پیام آیت‌الله سبحانی به مراسم نکوداشت مهدی گلشنی
کد خبر: 3881219
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

پیام آیت‌الله سبحانی به مراسم نکوداشت مهدی گلشنی

آیت‌الله سبحانی، از مراجع تقلید به مراسم نکوداشت مهدی گلشنی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، پیامی ارسال و از خدمات علمی وی تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش ایکنا؛ آیین نکوداشت علمی مهدی گلشنی، امروز، پنجم اسفندماه با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله سبحانی، از مراجع تقلید به این مراسم پیامی فرستاد که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»

خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى ‏كنيد آگاه است.

خداوند این جهان را بر اساس حکمت، قدرت و علم نامتناهی خوش در نهایت اتقان و کمال آفریده است و نیز جهان را بر اساس قوانین منظم و سنت‌های ثابت هدایت و تدبیر می‌نماید. قرآن، سفارش زیادی به خردورزی و علم آموزی در آفاق و انفس، یعنی در خلقت زمین و آسمان‌ها و در خود انسان می‌کند تا از طریق آنها پی ببرند که تنها خدا حق مطلق و خالق همه هستی‌ها است.

البته اینکه خداوند خالق همه هستی است، منافاتی با اصل سببیت در نظام هستی ندارد که برخی از موجودات، علت وجود برخی دیگر باشند. خداست که به خورشید و ماه گرمی و درخشندگی بخشیده و آنها را علت گرمی و درخشندگی قرار داده است.

بنابراین، اگر ما در علمی کشف کردیم که باد، علت حرکت ابر، یا خورشید، علت روشنایی است، یا رعلت رفع فلان مرض، فلان دارو است، این به معنای انکار وجود خدا نیست. بلکه کشف رابطه بین موجودات این عالم است که خدا،‌ آنها را در نهایت اتقان آفریده است و به تعبیری آنها آیات الهی هستند.

ارسالی ////پیام آیت‌الله سبحانی به مراسم نکوداشت مهدی گلشنی

اما بعد از رنسانس، متاسفانه بر اثر غلبه جریان‌های نادرست تجربه‌گرایی و ماده‌گرایی و پوزیتیویسم و علم‌گرایی، برخی از متفکران، کشف قوانین طبیعی را ناسازگار با الهیات و اعتقاد به وجود خدا و تنها حوزه شناخت معرفت را امور تجربی دانستند و از این رو، علم را در مقابل دین قرار دادند، در صورتی که خالق همه موجودات و قوانین حاکم بر آنها، خداوند متعال است.

البته در مقابل این جریان الحادی، بسیاری از دانشمندان الهی بودند که علم و دین را نه تنها سازگار، بلکه هر دو را آیات الهی و مکمل همدیگر دانسته‌اند که هر دو نیازهای فکری و مادی آدمی را برآورده می‌سازند که جدایی هر کدام آنها از یکدیگر، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای جوامع انسانی به بار می‌آورد.

ولی جای تأسف است که مسیر و هدف پاره‌ای از علوم تجربی به دست قدرت طلبان و استعمارگران رقم زده می‌شود. مثلا برای از کشورهای استعمارگر برای چپاول بیشتر ملت‌های دیگر، در جهت تولید سلاح‌های کشتارجمعی نظیر سلاح‌های اتمی، میکروبی و شیمیایی، سرمایه‌گذاری می‌کنند و مسیر فعالیت دانشمندان را جهت‌دهی خاص می‌کنند.

از نظر دین اسلام، این غایت، باید مورد بازنگری قرار گیرد و کشتار جمعی انسان‌ها، هیچ گاه مطلوب اسلام نیست. جهت‌دهی و اهداف علوم، باید در مسیر تأمین نیازهای واقعی انسان و در راستای اعتلای انسانیت و معنویت او باشد، نه در مسیر ارضای هواهای نفسانی و خواست‌های ضدالهی استعمارگران.

در اینجا از همه متولیان مراسم نکوداشت دانشمند معظم، جناب استاد دکتر مهدی گلشنی، تشکر و قدردانی می‌کنم. ایشان از جمله دانشمندان متعهد و متدین کشورمان است که علم و دین را آیات الهی و مکمل یکدیگر دانسته‌اند که برای رشد و اعتلای مادی و معنوی انسان لازم و ضروری است. کتاب‌ها و مقالات این استاد دانشمند، توانسته به تحکیم رابطه علم و دین کمک نماید و از این جهت منش و رفتار و آثار معظم له در راستای ارزش‌های اسلامی می‌باشد.

اینجانب از زحمات استاد بزرگوار دکتر مهدی گلشنی، کمال تشکر را می‌نمایم و از خداوند منان برای ایشان توفیقات روزافزون خواستارم و نیز از همه دانشجویان تقاضا دارم که ایشان را الگوی مناسب خود بدانند و سایه به سایه او حرکت کنند.

انتهای پیام
captcha