نمایشگاه بین‌المللی قرآن مجازی شد
کد خبر: 3897031
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

نمایشگاه بین‌المللی قرآن مجازی شد

با انتشار خبر لغو برپایی نمایشگاه قرآن 99 طی سه هفته پیش، این هفته شاهد برپایی جلسه‌ای در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم و خبری مبنی بر برگزاری بیست‌وهشتمین دوره به صورت مجازی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، هفته سوم اردیبهشت‌‌ماه، نیز به مانند هفته‌ها و ماه‌های گذشته، به دلیل تدابیر ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت‌های آموزشی تعطیل و به صورت مجازی انجام شد، تصمیمی که به منظور جلوگیری از شیوع کروناویروس و جلوگیری از اجتماعات اتخاذ شد و فعالیت‌های قرآنی نیز از این موضوع مستثنی نبودند. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادها و سوژه‌های امور قرآنی کشور طی این هفته، خواهیم داشت.

اذانی که از موسیقی فیلم «الرسالة» الهام گرفت

حسنیعلی شریفیکی از سوژه‌هایی که ایکنا همزمان با ماه مبارک رمضان پیگیری کرد و متناسب با جلوه‌های این ماه است، خاطرات حسین‌علی شریف از نحوه تولید و ضبط اذانش بود. فردی که اذانش سال 59 و در مقام حجاز ضبط شد. اذان این مؤذن به عنوان یکی از اذان‌های مصوب شورای عالی قرآن در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود و طنین آن برای بسیاری از مردم، خاطر‌ه‌انگیز است.

قرآنیان میهمان برنامه رضوان شبکه پنجم سیما

برنامه رضوان، کاری از گروه معارف شبکه پنجم سیما با همکاری آستان قدس رضوی طی ایام ماه مبارک رمضان است که هر شب میزبان خادمان قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) است.
میهمانان این هفته برنامه رضوان عبدالحمید توکلی‌بینا، مدیر دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، قاری و مدرس قرآن، احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم، محمدجواد پناهی‌طوسی، قاری و پیشکسوت و مدرس قرآنی  و خانواده قرآنی «حکیمی» بودند.

انتشار نماهنگ «دعای فرج امام زمان(عج)»

جمعه/// از برگزاری جلسه نیمه حضوری شورای توسعه تا تشکیل مجمع مشورتی نمایشگاه مجازی قرآناین نماهنگ اثر جدید گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی «محراب» است که به دلیل سفارش بسیاری از بزرگان دینی و مراجع عظام تقلید به خواندن دعا و توسل به حجت الهی در عصر حاضر، در شرایطی که همه مردم از بیماری کرونا در رنج و نگرانی به سر می‌برند، با عنوان «دعای فرج» با اجرای گروه هم‌خوانی و تواشیح بین‌المللی «محراب» منتشر شد.

مسابقه «ضیافت الهی در شهر اسلام»

این مسابقه به همت ستاد توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامشهر، اداره اوقاف و امور خیریه اسلامشهر و چهاردانگه، مرکز افق آستان مقدس امامزاده عقیل(ع) و مؤسسه فرهنگی و هنری کوثر در رشته قرائت تحقیق قرآن در رده سنی زیر ۱۶ سال و دعاخوانی از دعای «یا علی و یا عظیم» در رده سنی بالای ۱۷ سال ویژه آقایان و مسابقه آداب خانه‌داری در ماه مبارک رمضان ویژه بانوان و با رویکرد سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی و مسابقه ویژه روزه‌اولی‌ها تا بیستم ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است.

برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت مجازی

چهل‌وهشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت نیمه‌حضوری و مجازی با حضور تعدادی از اعضا در محل جلسه و تعداد دیگری از اعضا به صورت ویدئوکنفرانس تشکیل شد.

بررسی پیش‌نویس ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات شورای توسعه و کمیسیون‌های مربوطه، ارائه گزارش یک‌ساله روند اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن در کشور، تصویب نهایی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، بررسی و تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها و همچنین گزارش وضعیت جذب اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و اتخاذ تدابیر مقتضی از جمله دستورات این جلسه بود.

راه‌اندازی حسینیه مجازی دانشگاه قرآن و حدیث

این حسینیه ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور است که همزمان با هشتم ماه مبارک رمضان راه‌اندازی شد و ویژه برنامه‌های این ماه را به مدت 15 روز برگزار خواهد کرد. از جمله برنامه‌های حسینیه مجازی می‌توان به تلاوت قاریان دانشجو، بیان کوتاه احکام ماه مبارک رمضان و سخنرانی اساتید دانشگاه قرآن و حدیث با موضوعات، اخلاق، شبهات، مهدویت، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و لیالی قدر اشاره کرد. علاقه‌مندان برای مشاهده پخش زنده برنامه‌های این حسینیه مجازی می‌توانند به نشانی https://vc.qhu.ac.ir/hosseinieh مراجعه کنند.

اجرای صحیح وزن کلمات در تلاوت

یکی دیگر از سوژه‌هایی که ایکنا طی این ایام دنبال می‌کند، اجرای صحیح وزن کلمات در تلاوت قرآن است. این بحث با تدریس الهام ماندگارمهر، مرتل و حافظ بین‌المللی کشورمان و دارنده اجازه‌نامه قرائت به روایت حفص از عاصم و از دو طریق روضة‌المعدّل و کتاب المصباح از شیخ محمد عصفور، از اساتید مصری، همراه است. این مباحث روزهای یکشنبه و سه‌شنبه بر روی خروجی قرار می‌گیرد که در این هفته با دو موضوع تشخیص اقسام کلمات و توجه به ریشه آن‌ها  و لحن ذاتی کلمات ۱ تا ۳ حرفی روی ایکنا قرار گرفت.

برگزاری ۸ محفل قرآنی در مراکز درمانی تهران

محافل انس با قرآن در مراکز بیمارستانی و بهزیستی شهر تهران در ایام ماه مبارک رمضان، براساس تفاهم صورت گرفته بین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تلاوت قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان برگزار می‌شود.
براین اساس محفلی 18 اردیبهشت‌ماه، مصادف با روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در بیمارستان طرفه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص)، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در بیمارستان مرکز طبی کودکان، ۲۸و 29 اردیبهشت‌ماه در مرکز بهزیستی یارین شمیرانات، 30 اردیبهشت‌ماه در بیمارستان مدرس و آخرین میزبان محافل قرآنی ماه مبارک رمضان، ۳۱ اردیبهشت در مرکز بهزیستی جنت برگزار شد.

اعلام برگزیدگان دوره سوم مسابقه «نفس‌های طلایی»

جمعه/// از برگزاری جلسه نیمه حضوری شورای توسعه تا تشکیل مجمع مشورتی نمایشگاه مجازی قرآناسامی نفرات برگزیده این دوره از مسابقات اعلام شد. مسابقه نفس‌های طلایی از سوی گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار شد. دوره چهارم این مسابقه در دو سبک استاد محمد اللیثی و سعید مسلم در حال برگزاری است و علاقه‌مندان تا پایان اردیبهشت‌ماه فرصت دارند تا تلاوت‌های خود را از طریق وب‌سایت شبکه رادیویی قرآن به نشانی radioquran.ir ارسال کنند.

آزمون مجازی سطح ۲ طرح دانشجومتدبر قرآن

آزمون مجازی سطح دو این طرح با اعلام دبیرخانه طرح ملی دانشجو متدبر قرآن کریم، 16 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. دوره آموزشی دانشجو متدبر قرآن کریم در چهار سطح با همکاری مؤسسه تدبر در کلام وحی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تدوین شده که دوره سطح یک آن به صورت حضوری در این استان‌ها و با حضور دانشجویان علاقه‌مند در پاییز سال گذشته و آزمون پایانی سطح یک نیز در آذرماه ۹۸ برگزار شد.

مسابقه حفظ ۱۵ سوره از جزء ۳۰ قرآن

این مسابقات به مناسبت نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) ویژه فرزندان زیر ۹ سال کارکنان دادگستری استان تهران از سوی امور قرآنی معاونت فرهنگی دادگستری کل استان تهران در گروه طلایه‌داران فرهنگی دادگستری کل استان تهران در پیام‌رسان سروش برگزار می‌شود.

حضور ۱۷۰ هزار نفر در پویش ملی «ستاره‌باران»

این طرح از سوی سازمان دارالقرآن الکریم طی ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور، اجرا می‌شود که در قالب این طرح، صفحه مستقلی در اپلیکیشن «اینستاگرام» ایجاد شده است. این طرح با هدف ترغیب عموم مردم به استفاده از فرصت در خانه ماندن برای انس خانوادگی با قرآن و تلاوت آن در ماه مبارک رمضان و ایجاد انگیزه برای اقبال بیشتر برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین مجمع مشورتی نمایشگاه مجازی قرآن

این جلسه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و جمعی از مدیران و صاحب نظران فرهنگی و دینی با هدف بررسی ابعاد برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن با توجه به فضای متاثر از ویروس کرونا در کشور است با استفاده از رهنمودها، تجربیات و مشورت با صاحب نظران این عرصه برگزار شد.
جمعه/// از برگزاری جلسه نیمه حضوری شورای توسعه تا تشکیل مجمع مشورتی نمایشگاه مجازی قرآنهمچنین طی این جلسه گزارشی از اجرای طرح‌های دیگر در فضای مجازی چون فاز دوم طرح «خانه‌های نورانی» ویژه ماه مبارک رمضان، «نخستین جشنواره کودک و نوجوان» با همکاری وزارت آموزش و پرورش و «دومین دوره جشنواره چلچراغ آسمانیL» ارائه شد.

فراخوان ثبت اطلاعات مؤسسات قرآنی متضرر از شیوع کرونا

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با توجه به ضرورت ارائه اطلاعات صاحبان مشاغل و کسب و کارهای حوزه موسسات قرآن و عترت آسیب دیده در بحران کرونا به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، برای بهره‌مندی از بسته‌های حمایتی دولت، صاحبان این مشاغل لازم است برای دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.farhang.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.

برگزاری جلسه ارتقای قاریان به صورت مجازی

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، جلسات ارتقای قاریان و دعاخوانان که پیش از این به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی دنبال خواهد شد.
جلسه قاریان ممتاز با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده و جهانبخش فرجی از پیشکسوتان قرآنی کشور و نیز سه نفر از قراء، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل شورای عالی قرآن برگزار و به‌صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی aparat.com/shora.ir/live پخش خواهد شد.

برگزاری مسابقه خانوادگی قرآن و عترت در طرح خانه‌های نورانی

مرحله دوم طرح خانه‌های نورانی از سوی معاونت قرآن و عترت با محوریت قرآن و عترت در بخش‌های مختلف اجرا می‌شود. در بخشی از این طرح مسابقه خانوادگی با محوریت معارف و تفسیر قرآن، معارف نهج‌البلاغه، معارف صحیفه سجادیه و تلاوت روزانه همراه با ترجمه ویژه رمضان برگزار می‌شود. این مسابقه تا سوم خردادماه(مصادف با ۲۹ ماه مبارک رمضان) ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha