مدیریت جهادی؛ از الزامات تحقق شعار سال
کد خبر: 3888616
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

مدیریت جهادی؛ از الزامات تحقق شعار سال

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به نام‌گذاری شعار سال به نام «جهش تولید»، گفت: برای رسیدن به اشتغال و تولید الزاماتی وجود دارد، یکی‌از این الزامات مدیریت جهادی است.

مدیریت جهادی؛ از الزامات تحقق شعار سالبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی‌، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در دیدار با جهادگران شهرستان خرم‌آباد که چهارشنبه، 13 فروردین انجام گرفت، با اشاره به نام‌گذاری شعار سال به نام «جهش تولید» اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید شعار سال قبل «رونق تولید» بود که کنار هم می‌شود اشتغال پایدار، یعنی رونق تولید به اضافه جهش تولید با اشتغال پایدار مساوی می‌شود.

وی افزود: برای رسیدن به اشتغال و تولید الزاماتی وجود دارد؛ یکی‌ از این الزامات مدیریت جهادی است یعنی مدیریتی که شما جهادگران در صحنه آن حضور دارید.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: مدیریت جهادی در آغاز انقلاب اسلامی و قبل از آن نیز وجود داشت، امام خمینی(ره) به‌عنوان یک مرجع تقلید با مدیریت جهادی که داشت امت اسلامی را رهبری می‌کرد و این مدیریت تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

وی افزود: مدیریت جهادی در شروع جنگ تحمیلی گسترده بیشتری گرفت، جوانانی که سن آن‌ها 20 تا 30 سال بود مدیریت جنگ را به عهده گرفتند. برخی از  آن‌ها دانشجو بودند، برخی تازه دبیرستان را تمام کرده بودند، برخی هم سرباز بودند و لباس سربازی را در نیاورده به نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و بسیج پیوستند و به‌عنوان نیروهای مردمی در صحنه حضور پیدا کردند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به نقش مدیریت امام خمینی(ره) در زمان جنگ تحمیلی، تصریح کرد: مدیریت جهادی را نیز در برخی از عرصه‌ها بعد از جنگ هم مشاهده کردیم به‌عنوان مثال در وجود شهید تهرانی مقدم و در وجود سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و در برخی از قوای سه‌گانه این مدیریت جهادی را به‌صورت پراکنده مشاهده کردیم.

وی گفت: امروز این مدیریت جهادی خودش را در سیل فروردین 98 نشان داد، گروه‌ها برای خدمات‌رسانی و کمک وارد عرصه خدمت شدند همچنین در سر پُل ذهاب هم ورود پیدا کردند، در آذربایجان نیز این گروه‌های جهادی وارد عمل شدند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان خطاب به جهادگران با بیان این‌که ما یک مدیریت داریم و یک جهاد که ترکیب این‌ها می‌شود مدیریت جهادی، در واقع  به‌کارگیری مفید و مؤثر مادی و انسانی برای رسیدن به اهداف مورد نظر است، اظهار کرد: جهادگر یعنی تلاش‌گر، یعنی تلاش بی‌وقفه برای رسیدن به هدف و تلاش‌گر منابع انسانی و مادی را جمع می‌کند و به‌صورت مفید و مؤثر و کارآمد برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده می‌کند که این به معنی مدیریت جهادی است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به این موضوع که در دین اسلام مدیریت جهادی را تلاش بی‌وقفه در به‌کارگیری مفید و مؤثر مادی و انسانی با نیت الهی، جهت رسیدن به اهداف مبتنی‌بر ارزش‌هایی که در کتاب و سنت آمده است، گفت: اگر این مدیریت مدنظر باشد این مدیریت جهادی با اشرافی‌گری سازگاری ندارد، با مصرف‌گرایی، تنبلی، سستی و انحراف از عدالت‌خواهی نیز سازگاری ندارد چون نیت الهی است.

وی گفت: مدیریت جهادی زیر بار این‌گونه مطالب نمی‌رود و با عوض شدن یک مدیر، مدیر بعدی تغییر دکوراسیون نمی‌دهد. این کار اشرافی‌گری، ریخت و پاش است این مصرف‌گرایی است و با نیت الهی ساز گاری ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به مؤلفه‌های مدیریت جهادی، افزود: مدیریت جهادی مؤلفه‌هایی دارد، یکی دین محوری و دیگری توکل کردن به خدا است همچنین اعتماد به نفس و خودباوری است. جامعه را پویا و متحول می‌بیند به اصل «ما می‌توانیم» اعتقاد دارد نه این که هر کس غرب رفته باشد می‌تواند جامعه را پیدا کند به این‌صورت نیست.

وی دشمن‌شناسی را یکی دیگر از مؤلفه‌های مدیریت جهادی برشمرد و بیان کرد: تا برنامه‌های دشمن را ندانیم نمی‌توانیم برای خودمان برنامه‌ریزی کنیم، اهداف اقتصادی، اهداف فرهنگی و اهداف کاهش جمعیتی و تهاجم فرهنگی را باید شناخت و دنبال کرد.

حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان این‌که چهارمین مؤلفه مدیریت جهادی دوری از اختلاف و استفاده کردن از فرصت‌هاست یعنی کارآمد بودن و هوشمندی، که محصول علم و پشتکار است، گفت: مدیریت جهادی یعنی کاری که شما جهادگران انجام می‌دهید، فرمول‌های علمی که در این مدت ارائه و پیشنهاد داده‌اید، معاونت غذا و دارو همچنین صنعت، معدن و تجارت را نیز شگفت‌زده کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های مدیریت جهادی است، اضافه کرد: این مؤلفه خودش را به وضوح، این روزها با تولید ماسک و تولید محلول‌های ضدعفونی کننده نشان داد، همه کارگاه‌ها و مردم خودشان را با وضعیت موجود وقف داده و منطبق کردند.

وی گفت: ما ظرفیتی داشتیم که از آن استفاده نکرده بودیم اما امروز می‌توانیم با تولید ماسک، تولید ثروت کرده و جوانان را مشغول به کار کنیم، حتی می‌توانیم به کشورهای همسایه این محصول را صادر کنیم.

شاهرخی یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم مدیریت جهادی را علم، درایت و تدبیر معرفی و اظهار کرد: سازماندهی کردن گروه‌های جهادی، همت و انگیزه خدمت می‌خواهد باید مقصد و دایره گسترده خدمت را دید و برای کمک کردن همتی بلند داشت و شما ثابت کردید که تمام این مؤلفه‌ها را دارید چراکه با انگیزه خدمت حرکت کردید، بدون خستگی، شما باید امید را در وجود دیگران بیدار کنید.

انتهای پیام
captcha