10 سال تلاش منشور توسعه فرهنگ قرآنی به کجا رسید / تعریف سازوکار جدید برای نظارت بر کمیسیون‌ها
کد خبر: 3899297
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
حجت‌الاسلام حمید محمدی تشریح کرد:

10 سال تلاش منشور توسعه فرهنگ قرآنی به کجا رسید / تعریف سازوکار جدید برای نظارت بر کمیسیون‌ها

در نشست خبری دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش‌های صورت گرفته منشور برای توسعه فرهنگ قرآنی طی 10 سال گذشته تشریح و در آن از تعریف یک سازوکار جدید برای نظارت بر کمیسیون‌ها و پاسخگوکردنشان به شورا خبر داده شد.

10 سال تلاش منشور به کجا رسیده است؟ / تعریف سازوکار جدید برای نظارت بر کمیسیون‌ها / دلایل حضور نیافتن وزرا در جلسات

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مناسبت سالروز تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۸۸، صبح امروز، 27 اردیبهشت‌ماه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

محمدی در ابتدای صحبت‌هایش به بیان نکاتی درباره فضیلت شب قدر پرداخت و گفت: سال حقیقی انسان‌ها، سال تقدیری آنهاست و سال، تقدیری، سالی است که مقدرات برای سال بعد در آن شب یا آن روز تعیین می‌شود. ما معتقدیم، شب قدر چنین شبی است، آغاز سال جدید و پایان سال گذشته است. از خداوند بخواهیم همان چیزی که در ‌ماه‌های رجب المرجب و شعبان‌المعظم و 22 روز ابتدایی ماه مبارک رمضان خواستیم، برای ما مقدر سازد.

وی به بیان سیاست‌ها و رویکردهای کلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و گفت: شورا به عنوان یک نهاد ملی در امور راهبری و هدایت فعالیت‌های قرآنی کشور نقطه عطفی در عملکرد قرآنی نظام تلقی می‌شود و باید فعالیت‌‌های قرآنی نظام را به قبل و بعد از تصویب منشور تقسیم کرد. بنابر این یکی از نقاط کلیدی در ارزیابی فعالیت‌های قرآنی، وجود چیزی به نام منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه دهه دوم فعالیت این منشور هستیم به فعالیت‌های صورت گرفته در دهه اول اشاره کرد و افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی مانند دیگر دستگاه‌ها نیست. ‌یک کل متشکل از اجزا و متکامل با اعضای خود، ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است. لذا باید نگاه دستگاهی، به نگاه منظومه‌ای و راهبری تبدیل شود. شورای توسعه مانند دیگر دستگاه‌ها در کنار سایر دستگاه‌های قرآنی نیست، بلکه یک جایگاه فاخر در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و دارای یک هویت بر تمامی اعضای خود است. شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 26 عضو از دستگاه‌های مختلف دارد که با سازوکار مشخصی راه خود را پیموده است.

ارتقا ساختارها؛ مد نظر تصویب‌کنندگان منشور

در سال جاری به پیشنهاد و پیگیری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کتاب سال قرآنی جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داشت. در این کتاب کل فعالیت‌های سال، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کتابی در این زمینه به صورت سالانه منتشر خواهد شد

محمدی تصریح کرد: شورا دارای چهار کمیسیون تخصصی شامل آموزش عمومی قرآن،‌ تبلیغ و ترویج، پژوهش در آموزش عالی و پژوهش در حوزه بهداشت است،‌ این کمیسیون‌ها، راهبری امر قرآن در حوزه خود را برعهده دارند. تقسیم بودجه تخصیص‌یافته دولتی، عمده برنامه‌ریزی‌ها و پیشنهاد‌ها و سیاست‌ها در این کمیسیون‌ها شکل می‌گیرد و نقش تخصصی به کمیسیون‌ها داده شده است.

وی اظهار کرد: شبکه جاری‌سازی سیاست‌ها را مستقر کردیم و اصلاً به دنبال ایجاد سازوکار جدید قرآنی نبودیم و ارتقا ساختارها مد نظر بود، لذا کمیسیون‌های تخصصی به عنوان شاه‌بیت اصلی مطرح شدند. ابتدا دو اداره کل و دو مدیریت برای این کمیسیون‌ها ایجاد شد، اداره کل در معاونت قرآن و عترت برای کمیسیون تبلیغ و ترویج شکل گرفت و در ادامه اداره کلی در وزارت علوم و دو مدیریت در وزارت آموزش و پرورش و بهداشت شکل گرفت تا امر سیاست‌گذاری و راهبری تخصصی را برعهده گیرند. بر استقلال اعضا، همراه با وجود یک مرکزیت استراتژیک بین اعضای تشکیل‌دهنده شبکه تأکید شد، لذا شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در ادامه کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی، شکل گرفت تا عملیات راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور پیگیری شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکی از کارهای اصلی در این رابطه را ایجاد صندوق مستقل اعتبارات اجرای منشور عنوان کرد و گفت: با حمایت مجلس، اجرای منشور در قوانین بودجه سنواتی کشور تصویب شد. ابتدا در قانون پنجم توسعه کشور و احکام دائمی برنامه‌های توسعه تصویب شد. با پیگیری‌های دبیرخانه شورا، نهایتاً اعتبارات ویژه‌ای برای اجرایی‌سازی منشور تخصیص پیدا کرد. این اعتبار در آغاز خوب بود، اما در ادامه دچار فراز و فرود شد. در سال 90 حدود 200 میلیارد تومان بودجه دریافت شد، اما از آن سال تاکنون مجموعاً 140 میلیارد تومان دریافت شده است. در سال 1395 یک اتفاق رخ داد و صندوق مشارکت توسعه فعالیت‌های قرآنی تصویب شد تا نظم‌دهی به بودجه و شفاف‌سازی صورت گیرد. در حال حاضر مجموعه این شفاف‌سازی آماده انتشار است.

به گزارش ایکنا، محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث در مورد مدیریت تأمین بودجه و اعتبار پرداخت و با اشاره به اینکه تامین بودجه یکی از نیازهای زیرساختی برای اجرای یک فعالیت یا برنامه است، گفت: از یک طرف، سیاست‌گذاری و نظارت شورا بر اعتبارات خاص قرآنی بود که بحث مهمی است. تنها بخشی از اعتبارات در دبیرخانه است و بخش اعظم آن در دستگاه‌ها تعریف می‌شود. ‌وزارت آموزش و پرورش بودجه‌ عظیم هزار میلیاردی برای بحث قرآن دارد و سایر دستگاه‌ها هم اینگونه است. برای اینکه نظارت کلان بر مجموعه بودجه‌های قرآنی داشته باشیم و ضعف شفاف‌سازی را از بین ببریم، در سال 98 و در جلسه سوم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی کشور، مصوبه‌ای تصویب و با امضای معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. این مصوبه عبارت از «سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای مفاد بند 1 شق (الف) ماده واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوبه جلسه ۷۴۸ مورخ 27 خرداد 93 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تسریع و شفاف‌سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی)، موظف است با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند بود. بر اساس این مصوبه برای نخستین بار سازمان برنامه و شورای توسعه با هم همنوا شدند تا در طراحی و برنامه‌ریزی بودجه‌ای هماهنگی داشته باشند تا یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها شکل گیرد.

محمدی در ادامه به جلسات سیاست‌گذاری و هماهنگی در شورا و کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 48 جلسه، کمیسیون‌ها مجموعاً 150 جلسه، کارگروه‌ها 100 جلسه، شوراهای استانی 300 جلسه و مجمع مشورتی شورا نیز 110 جلسه برگزار کرده است. بیش از 40 مصوبه و 400 تصمیم ثبت شده در جلسات راهبری داشته‌ایم و همه اینها در یک کتاب منتشر شده است.

تشکیل 14 اداره کل ذیل اهداف منشور

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در دهه اول اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی را ارتقا تشکیلات و ساختارهای قرآنی عنوان کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم اهداف منشور را محقق کنیم، ساختارهای دولتی را دو برابر کرده و به 14 اداره کل ارتقا دادیم. تعداد مؤسسات قرآنی قبل از منشور، حدود 200 مؤسسه بود، اما اکنون 4000 مؤسسه قرآنی ثبت شده دارای فعالیت ثبت شده است. ایجاد اداره کل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تشکیل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن در وزارت علوم، احیای اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، ایجاد مرکز قرآن و عترت حوزه‌های علمیه کشور، تشکیل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ایجاد مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، از دیگر موارد ارتقا ساختار بوده است.

محمدی در ادامه با بیان دستاوردهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دهه اول به نهایی شدن ادغام دو اتحادیه قرآنی در خردادماه سال جاری اشاره کرد و گفت: تقریباً برای اولین بار شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی کشور نهایی شده است و مقرر شده است یک بازنگری اجمالی دیگر صورت گیرد تا برای اولین بار شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی را در اختیار داشته باشیم. از دیگر دستاوردها استقرار رویکرد قرارگاهی در امور شوراست، این امر بسیار حساس و مهمی است. مقام معظم رهبری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور قلمداد کرده‌اند، راه‌اندازی این قرارگاه امر بسیار حساس و مهمی است، قرارگاه بدون اینکه در کار اجرایی ورود کند امر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان انجام می‌دهد. ما در امر قرآن در دبیرخانه شورای توسعه رویکرد قرارگاهی را تقریباً محقق کرده‌ایم و این یک نکته قوت برای کشور است. به عنوان مثال برای تحقق این رویکرد هیئت پایش و ارزیابی عملکرد فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها را در سال 93 و 94 راه‌اندازی کردیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: یکی از کارهایی که منشور انجام داده است، این است که قرآن را از حاشیه به متن آورد و نگاه استطرادی به قرآن را به نگاه استقلالی تبدیل کرد، همه حرف‌های نو و اتفاقات مبارک بعد از این بود که این نگرش متفاوت شد، قرآن را به عنوان یک امر حاشیه‌ای و یک امر تبرک و تیمنی به یک امر راهبری و مهم تبدیل کرد. این جمله مقام معظم رهبری است که فرمودند کار شما قرآنیان مهم و راهبردی است، این یک اشاره بسیار حساس و مهم است. مقام معظم رهبری در مورخه اول رمضان سال 1390 یک مطالبه مهمی را در جمع فعالان قرآنی مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم مطرح کردند. این مطالبه راهبردی و فوق‌العاده حساس نیز منشأ تحولات جدی و برنامه‌ریزی‌های نوین شد که البته چالش‌هایی فراروی آن هست.

محمدی با تأکید بر اینکه باید به سمت تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم حرکت کنیم، بیان کرد: این نیازمند حمایت مادی و معنوی از سوی دولت است، این به تنهایی بودجه‌های قابل توجهی لازم دارد. اخیراً در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم مصوب شد تا هزار میلیارد برای طرح ملی حفظ قرآن کریم پیگیری شود و با برنامه‌ریزی خود کمیسیون، امر حفظ به صورت جدی دنبال شود. سایر دستگاه‌ها هم تلاش‌هایی انجام می‌دهند که قابل تقدیر است. امیدوارم به صورت جدی نیز محقق شود،‌ هر چند زمان مشخصی ندارد و ممکن است به ده‌ها سال فعالیت نیاز داشته باشد.

وی ارتقا جایگاه قرآن در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تعالی نگاه به قرآن به عنوان يك امر مهم و راهبردی را از دیگر دستاوردهای منشور در دهه اول عنوان کرد و افزود: از دیگر دستاوردها می‌توان به تولید و ترویج ادبیات راهبردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی،‌ ارتقا سطح نگرش به فعاليت‌های قرآنی از تأکید نامتوازن بر حوزه آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج به توجه متوازن به سایر حوزه‌ها به ویژه نظام‌سازی قرآنی، تقويت نقش مردم و نهادهای مردمی در توسعه فرهنگ قرآنی، ارتقا و استقلال جایگاه فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای و فرهنگی قرآنی،‌ كاهش موازی‌كاری‏‌های نامطلوب برخی فعاليت‏‌های قرآنی و ... از دیگر دستاوردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دهه اول فعالیت بوده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: ضعف در تربیت و جذب نیروهای کارآمد علمی و فرهنگی برای فعالیت در امور قرآنی، ضعف نهادهای متولی در تولید دانش قرآنی مورد نیاز علوم انسانی قرآن‌بنیان، نظام‌سازی قرآنی و بازآفرینی تمدن مطلوب قرآنی، پایین بودن نرخ دانش مطلوب مدیران امور قرآنی از وضعیت فرهنگی کشور، فقدان دانش و مهارت تخصصی در کشف مضامین قرآنی و توزیع آثار هنری رسانه‌ای قرآنی، ناکارآمدی نیروی انسانی متولی نظام رسمی آموزش عمومی قرآن کشور، نبود سامانه‌های اطلاعاتی لازم برای تقویت پشتوانه تصمیم‌سازی، ضعف تعامل و جایگاه نظام قرآنی کشور در نظام فرهنگی و ... از جمله این چالش‌ها مطرح شده است.

مرجعیت و محوریت اسناد راهبردی اجرای منشور

برای اینکه بتوانیم اهداف منشور را محقق کنیم، ساختارهای دولتی را دو برابر کرده و به 14 اداره کل ارتقا دادیم. تعداد مؤسسات قرآنی قبل از منشور، حدود 200 مؤسسه بود، اما اکنون 4000 مؤسسه قرآنی ثبت شده دارای فعالیت ثبت شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان اهم رویکردها و انتظارات از منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دهه دوم فعالیت آن اشاره و اظهار کرد: ایران یک کشور توسعه‌یافته با هویت انقلابی و اسلامی است و اگر بخواهد به نقطه مطلوب برسد باید اراده مدیران ارشد آن برای توسعه قرآنی جدی باشد. فرهنگ حاکم بر نگرش‌ها و بینش‌ها، قرآنی باشد،‌ لازمه این حرکت این است که فرهنگ‌سازی و احیای افق‌های بلند نظام‌سازی قرآنی شکل بگیرد. لذا به نظر می‌رسد مهم‌ترین رویکردهایی که در دهه دوم منشور پیش‌رو داریم و انتظار می‌رود محقق شود، ابتدا افزایش سرعت حرکت در مسیر فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی است. نکته کلیدی و حساس، مرجعیت و محوریت اسناد راهبردی اجرای منشور است. همه حرف‌ها باید ذیل اسنادی که تصویب شده است، باشد. اسناد سه‌گانه مصوب شورای توسعه محوریت و مرجعیت کل امور قرآنی کشور را بر عهده دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی سومین نکته مورد انتظار در دهه دوم را کاهش تصدی‌گری دولتی و ابتنای واقعی فعالیت‌های قرآنی بر بخش مردمی عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از بودجه‌ای که اخیرا دریافت شده است به بخش موسسات اختصاص یافته است. یعنی از 13 میلیارد تومان دریافت شده بالغ بر شش میلیارد تومان مستقیم به موسسات داده می‌شود و بخش دیگر که به دستگاه‌ها داده می‌شود هم بخشی برای موسسات خواهد بود. بحث تحول‌گرایی نواندیشی و روزآمدی و افزایش مشارکت و نقش‌آفرینی رسانه‌ها از دستگاه‌ها و نهادها و ایفای نقش واسط در ارائه مطالبات مردمی مورد توجه ویژه ما خواهد بود. همچنین اجرای مصوبه یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی در دستور کار خواهد بود. این مصوبه در پایان سال 98 صورت گرفت و عملاً سازمان برنامه و بودجه باید سازوکار اجرایی مصوبه را در سال 99 فراهم کند. بنابر این با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه برای سیاست‌گذاری واحد و هماهنگ‌سازی عناوین و بودجه‌های قرآنی کل کشور برای سال 1400 برنامه‌ریزی خواهیم داشت. لذا این بشارت به جامعه قرآنی داده می‌شود که هماهنگ‌سازی سیاست‌ها و عناوین و بودجه‌ها برای سال 1400 با تلاش مشترک سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای توسعه و دستگاه‌های 44گانه ذیل اجرای منشور محقق خواهد شد.

152 شاخص برای توانمندی موسسات

محمدی یکی از رویکردهای مهم را توجه مسئولان به امر فعالیت‌های قرآنی معرفی کرد و گفت: توانمندسازی موسسات نیز در دستور کار خواهد بود، 152 شاخص برای توانمندی موسسات وجود دارد که اکثر آنها مفقود است. اصول و سیاست اطلاع‌رسانی امور قرآنی کشور یکی دیگر از انتظارات است که در اسناد به این اشاره شده است.

وی به برنامه‌های این شورا در سال 99 اشاره و اظهار کرد: پیگیری اجرایی‌سازی و نظارت بر اسناد سه‌گانه راهبری یکی از کارهای فوق‌العاده مهم است،. وقتی اسناد و ضوابط تصویب شد و شاخص‌ها نیز نهایی شد می‌توانیم اجرایی‌سازی اسناد را پیگیری کنیم،‌ کار بعدی ما نگارش کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی ایران است. بعد از سال‌ها در سال جاری به پیشنهاد و پیگیری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کتاب سال قرآنی جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داشت. در این کتاب کل فعالیت‌های سال، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کتابی در این زمینه به صورت سالانه منتشر خواهد شد. تهیه و تنظیم گزارش‌های نظارت و ارزیابی اجرای مصوبات، بازنگری و انتشار مجموعه مطالعات علمی و اسناد کارشناسی دبیرخانه، پیگیری اجرای مصوبه ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی مبنی بر هماهنگی محتوایی برنامه‌ها و فعالیت‌های لوایح بودجه قرآنی دستگاه‌ها با اسناد راهبردی منشور، اجرای مطالعات خرد وضعیت‌سنجی مصوبات و شناسایی نیازها، محدودیت‌ها و موانع توسعه فرهنگ قرآنی، پیمایش ملی شاخص انس جامعه با قرآن کریم،‌ تحلیل نهادی فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌ها و نهادهای کشور و ارائه الگوی مطلوب، برنامه‌ریزی پایش و ارزیابی عملکرد قرآنی کمیسیون‌ها و نهادها و امور اجرایی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و کمیته تخصیص صندوق از دیگر فعالیت‌های شورا در سال 99 خواهد بود.

گزارش ایکنا حاکی است، در بخش دیگری از این نشست، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، وی در این بخش در پاسخ به سوالی در مورد نقش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه و دولتی شدن شورا، گفت: این سؤال از ابتدایی که شورا تشکیل شد، مطرح بود و شورا را ارگانی حاکمیتی می‌دانستند. حاکمیت باید وظایف خود را در قبال قرآن به شایستگی انجام دهد، لذا از 26 عضو 18 عضو حاکمیتی هستند و شش نفر هم مردمی هستند که اتفاقاً فعال و تعیین‌کننده هستند.

وی افزود: دستگاه‌های حاکمیتی باید پاسخگو باشند، به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش با عرض و طول خود، باید راهبری آموزش عمومی قرآنی را برعهده گیرد و با سازوکار مناسبی این امر را پیش ببرد، ضمن اینکه هیچ دخالتی در مؤسسات قرآنی کشور نیز نداشته باشد. مراد ما از استفاده از ظرفیت‌های دولتی، دولتی‌سازی قرآن نیست، بلکه توجه دادن دستگاه‌های دولتی برای ایفای نقش برای انجام وظایف ذاتی خودشان است.

فعال‌سازی بخش نظارت و پایش کمیسیون‌ها

محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره فعالیت کمیسیون‌های شورای توسعه و پاسخگو نبودن آنان به شورای توسعه و تمهیدی که برای این کار در دست اجرا دارند،‌ گفت: جایگاه فاخر و فوق‌العاده حساس کمیسیون‌ها در شورای توسعه واضح است، اگر کمیسیون‌ها وظایف خود را به خوبی انجام ندهند، عملاً در توسعه فرهنگ قرآنی کشور دچار چالش خواهیم بود. ما متاسفانه در برخی از کمیسیون‌ها به دلیل تغییرات وزیر دچار چالش در برگزاری جلسات هستیم، در برخی موارد هم آن جایگاهی که برای فعالیت‌های قرآنی باید منظور شود، نیست. از امسال، سازوکار جدیدی برای نظارت بر کمیسیون‌ها و راهبری آنها پیش‌بینی شده و دیگر شاهد رویکرد عدم تحکم و توصیه نخواهیم بود و با یک تعامل مثبت و پیش‌برنده تلاش خواهیم کرد، دبیران را با جلسات مشترکی که در دبیرخانه داریم با فعال‌سازی بخش نظارت و پایش فعالیت خود کمیسیون‌ها و انتشار پایش کمیسیون‌ها در سال‌های گذشته، سندی منتشر شود که فعالیت‌های کمیسیون‌ها پایش شده و نقاط ضعف و قوت بیان شود.

وی از فعالیت رؤسا و دبیران کمیسیون‌ها قدردانی کرد و گفت: در سال 99 با رویکرد جدید و تعامل مثبت‌ و پیش‌برنده این را جبران خواهیم کرد و امیدواریم پایشی که در پایان امسال از کارکرد کمیسیون‌ها می‌شود، متفاوت با آنچه در قبل بوده است، باشد. از اهالی رسانه درخواست دارم با کمیسیون‌ها نشست داشته باشند و از آنها گزارش عملکرد دریافت کنند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا در مورد حضور نیافتن وزاری عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات که یک دلیل آن سطح نازل دستورات جلسه است، گفت: اشکالی که مطرح شد، اشکال واردی است. عضویت وزیر در شورای توسعه قطعی است و به صورت قانون ابلاغ شده است. کسی که در رأس یک وزارتخانه است فعالیت‌های قرآنی را باید به عنوان یکی از وظایف قطعی خود تلقی کند. ما نه تنها در بحث حضور وزیر در شورا بلکه در تشکیل جلسات کمیسیون که شخص وزیر، رئیس آن است، نیز دچار چالش هستیم. برخی کمیسیون‌ها در مجموع، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند، اما برخی اوقات دچار برخی نقصان‌ها در برگزاری جلسات می‌شویم. وزانت هر جلسه به حضور اعضای اصلی جلسه است، قاعدتاً وزرا باید در تعهدی که نسبت به فعالیت خود دارند که قرآن سرآمد آن تعهدات است، ‌پایبند باشند و محکم‌تر پای کار بایستند و با حضور مستمر در جلسات این کار را به اجرا برسانند.

وی بیان کرد: سطح جلسات را وزیر تعیین می‌کند، اینکه وزیر، معاون یا کارشناس خود را راهی جلسه می‌کند معلوم است سطح جلسه پایین می‌آید. البته بحث تداخل مراسم و جلسات و کثرت کار، مورد اشاره آنها بوده است. دبیر محترم کمیسیون با یک سازوکار جدید نسبت به حضور وزرا تذکراتی دهند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 48 جلسه، کمیسیون‌ها مجموعاً 150 جلسه، کارگروه‌ها 100 جلسه، شوراهای استانی 300 جلسه و مجمع مشورتی شورا نیز 110 جلسه برگزار کرده است. بیش از 40 مصوبه و 400 تصمیم ثبت شده در جلسات راهبری داشته‌ایم

محمدی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فعالیت‌های قرآنی در ایام کرونا و آمارهای احصاء شده در مورد ضررها، گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم،‌ قرار شده است در کارگروهی که اخیرا شکل گرفته است این امر صورت بگیرد. کار مهم‌تری که پیگیری شد،‌ مقرر شد از میان شکل‌های سه‌گانه که پیشنهاد شد کارگروهی با حضور دستگاه‌های اصلی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و دو اتحادیه شکل بگیرد. گفت‌وگوهای مفصلی در این زمینه صورت گرفته و تصمیمات جدی نیز اتخاذ شده است، مکاتبات مناسب با دولت برای تأمین خساراتی که متوجه موسسات شده انجام گرفته است، تصور من این است با این رویکرد قرار است گزارش دقیق از استان‌ها را دریافت کنیم تا میزان خسارات وارد شده احصاء شود و به تبع آن میزان مطالبات جامعه قرآنی از دولت بابت کرونا مشخص شود. با تشکیل این کارگروه تدبیر خوبی انجام شده است. برای اینکه غافل نمانیم و سریع‌تر پاسخی داده باشیم،‌ بیش از 80 درصد از این 13 میلیارد در اختیار موسسات قرار می‌گیرد تا مقداری این وضعیت را جبران کنند.

سند طرح ملی حفظ تصویب شده؛ در انتظار بودجه‌ایم

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سوالی در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌ها به این موضوع نیز گفت: ما باید ابتدا معلوم کنیم،‌ دبیرخانه شورای توسعه و خود شورای توسعه چه وظیفه‌ای در این زمینه داشته است. مقام معظم رهبری فرمودند 10 میلیون حافظ باید تربیت شود، ما موظف بودیم سندی که برای این کار لازم است تولید کنیم، این سند تولید شد،‌ در ادامه تقسیم دستگاهی انجام دادیم و دقیقا برای هر دستگاه این 10 میلیون را توزیع کردیم. این کار چند سالی به طول انجامید تا نهایی شود. در مورد بودجه نیز هر چه که دریافت شده است، بخش زیادی از آن برای حفظ اختصاص یافته است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه با این بودجه‌ها این امر محقق نمی‌شود، به برگزاری نشست تخصصی چالش‌های حفظ اشاره کرد و گفت: این نشست به همت یکی از دستگاه‌ها به زودی انجام می‌شود. حقیق امر این است که باید فرهنگ‌سازی شود. اینکه پیشنهاد می‌شود به بخش مردمی واگذار شود کاملاً حرف درستی است. اگر با ابزارهایی همچون رسانه ملی که داریم موفق نباشیم بحث ترغیب و عملیات فرهنگ‌سازی را انجام دهیم، هیچ آینده‌ای برای حفظ نخواهیم داشت. اگر بتوانیم فرهنگسازی خوبی انجام دهیم و در مردم انگیزه حفظ ایجاد کنیم دیگر لازم نیست سازوکارهای بودجه‌ای داشته باشیم؛ چرا که مردم با ظرفیت خودشان این راه را طی خواهند کرد. به نظر من فرمایش مقام معظم رهبری بدون تردید قابل تحقق است، اما همزمان باید دو جریان موازی با هم تلاش کند. دولت تا جایی که می‌تواند برای حمایت از این جریان بودجه قرار دهد و در بین مردم نیز امر حفظ قرآن فرهنگسازی شود. امیدوارم در نشست پیش‌بینی شده این موضوع نهایی شود و مصوبات آن نیز در سطح کشور اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha