چه کسی از کودکان کار در برابر کرونا محافظت می‌کند؟
کد خبر: 3881283
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
نگرانی مسئول انجمن حمایت از کودکان پناهنده؛

چه کسی از کودکان کار در برابر کرونا محافظت می‌کند؟

مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده با اشاره به اینکه فقط 10 تا 15 درصد کودکان کار خیابان تحت حمایت سمن‌ها هستند، گفت: این کودکان در طول روز با افراد مختلفی ارتباط دارند و متأسفانه کسی به سلامت آنان فکر نمی‌کند.

فاطمه اشرفی، مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد چگونه از کودکان کار خیابان در برابر ابتلا به ویروس کرونا حمایت می‌کنند؟ گفت: تعدادی از نهادهای غیردولتی در دو بخش اطلاع‌رسانی و اقدام فعالیت می‌کنند.

وی از آموزش مسائل بهداشتی به کودکان کار خیابان و والدین آنها توسط عده‌ای از نهادهای حمایتی غیردولتی خبر داد و گفت: برخی مؤسسات نیز مواد لازم مثل مواد شوینده، دستکش‌های بهداشتی و ماسک را میان آنان توزیع می‌کنند، اما مسئله و مشکل بزرگ این است که حداکثر 10 تا 15 درصد کودکان خیابانی تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و بقیه عملاً در دسترس و مورد حمایت نیستند؛ به ویژه کودکانی که در مراکز تفکیک زباله کار می‌کنند.  

اشرفی ابراز کرد: تعاملات آنان بسیار گسترده است. در طول روز مسیرهای بسیار زیادی را در شهر طی می‌کنند و با گروه‌های زیادی از مردم در ارتباط هستند. محلی که در آنجا کار و زندگی می‌کنند نیز بسیار آلوده است و همین مسئله خطر را بسیار افزایش می‌دهد.

وی در خصوص شرایط نامناسب کودکانی که در مراکز تفکیک زباله کار می‌کنند نیز هشدار داد و گفت: در این مراکز دیگر با خانواده‌ها مواجه نیستیم. خانواده‌ها هر قدر که از نظر مالی نیازمند باشند به هر حال برای سلامت اعضای خود برخی مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما در مراکز تفکیک زباله با پیمانکارهایی مواجه هستیم که تحت هیچ شرایطی سلامتی کودکان برای آنها اهمیت ندارد و فقط به پول‌ فکر می‌کنند و هر هزینه‌کردی را، حتی اگر یک ماسک یا دستکش باشد، اضافه می‌دانند.

این فعال مدنی با ابراز نگرانی شدید از اینکه این کودکان مدام در سطح شهر و مراکز بسیار آلوده حضور دارند، گفت: اگر یک نفر از آنان درگیر این بیماری و یا ناقل باشد هم خودش و هم جمع قابل توجهی از افراد اطرافش را به خطر می‌اندازد.  

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فقط 10 تا 15 درصد از آنان تحت حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد حمایتی قرار دارند، حمایت و حفاظت از این کودکان در برابر کرونا دیگر از توان سمن‌ها خارج است و باید نهادهای دولتی در این خصوص ورود جدی کنند.

مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده تأکید کرد: مسئله کودکان خیابان بسیار فراتر از اهدای ماسک و یا دستکش ست. آیا واقعاً استفاده از ماسک و دستکش می‌تواند مانع انتقال ویروس توسط این کودکان به سایرین شود؟ آنان در طول روز در حرکت و ارتباط با افراد مختلفی هستند و متأسفانه کسی به سلامتی‌شان فکر نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha