسال همزمان با برگزاری مراسم سالروز آزادی خرمشهر، برنامه‌های چهلمین سال بزرگداشت دفاع مقدس شروع خواهد شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برنامه‌های این دو مناسبت با توجه به شرایط شیوع کرونا با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار خواهد شد. در برنامه‌های امسال پرداختن به نقش مدافعان سلامت را در رونمایی‌ها و برنامه‌های اجرایی این دو مناسبت در نظر گرفته‌ایم.

یوسفی درباره اهم برنامه‌های سوم و چهارم خرداد گفت: جلسه ستاد استانی چهلمین سالگرد دفاع مقدس در کمتر از یک ماه در قالب نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ریاست استاندار و با حضور ۲۵ نفر از فرمانداران شهرستانی تشکیل شد. در کنار آن تشکیل ستاد شهرستانی چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سراسر استان و تشکیل کمیته‌های هفتگانه؛ فرهنگی، بانوان، پیشکسوتان، سازمان‌های مردم‌نهاد، عمرانی، ارزیابی ستادهای استانی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات، برنامه‌ریزی جهت رونمایی آثار مکتوب، هنری و اسناد، برنامه‌ریزی ۲۸۰۰ برنامه فرهنگی، هنری، اجتماعی و نظامی به مناسبت سوم خرداد و ۹۰۰ برنامه فرهنگی، هنری، اجتماعی و عمرانی به مناسبت چهارم خرداد در استان انجام شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ادامه داد: اولین برنامه ما کلنگ‌زنی یادمان شهدای دارخوین شهرستان شادگان در تاریخ ۲ خرداد با حضور معاون استاندار است. در کنار آن آن کلنگ‌زنی یک مرکز فرهنگی به درخواست مردم منطقه نیز انجام می‌شود.

افتتاح باغ موزه آبادان  توسط رئیس جمهور

وی درباره برنامه‌های سوم خرداد نیز گفت: صبح این روز باغ‌موزه دفاع مقدس آبادان در منطقه بریم آبادان افتتاح می‌شود. این برنامه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور، استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان استانی و شهرستانی همراه خواهد بود. همراه با ویدئو کنفرانس دو برنامه رونمایی توسط رئیس جمهور انجام می‌شود که یکی رونمایی از کتاب ترجمه شده «رازهای کهنه» به زبان انگلیسی و دیگری رونمایی از تمبر «دفاع همچنان باقی است» است.

یوسفی درباره کتاب «رازهای کهنه» گفت: این کتاب مربوط به یکی از بانوان رزمنده دفاع مقدس خرمشهر به نام خانم شولی است که توسط خانم درودی نوشته شده است. همچنین این کتاب توسط مهدی اسکندری از کارکنان بنیاد حفظ آثار به زبان انگلیسی ترجمه شده است. تمبر «دفاع همچنان باقی است» تلفیقی از فضای دفاع مقدس و فضای جهاد مدافعان سلامت در فضای امروز است که رونمایی خواهد شد. 

برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: در  روز سوم خرداد برنامه‌های متنوعی در خرمشهر پیش‌بینی شده که برخی از عناوین آن شامل اعطای جهیزیه به سی زوج جوان توسط سپاه، اجرای تئاتر دفاع مقدس در سیما، رژه خودرویی نیروهای مسلح، راه‌اندازی کارناوال شادی، بازدید از کارگاه‌های تولید ماسک، رونمایی از اپلیکیشن بازدید فضای مجازی از اماکن دفاع مقدس(موزه جنگ، مسجد جامع و یادمان‌ها)، رونمایی از کتب دفاع مقدس، اجرای برنامه رادیویی صدای پای نور از خوزستان، اختتامیه جشنواره آنلاین تئاتر در فضای مجازی و غبار روبی مزار شهدا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گلزار شهدای خرمشهر است. 

به گفته وی، مرمت و افتتاح هتل رویال(که در دوران دفاع مقدس مورد اصابت قرار گرفت)، تجهیز بیمارستان سوم خرداد و کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰۰ متری طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در مینوشهر از برنامه‌های عمرانی سوم خرداد در خرمشهر است.

برنامه‌های گرامیداشت روز مقاومت مردم دزفول

یوسفی درباره برنامه‌های چهارم خرداد در دزفول نیز گفت: برگزاری مراسم روز مقاومت در باغ‌موزه دفاع مقدس دزفول و پخش زنده آن از سیمای استان، ایجاد یک استودیو ضبط و پخش تصویری در مرکز فرهنگی، ایجاد استودیو صدای مقاومت در رادیو دزفول، مستند دانشگاه علوم پزشکی دزفول از مقاومت و پایداری کادر درمانی عرصه سلامت در مقابله با ویروس کرونا، ایجاد پهنای باند رایگان برای پخش آنلاین برنامه‌های مجازی در شهرستان، برگزاری دومین جشنواره ملی هنر مقاومت توسط معاونت فرهنگی شهرداری، مسابقه کتابخوانی از کتاب «فروردین ۶۱» زندگینامه شهید بیدخ، برگزاری پنجمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مقاومت و همچنین برگزاری همایش خوشنویسان با موضوع چهارم خرداد از جمله این برنامه‌ها در دزفول است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود در باره باغ‌موزه دفاع مقدس اهواز نیز گفت: این باغ موزه قرار است انعکاس‌دهنده همه صحنه‌‎های دوران دفاع مقدس کشور در استان باشد؛ از این‌رو باید مورد مطالبه جدی اصحاب رسانه و مردم استان باشد. باغ‌موزه در مساحتی حدود ۱۰ هکتار طرح‌ریزی شده و زیرزمینی دارد که سه هزار و 400 متر برای آن پیش‌بینی شده است. 

پیشرفت 32 درصدی باغ‌موزه اهواز

وی افزود: طبقه اول باغ موزه ۹ هزار و ۶۰۰ متر مربع زیربنا دارد که بخش اصلی باغ‌موزه است و قرار است به صورت دوار در برگیرنده غرفه‌های متعددی برای ارائه محتوای باغ‌موزه باشد. بعد از اتمام بتن‌ریزی، وارد مرحله سقف و سپس نازک‌کاری و بعد تأمین محتوا خواهیم شد. پیشرفت فیزیکی باغ‌موزه در حال حاضر ۳۲ درصد است.

به گفته یوسفی، دو فاز اجرایی برای ساخت باغ‌موزه پیش‌بینی شده که ساخت زیرزمین، طبقه اول و شکل گیری کلی باغ موزه فاز اول آن و فاز دوم مربوط به محتوا سازی آن است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همچنین درباره تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان گفت: ما پنج مرکز فرهنگی در ۵ نقطه استان شامل آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، دزفول و اهواز مستقر کردیم که یکی از مأموریت‌های آنها تهیه تاریخ شقایق چهره‌های دفاع مقدس شهرستان‌ها است. در حال حاضر در خرمشهر بیش از ۱۷۰ ساعت تاریخ شفاهی از چهره‌های دفاع مقدس ضبط شده و این کار ادامه دارد. در آبادان حدود ۱۵۰ ساعت، در دزفول ۱۷۰ ساعت، در سوسنگرد ۱۸۰ ساعت و در اهواز حدود ۱۳۰ ساعت تاریخ شفاهی ضبط شده که بخشی از این کارها پیاده‌سازی و سپس در قالب کتاب‌هایی به چاپ می‌رسد.

وی گفت: در کنار این کار، طرح ثبت تاریخ شفاهی روحانیت را نیز در استان آغاز کرده‌ایم و جلسات متعددی با چهره‌های شناخته‌شده روحانیت استان برگزار شده است و این کار ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha