تحریم، توفیق اجباری حمایت از تولید در سال 98/ دولت و مجلس برنامه‌ای برای جنگ اقتصادی نداشتند
کد خبر: 3881030
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
مستخدمین‌حسینی بیان کرد:

تحریم، توفیق اجباری حمایت از تولید در سال 98/ دولت و مجلس برنامه‌ای برای جنگ اقتصادی نداشتند

معاون اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: از دولت و مجلس گلایه‌مندیم، چرا که برنامه‌ خاصی را برای جنگ اقتصادی نداشتند، اما شرایط فعلی مسئولان به ویژه مسئولان بانکی را به سمت و سویی برد که بعد از چند سال بلاتکلیفی به سمت حمایت از تولید بروند.

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی

حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت تحقق شعار «رونق تولید» در سال جاری و نقش شبکه بانکی در این زمینه پرداخت و گفت: در سال جاری شرایطی به وجود آمد که مسئولان و نظام بانکی به سمت تولید گرایش پیدا کنند و بانک‌ها تسهیلات خود را به میزان بیشتری به سمت بخش تولید اعم از صنعتی، معدنی و کشاورزی سوق دهند. خاستگاه این حرکت، اراده مستقیم دولت نیست، چراکه دولت در چند سال گذشته در مورد حمایتی که باید از رونق تولید صورت می‌گرفت برنامه خاصی اتخاذ نکرد و در حد شعار باقی ماند.


  • بیشتر بخوانید:

لزوم توجه مجلس جدید به اقتصاد مقاومتی

روزمرگی در فعالیت‌های مسئولان؛ مانع اقتصاد مقاومتی


وی ادامه داد: حتی اوایل امسال به عنوان سالی که باید عنایت زیادی به تولید و زیرساخت‌های آن صورت می‌گرفت، این روند ادامه داشت اما تحریم بسیار جدی و سختگیرانه‌ای که صورت گرفت باعث شد تا مجلس و دولت هم، نگاه تازه‌ای به واردات داشته‌ باشند. لذا کالاهایی که در داخل تولید می‌شود را از چرخه واردات حذف کرده و حمایت را به سمت تولید کالاهایی بردند که واردات آنها قطع یا کم شد.

تحریم‌ها باعث توجه به تولید داخلی شد

معاون اسبق بانک مرکزی یادآور شد: حتی این امر در زمینه دارو اتفاق افتاد و کارخانه‌هایی که مواد اولیه دارو را تولید می‌کردند مورد توجه دولت قرار گرفته و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شد و تا الان هم ادامه دارد. بنابراین شرایط تحریمی و در محدودیت قرار گرفتن واردات کالاها و محصولاتی که در داخل تولید می‌شود باعث شد که حمایت از تولید در سال 98 و به ویژه از نیمه‌ دوم این سال، در وهله اول مورد توجه دولت قرار گرفته و در وهله دوم با اقدامات بانک مرکزی و الزام بانک‌های تجاری به ارائه تسهیلات به بخش تولید و بخشودگی یا به تعویق انداختن اقساط تولیدکنندگان و تقویت نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات، تلاش‌هایی در راستای حمایت از تولید صورت گرفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با این اوصاف شرایط به سمتی رفت که تولید مورد عنایت قرار گیرد و همانگونه که گزارش‌های مربوط به رشد اقتصادی که انتشار پیدا کرد حاکی از این بود که رشد اقتصادی چندان منفی نبوده بلکه به سمت تثبیت رشد اقتصادی که در حد صفر بوده است، حرکت کرده‌ایم. حتی پیش‌بینی می‌شود که برای ماه‌های آتی هم رشد تولید موجب رشد اقتصادی شود.

امیدواریم دولت و بانک مرکزی لایحه‌ای برای اصلاح نظام بانکی تهیه کرده و از طرحی که در مجلس آماده شده فاصله بگیرند تا در نهایت قانونی آماده شود که بانک‌های ما را به سمت حمایت از تولید سوق دهد چراکه بسیاری از منابع بانکی، در یک دهه اخیر به سمت بخش‌های غیرمولد رفته است

معاون اسبق وزیر اقتصاد گفت: هرچند پیش‌بینی بنده این است که رشد اقتصادی سال 99 هم بهتر از رشد اقتصادی سال 98 نخواهد بود اما به لحاظ تحریم‌ها، کالاهای داخلی به میزان بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر شاخص برخی از این صنایع را مورد آسیب شناسی قرار دهیم متوجه می‌شویم شرکت‌هایی که قیمت سهم آنها در سال‌های گذشته پائین بوده اما امسال بالاتر رفته است. نمونه این را در شرکت‌های کاشی و سرامیک مشاهده می‌کنیم و حتی صادرات به کشورهای منطقه نیز داشته‌اند.

حمایت از تولید نیازمند برنامه تفصیلی است

وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث شد که چنین تحرکاتی را در سال جاری داشته باشیم و مسئولان سعی در احیای تولید داشته باشند چراکه هم می‌تواند باعث افزایش مصرف کالای داخلی و هم توسعه صادرات شود. البته این اقدامات بر اساس برنامه‌ای تفصیلی و از قبل تدوین شده نبود. ما از دولت و مجلس گلایه‌مند هستیم که برنامه‌ خاصی را برای جنگ اقتصادی نداشتند اما شرایط کنونی مسئولان به ویژه مسئولان بانکی را به سمت و سویی برد که بعد از چند سال بلاتکلیفی به سمت حمایت از تولید بروند.

معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه برای حمایت از تولید، تصریح کرد: امیدواریم که دولت و مجلس، برنامه‌ای تفصیلی تدوین کنند که منابع بانک‌ها به جای اینکه صرف واردات غیرضروری شود، به سمتی حرکت کند که منابع اولیه مورد نیاز وارد شده و صنایع داخلی نیز آن کالاها را تبدیل به محصولات مورد استفاده مردم کنند تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی، منجر به رشد اقتصادی شود. اگر دقت کافی صورت گیرد، قطعاً این امر کار سختی نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ما به اندازه کافی مورد مؤاخذه واقع شده‌ایم و وزیر امور خارجه آمریکا هم دیروز اعلام کرد که ما یک برنامه تحریمی بزرگ و بین‌المللی را دنبال می‌کنیم و این نشان می‌دهد که اقدامات قبلی آنها تأثیر زیادی نداشته است. انصافاً اگر به شهرها و بازارهای مختلف هم سر بزنید، درست است که گرانی وجود دارد اما کالاهای مورد نیاز هم هست. این چیزی است که آنها نمی‌خواستند و تصور می‌کردند که مغازه‌ها خالی خواهد شد.

اصلاح نظام بانکی باید با لایحه دولت انجام شود

معاون اسبق وزیر اقتصاد گفت: اگر بخشی از افکار مدیریت در دولت و مجلس با ایجاد برنامه‌ای برای رفاه و آرامش مردم پیوند بخورد قطعاًٌ می‌توانیم این دوره را به خوبی سپری کنیم. بانک‌های ما هم در سال 98 با حمایت رئیس‌کل بانک مرکزی، اقداماتی جزئی در مورد چک، سودهای روزشمار، کنترل نقدینگی، گردش عملیات، کنترل سفته‌بازی و... را به عنوان رفرم‌های اولیه بانکی در پیش گرفتند تا در نهایت زمینه اجرایی در مجلس هم فراهم شود.

وی ادامه داد: امیدواریم خود دولت و بانک مرکزی هم لایحه‌ای برای اصلاح نظام بانکی تهیه کرده و از طرحی که در مجلس آماده شده فاصله بگیرند تا در نهایت قانونی آماده شود که بانک‌های ما را به سمت حمایت از تولید سوق دهد چراکه بسیاری از منابع بانکی، در یک دهه اخیر به سمت بخش‌های غیرمولد رفته است. ما باید همان حرکتی انجام دهیم که بانک‌های بین‌المللی انجام دهند که از سفته‌بازی جلوگیری کرده و منابع خود را در اختیار بخش‌های مولد قرار می‌دهند.

معاون اسبق بانک مرکزی در پایان اظهار کرد: باید حقوق سهامداران حفظ شود اما در طرح مجلس چنین چیزی وجود ندارد و هیچ تفاوتی هم در این طرح میان بانک‌های دولتی و خصوصی نیست. در چند سال گذشته بانک مرکزی ما از تدبر و تعقل فاصله زیادی گرفته بود که به کشور خسارت زیادی زد اما الان این تدبر و عقلانیت در بانک‌های مرکزی زیادتر شده و امیدواریم که لایحه‌ای نیز ارائه دهد تا طرح مجلس را متوقف کرده و بتوانیم شاهد افزایش تولید و اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود کیفیت رفاه مردم باشیم.

انتهای پیام
captcha