بازار سرمایه با فروش تعهدی حرفه‌ای می‌شود/ ابتکار کمیته فقهی سازمان بورس
کد خبر: 3880920
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
مدیرعامل فرابورس ایران:

بازار سرمایه با فروش تعهدی حرفه‌ای می‌شود/ ابتکار کمیته فقهی سازمان بورس

هامونی گفت: ابتکار کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در انطباق ابزار فروش تعهدی با مسائل شریعت، موجب شد یکی از بازارهای پیشرو در منطقه در بحث فروش استقراضی (short selling) شویم.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران، در آئین رونمایی از ابزار فروش تعهدی که به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد: ساز و کار فروش تعهدی بازار را دوطرفه خواهد کرد و موجب تبدیل بازار، به یک بازار حرفه ای می شود.

وی در این‌باره افزود: در بورس‌های کشورهای اسلامی این ابزار به سختی تصویب و معامله می‌شود به این دلیل که در کشورهای اسلامی پذیرفته نیست که دارایی نداشته به فروش برسد به این دلیل که دارایی منفی ایجاد می‌کند.

هامونی گفت: در مباحث توسعه اقتصادی دارایی منفی وجود ندارد در حالی که، هنگام فروش استقراضی ( short selling) دارایی منفی ایجاد می‌کنیم و آن را به فروش می‌رسانیم اما در این میان ابتکاری که کمیته فقهی سازمان بورس در بحث طراحی این ابزار داشته است نه تنها در کنار فروش تعهدی از ابزار قرض و بدهی (لندینگ و باروئینگ) ایجاد شده استفاده می‌شود بلکه قرض‌گیری سهام در قالب عقد وکالت صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: به این ترتیب سهامداری فکر می‌کند بازار منفی می‌شود و در نظر دارد سهم خاصی را به فروش برساند لذا از کسی که سهم را در اختیار دارد این دارایی را قرض می‌گیرد و به عنوان وکیل در بازار به فروش می‌رساند.

هامونی اظهار کرد: این مکانیزم در کمتر جایی از دنیا استفاده شده است .در واقع این دارایی است که به فروش می رسد و مالکیت آن متعلق به فرد دیگری است و آن را قرض می گیریم و در بازار می‌فروشیم و دوباره در بازار می خریم و به جای اصلی باز می‌گردانیم .این ابتکار جای تشکر دارد و باید این ابزارهایی را که کمیته فقهی در راستای جهانی سازی بازار سرمایه طراحی می‌کند، ابزارهای تمدن ساز نامید.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دستورالعمل فروش تعهدی این است که کلیه اوراق بهادار را شامل می‌شود و فقط مختص به سهام نیست ما در اوراق صکوک و اسناد خزانه اسلامی نیز می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم .حتی صندوق های بادرآمد ثابت نیز می توانند از این ابزار استفاده کنند.

وی در پایان گفت: تنها هشداری که در خصوص استفاده از این بازار باید اعلام کنم این است که فقط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و متخصص، که دانش مالی و سرمایه‌گذاری دارند از این ابزار استفاده کنند و تازه واردها برای کاهش ریسک پرتفوی خود فقط از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha