ظرفیت مراكز علمی را برای عمومی كردن اخلاق به كار گیریم/ لزوم حفظ وحدت رویه در مقابله با كرونا
کد خبر: 3881472
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
آیت‌الله دژكام:

ظرفیت مراكز علمی را برای عمومی كردن اخلاق به كار گیریم/ لزوم حفظ وحدت رویه در مقابله با كرونا

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس خواستار استفاده از ظرفیت مراكز علمی برای عمومی کردن اخلاق در جامعه شد و گفت: حوزه و دانشگاه باید برای این مسئله ورود كرده و نقش خود را در مسائل فرهنگی پررنگ كنند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر امروز، 6 اسفندماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان كه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به برگزاری مطلوب انتخابات گفت: علی‌رغم همه فضای بسیار سختی که دشمنان برای ما فراهم کردند، انتخابات در کمال امنیت و با یک فضای بسیار خوبی برگزار شد.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها مشاهده شد كه کاندیداهای رقیب بعد از انتخابات به پیروز رقابت‌ها تبریك گفتند و ‌این‌ها یک حرکت مثبت و ارزشمند در مسائل اخلاقی و توسعه سیاسی، فکری، فرهنگی و اجتماعی است که دارد تحقق پیدا می‌کند و ما به خاطر بزرگی حرکتی که در آن هستیم گاهی اوقات غافلیم و صرفاً در جاهایی که آسیب‌هایی در این حرکت است، مدنظر قرار می‌گیرد.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: متن جامعه ما در یک حرکت مستمر پویا به سمت همه ارزش‌هایی که هدفگذاری کردیم، دارد جلو می‌رود؛ گاهی ممکن است کندتر گاهی تندتر اما این حرکت مستمراً ادامه دارد و طبیعتاً موانع، مشکلات و آسیب‌هایی هم در بین است که نمی‌خواهیم نادیده بگیریم اما ظلم است که از آن همه کار مثبت را غفلت کنیم.

انتقاد از توجه صرف به نقاط ضعف بدون توجه به كارهای مثبت

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: متأسفانه در بین ما یعنی حامیان و پیش ‌رندگان نظام اسلامی به‌گونه‌ای عادت شده است که عمدتاً نقاط ضعف را برجسته می‌کنیم به عنوان مثال در قضیه شیوع بیماری كرونا، در آلمان 16 تا کشته کرونا داشته است اما طوری برخورد می‌شود كه به نظر می‌رسد كه این بیماری فقط بر سر ما ریخته است و گاهی طوری می‌شود که انگار وضع ما از چین هم خراب‌تر شده است در صورتی كه در همین اوضاع هم باید با اعتماد به خدا کارهایمان را انجام دهیم و پیش رویم.

وی در ادامه سخنان خود به حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اشاره كرد و گفت: این حضور برای تبیین نقشه جامع مهندسی كشور و اجرایی شدن آن انجام شده است كه این سند به‌عنوان سند بالادستی مطرح است.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه شاید ما به تناسب گستره این اسناد تاكنون کار عملی و اجرایی نتوانستیم طراحی کنیم، گفت: شاید این‌گونه باشد که این سندها اکنون در طاقچه هستند و اگر بخواهیم این سندها را در فضای كار و زندگی مردم ببریم، مقداری كار می‌برد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: ما مسئله آموزش و ترویج این سندها را انگار از یاد برده‌ایم یعنی نمی‌دانیم واقعاً در این سند چه می‌گذرد و اطلاع آنچنانی نداریم در حالی که در رده مدیران استان هستیم. اگر بگوییم کارشناسان دیگر چه وضعی دارند و آن‌هایی که می‌خواهند اجرایی و عملیاتی کنند و كسانی كه می‌خواهند مطالبه کنند، چگونه هستند. متأسفانه کسی مفاهیم این سندها را یاد نمی‌دهد.

وی با بیان اینكه در رابطه با سند آموزش و پرورش متوجه شدم كه چقدر خوب است این سندها را بگذاریم متن بحث و گفت‌وگوی نخبگان و فرهیختگان جامعه قرار گیرند، گفت: برای آموزش و ترویج یك جای مخصوصی بگذاریم برای اینكه این كارها وظیفه‌اش باشد.

آیت‌الله دژكام یادآور شد: اخیراً مقام معظم رهبری در بحثی با خبرگان رهبری فرمودند ما برای اینکه جهت‌گیری انقلاب همیشه تصحیح شود و جلو رود، یک بهانه‌ای طراحی نکردیم، این کار ظاهراً جزو وظایف خود من هم هست و باید كاری برای آن كنیم.

درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها به روز شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه آن جهت‌گیری هرچه كه هست در سطح بالاتری هست، گفت: در زمینه آموزش در تمام دانشگاه‌های کشور مشاهده می‌كنیم كه زمان قابل توجهی صرف ارائه درس انقلاب اسلامی می‌شود و باید بررسی کنید این درس از نظر کیفیت و برداشت مجموعه دانشگاهی و دانشجویی کجاست. اگر جهت‌گیری مناسبی به آن دهیم می‌بینیم كه دانشجو را سر خط می‌كنیم كه این چیزها را می‌توانید یاد بگیرید و طبق آن مطالبه كنید و اگر مطالبه‌ای هم غیر از آن داشته باشید، می‌توانیم به آن برسیم.

وی اضافه كرد: بسیاری از اوقات دانشجویان به نظرشان می‌رسد کسی در متن اجرای كشور متوجه نیازهایی كه در ذهن آن‌هاست، نیست، این‌ها باید به نوعی بازنگری شود و این درس‌ها را باید به روز كنیم.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: ما از بس نشستیم درباره تاریخ 90 سال اخیر گفتیم دانشجویان گفتند ما این‌ها را شنیدیم و حفظ هستیم و واقعاً آیا این بحث‌هایی که اینجا مطرح می‌شود، نمی‌خواهید به متن جامعه منتقل و آن‌ها را درگیر کنیم تا اگر فردا كسی می‌خواهد مدیر شود بداند چه درگیری است و اگر می‌خواهد مطالبه‌گر شود بداند چه مسائلی هست و وقتی یك چیزی كه می‌گوید خیال نکند حرف ضدانقلابی می‌زنند؛ خیلی از حرف‌های آن‌ها را در سندهای خود نوشته‌ایم ولی آن‌ها خیال می‌كنند، دارند حرف ضد انقلاب می‌زنند لذا  این نگاه را باید تغییر داد و وظیفه مهمش به عهده درس‌های انقلاب اسلامی است كه می‌توانیم آن را به روز كنیم.

امام جمعه شیراز گفت: البته حوزه علمیه باید وارد عرصه آموزش و ترویج این مباحث شود و امیدوار هستیم در سطح حوزه قم کارهایی کنند و اینجا هم می‌توان کارهایی به‌عنوان دوره‌های کوتاه‌مدت انجام داد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بحث دیگری که در این راستا است مسئله فرایند الزام و التزام است که مثلاً کدهای اخلاقی در کشورهای دیگر به نحوی الزام‌آور است و این الزام‌آور بودن وظیفه حاکمیت است یعنی نمی‌توانیم از پایین الزام و التزام را ایجاد کنیم بله در بحث التزام باید مجموعه‌های فرهنگی مطالبه را از پایین شروع كنند اما یک نحوه الزام هم هست که آن الزام‌ها در همین خصوص شورای فرهنگ عمومی استان است و زمانی كه مطلبی مصوبه شد و استاندار آن را ابلاغ كرد، چقدر این مسئله الزام می‌آورد و به نظر می‌رسد جدیتی در مجموعه‌های اجرایی در این رابطه نیست.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: این نحوه الزام باید به شکلی از همان رده عالی شورای عایل انقلاب فرهنگی باشد که واقعاً اگر مصوبه‌ای هست و قانوناً هم باید از نظر مقررات اجرایی شود، الزامش نسبت به مسئولان قوی‌تر باشد و این باور در آن‌ها به وجود آید که وقتی ابلاغ شد، باید آن را اجرا كنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: این جلسات آن مسائلی را که می‌خواهیم حل نمی‌کند، در صورتی كه باید وقتی مسئله‌ای مصوب شد، حتماً اجرا شود به‌عنوان مثال در طول برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در فارس 102 مورد مصوب شده است كه اثری از اجرای بسیاری از این مصوبات نیست و نكته‌ای در این زمینه كسر دارد كه همان جامعه‌پردازی است كه مقام معظم رهبری فرمودند باید برای فرایند تمدن‌سازی بدان بپردازیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه فارس ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و اگر فرصتی شود برای فعال کردن این ظرفیت‌ها بسیار مطلوب است، گفت: دانشگاه‌های فارس و خصوصا شیراز در یک رده عالی ملی هستند اما نقش آنان در این فرایندها ملموس نیست.

ظرفیت مراكز علمی برای عمومی كردن اخلاق در جامعه به كار گرفته شوند

آیت‌الله دژكام یادآور شد: استاندار فارس یک بحث اخلاق مدیریت در مجموعه ستادی خود برگزار كردند كه ظرفیت دانشگاه‌های ما باید در اینجا به كار گرفته شوند خصوصاً دانشگاه علوم پزشكی زیرا برای سیاست‌های كلی سلامت مقام معظم رهبری دستور دادند كه از ظرفیت مراكز علمی برای عمومی كردن اخلاق استفاده شود و همچنین حوزه هم به همین مثابه باید جلو بیاید یعنی نقش حوزه و دانشگاه در مسائل فرهنگی را باید پررنگ کنیم.

وی با بیان اینكه دانشگاه و حوزه خیلی راحت‌تر با اخلاق جوش می‌خورند، گفت: اگر بتوانیم این موارد را به شکل خوبی عملیاتی و اجرایی کنیم امید است که فردای بهتری داشته باشیم.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود به شیوع بیماری كرونا اشاره كرد و گفت: آن چیزی که ما در رابطه با بیماری کرونا داریم این است که باید یک مدیریت بهداشتی اعمال شود. مدیریت غیر از تخصص است. اكنون در شیراز چند هزار متخصص پزشكی داریم اما مدیریت یکی بیشتر نمی‌تواند باشد. در رابطه با بیماری كرونا سئوال می‌شود كه من باید نماز را تعطیل کنم یا خیر و پاسخ آن را مدیر این قسمت باید جواب دهد و باید همه از آن اطاعت كنند.

در تشخیص راه‌های تأمین سلامت مقلد مسئولان وزارت بهداشت هستیم

آیت‌الله دژكام افزود: چطور آقایان در مسائل شرعی مقلد ما هستند، ما هم در تشخیص (راه‌های سلامت برای مقابله با بیماری كرونا) مقلد آن‌ها هستیم. این را نباید به بازی دهیم و هر کسی چیزی بگوید. این هرج و مرج مردم را گیج می‌کند و باید یک مدیریت باشد اگر لازم باشد اطلاعیه دهد و اولین کسی که باید این اطلاعیه را انجام دهد، بنده هستم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه در این زمینه هیچکس نباید اینقدر به خود میدان دهد که به جای مدیر تصمیم بگیرد،‌ گفت: مدیر اکنون باید مدیریت کند. نظر و مشورت می‌خواهند خودشان انجام دهند اما نهایتاً یک نفر باید تصمیم بگیرد و این عدم تصمیم‌گیری متحد و متمرکز مشكل ایجاد می‌شود و اکنون هم درباره اعتکاف سئوال پرسیدند و من گفتم نظر مسئولان بهداشتی کسب کنید و هرچه گفتند انجام دهید.

برای مقابله با كرونا همه باید به یك چارچوب بازگردیم

وی گفت:‌ امروز (ششم اسفند) آستان مقدس حرم مطهر امام رضا(ع) اعلام کرد در مسایل حرم، همه پیرو دستورات بهداشتی هستیم و من لذت بردم، نباید کاری کنیم که بگویند هر کسی برای خود تصمیمی می‌گیرد و اینطور نباشد که هر کسی برای خود اجتهادی کند و این‌ها را همه به یک چارچوب برگردانیم و به مدیران کمک کنیم.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: اخیراً سردار سلامی، فرمانده كل سپاه هم به وزیر بهداشت گفتند كه هر كاری بگویید انجام می‌دهیم و اكنون فرماندهی این كار به عهده وزارت بهداشت است و هرچه آن‌ها گفتند ما خدمت آن‌ها هستیم برای اینكه فضا بیش از این ملتهب نشود و هرچه گفتند می‌گوییم چشم.

انتهای پیام
captcha