شکوفه امید مستضعفین در نیمه شعبان
کد خبر: 3890310
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

شکوفه امید مستضعفین در نیمه شعبان

اگر چه در جهان امروز فاصله طبقاتی بین محرومین و سرمایه‌داران روز به روز بیشتر می‌شود و قدرت‌های بزرگ با تولید سلاح‌های کشتار جمعی، سلاح میکروبی و ... در کسب منافع نامشروع و حفظ استیلای اقتصادی بر کشورهای محروم و مستضعف هستند اما شیعیان مفتخرند که با تاسی از احکام نورانی اسلام و انتظار برای ظهور منجی و ناظم جهان که همانا احیای انسانیت و ارزش‌های انسانی است، تحقق خواهد یافت.

منجی کلملامسال نیمه شعبان به‌علت بیماری کرونا در کشور از حالت اجتماع‌محور و برپایی خودجوش ایستگاه‌های صلواتی، پخش شیرینی و شکلات و نذری و شادی و شور نخواهد داشت اما سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) امید دل مسلمانان و مستضعفین جهان بارقه امیدی در چشمان منتظر منجی عالم بشریت است که در این راستا بهنام فروتن‌نیا، نویسنده و پژوهشگر لرستانی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا لرستان، قرار داده است، به این موضوع می‌پردازد:
ماه قمری شعبان رسیده و قرص ماه کامل شده تا با تمام وجود به ظلمات شب بتازد و نورش را بر زمین بتابد گویا خبری در راه است همه چشم‌ها به سحرگاه پانزدهم شعبان دوخته شده تا منجی عالم از راه برسد و وعده پیامبران را تحقق بخشد.هم او که پیامبر وعده ظهورش را به‌عنوان آخرین فرستاده سالیان نه چندان دور داده بود و مهدی(عج) متولد شد تا ناخدای کشتی مستضعفین عالم باشد و سراسر زمین را مملو از عدالت نماید. انقلابش جهانی است و حتمی او خواهد آمد تا عدالت را معنا کند.
امسال نیمه شعبان به‌علت بیماری کرونا در کشور از حالت اجتماع‌محور و برپایی خودجوش ایستگاه‌های صلواتی، پخش شیرینی و شکلات و نذری و شادی و شور نخواهد داشت اما سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) امید دل مسلمانان و مستضعفین جهان بارقه امیدی در چشمان منتظر منجی عالم بشریت است.
ولادت در نیمه شعبان
میلاد حضرت مهدی(عج) در شرایط اجتماعی و سیاسی مهم در سال ۲۵۵ هجری با گذشت بیش‌از دو قرن از هجرت پیامبر(ص) در زمان حکومت معتمد عباسی در شهر تازه تاسیس سامرا رقم خورد. شرایط اجتماعی دوران عباسی و نگرانی از تولد فرزندی که پناهگاه مستضعفین و درهم شکننده ستمگران و کاخ‌نشینان است روز به روز بر سختگیری برای جلوگیری از تولد نوزادان شدت یافت و امام حسن‌عسکری(ع) به مدت بیست سال تحت مراقبت شدید نیروهای امنیتی و جاسوسان عباسی بود. خلیفه عباسی معتصم همانند فرعون و نمرود به وحشت افتاد. این بار نیز حکمت خداوند بر ظهور مصلحی است که آخرین راهنمای بشریت در قاموس امامت و دانشگاه توحید و نبوت جدش رسول‌الله(ص) می‌باشد.
وحشت در اردوگاه عباسی
تولد حضرت مهدی(عج) به‌عنوان دوازدهمین پیشوای شیعیان، با نشانه‌هایی چون نهمین فرزند امام حسین(ع)، چهارمین فرزند امام رضا(ع) و... مشهور شده بود و مسلمانان حتی حاکمان آن‌را بارها از زبان راویان و محدثان شنیده بودند و می‌دانستند که تولد این نوزاد با این ویژگی‌ها، از خانواده امام حسن‌عسکری(ع) است و روزی خواهد آمد که حکومت عدل و داد برپا خواهد کرد و بنیاد ظلم را بر خواهد انداخت. بر این اساس امام حسن‌عسکری(ع) در سامرا تحت نظر بودند و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کردند و حتی در بیشتر مواقع از دیدار با اصحاب خویش نیز محروم بودند. امام حسن‌عسکری(ع) با تدبیری که داشت در مراحل تولد تا کودکی با برنامه‌ریزی مدبرانه حضرت مهدی(عج) را از هر گونه خطر و حادثه حفظ کرد.
روز جهانی مستضعفان
یکی‌ا‌ز خصوصیات حضرت مهدی(عج)، منجی عالم بشریت برقراری حکومت عدل جهانی و دفاع از مستضعفان است. همان‌ها که قرآن‌کریم در آیه ششم سوره قصص با این مضمون «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ؛ آنان را پیشوا و وارثان زمین قرار داده» بشارتی برای همه انسان‌های آزاده و عدالت‌خواه كه پيروزی نهایی از آنِ محرومان و مستضعفان و مظلومان است و سنت خداوند بر اين تعلق گرفته است كه فرزندی از سلاله پاک رسول‌الله ظهور كند و با همراهی يارانی توانمند و بی‌همتا جهان را متحول سازد و همه ظلم ها، تبعيض‌ها و بی‌عدالتی‌ها را از ريشه بر كند.
انقلاب اسلامی؛ حامی مستضعفان
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در قرن حاضر به رهبری امام خمینی(ره) و با الهام از تعالیم اسلامی به‌ویژه قرآن‌کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت همواره بر حمایت از قشر محروم پا فشاری کرد و یکی‌از دلایل پیروزی انقلاب هم تحقق شعار مبارزه با حاکمیت ستمگران و حمایت از مستضعفان جهان بود. بر مبنای رهیافت عملی رهبر انقلاب در مورد محرومین و شفاف نمودن مرز ظالم و مظلوم، مستکبر و مستضعف روز نیمه شعبان را روز جهانی مستضعفان اعلام نموده و چنین می‌فرماید: چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که بر پا کننده عدالتی است که بعثت انبیا برای آن بود و چه مبارک است زادروز ابرمردی که جهان را از شر ستمگران و دغل بازان تطهیر می‌نماید و زمین را پس از آن که ظلم و جور آن را فرا گرفته، پر از عدل و داد می‌نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارث ارض می‌نماید و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغل‌بازی و فتنه‌انگیزی‌ها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله‌گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخ‌های ستم و کنگره‌های بیداد فرو ریزد.

گام‌های موثر برای کمک به مستضعفین

ایده‌های رهبر انقلاب در حمایت از مستضعفین به فاصله ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب با صدور فرمان تاریخی مبنی‌بر تاسیس بنیاد مستضعفان با اقتدار انقلابی نشئت گرفته از عزم راسخ انقلاب در حمایت از مستضعفین است آن‌جا که در فرمانی حکومتی در مورد اموال غارت‌گران بی المال چنین می‌نویسد: تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوی و شاخه‏‌ها و عمال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلطه غيرقانونی از بيت‏‌المال مسلمين اختلاس نموده‏‌اند به نفع مستمندان و كارگران و كارمندان ضعيف مصادره نمايد و منقولات آن در بانک‌ها با شماره به اسم شورای انقلاب يا اسم اينجانب سپرده شود و غيرمنقول از قبيل مستغلات و اراضی ثبت و مضبوط شود تا به نفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد، در ايجاد مسكن و كار و غيرذالك، به جميع كميته‏‌های انقلاب اسلامی در سراسر كشور دستور می‌دهم كه آن‌چه از اين غنائم به دست آوردند در بانک با شماره معلوم بسپرند و به دولت ابلاغ نمايند كه اين غنایم مربوط به دولت نيست و امرش با شورای انقلاب است و آن‌چه مأمورين دولت به دست آورده‏‌اند يا می‌‏‌آورند بايد به همين شماره به بانک تحويل دهند و كسانی‌كه از اين اموال چيزی به دست آورده‏‌اند، بايد فوراً به كميته‏‌ها يا بانک تحويل دهند و متخلفين مورد مؤاخذه خواهند بود.متعاقب با آن فرمان تاسیس کمیته امداد، بنیاد مسکن و چندین نهاد انقلابی را برای حمایت از محرومین صادر و منشا خدمات ارزنده می‌شوند.

نیمه شعبان در طلیعه بهار طبیعت نوید رویش دوباره انقلاب جهانی منجی عالم بشریت است اگر چه در جهان امروز فاصله طبقاتی بین محرومین و سرمایه‌داران روز به روز بیشتر می‌شود و قدرت‌های بزرگ با تولید سلاح‌های کشتار جمعی، سلاح میکروبی و اخیراً سلاح بیولوژیکی در کسب منافع نامشروع و حفظ استیلای اقتصادی بر کشورهای محروم و مستضعف هستند اما شیعیان مفتخرند که با تاسی از احکام نورانی اسلام و انتظار برای ظهور منجی و ناظم جهان که همانا احیای انسانیت و ارزش‌های انسانی است، تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha