آیا عدم اعتماد به دشمنان مبنای قرآنی دارد
کد خبر: 3880760
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
آیت‌الله فقیهی پاسخ داد:

آیا عدم اعتماد به دشمنان مبنای قرآنی دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه در تفسیر آیه 105 سوره بقره تصریح کرد: دشمن ممکن است گاهی بنابر اقتضائاتی که دارد ابراز دوستی و صمیمیت کنند، ولی دوست ما نخواهند شد. به مشرکان و اهل کتاب به هیچ وجه نباید دل بست و دوستی کرد؛ ممکن است اینها بنشینند و مذاکره هم کنند، ولی در نهایت دشمنی خود را تا جایی که بتوانند اعمال خواهند کرد.

آیت‌الله محسن فقیهیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، شامگاه شنبه، سوم اسفندماه، در ادامه تفسیر سوره مبارکه بقره به آیه 105 این سوره «مَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» پرداخت و گفت: قوم یهود بعد از بعثت پیامبر(ص) به ایشان ایمان نیاوردند. لذا آیات زیادی در مورد این قوم در قرآن بیان شده است.

وی افزود: مضمون آیه فرموده اینکه فکر کنید اهل کتاب، مشرکان و کفار به شما علاقه‌مند و دوست شما بشوند، این رخ نخواهد داد؛ ممکن است گاهی بنابر اقتضائاتی با شما ابراز دوستی و صمیمیت کنند، ولی دوست شما نخواهند شد و نه تنها دوست نمی‌شوند و محبتی نمی‌کنند، بلکه شرّ هم می‌رسانند.

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه دوستی اهل کتاب و مشرکین و کفار، دوستی منافقانه است و خیرخواه مسلمین نیستند، اظهار کرد: این افراد نسبت به مؤمنان، حسادت دارند؛ برخی وقتی خیر بزرگی به فردی برسد ناراحت می‌شوند، ولی برخی آن قدر تنگ‌نظر هستند که کوچکترین خیری را هم نمی‌توانند تحمل کنند. متأسفانه گاهی این حسادت‌ها در وجود ما نیز هست؛ این روزها انتخابات داشتیم و در این مواقع نمود بیشتری دارد و باعث تهمت‌ها و تخریب‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه هر کسی را خداوند بخواهد رحمت شامل حال او شده و حسادت حسودان و دشمنی دشمنان تأثیری در وضعیت او ندارد، به نکات این آیه پرداخت و اظهار کرد: اولین مسئله اینکه به مشرکین و اهل کتاب به هیچ وجه نباید دل بست و دوستی کرد؛ ممکن است اینها بنشینند و مذاکره هم بکنند، ولی در نهایت دشمنی خود را تا جایی که بتوانند اعمال خواهند کرد.

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه دشمن‌شناسی سبب موفقیت جامعه می‌شود، زیرا دشمن اگر در برابر شما زانو هم بزنند باز دشمن هستند، افزود: خداوند فرموده که مال، عبادت، تقوا، خیر، علم و هرچه خیرات می‌خواهیم از خدا بخواهیم نه از دیگران؛ زیرا خیرات در ید قدرت اوست و شر از ناحیه انسان است.

وی با بیان اینکه توکل بر خدا نکته دیگری است که باید از این آیه بیاموزیم، تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که دشمنان ممکن است ضربه‌هایی بزنند و کارهایی انجام دهند، ولی اگر حرکت ما در مسیر خدا باشد، پیروزی نهایی با مؤمنان است. ما در جمهوری اسلامی باید به این مسئله خیلی توجه کنیم، زیرا دشمن درست است، حوادث بدی برای کشور ما مانند تحریم و ... ایجاد کرده است، ولی اگر در برابر او بایستیم و مقاومت کنیم، پیروزی نهایی با ما خواهد بود.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این را بدانید اگر کسی می‌خواهد وکیل، وزیر، امام جمعه و ... شود، ممکن است دشمنانی داشته باشد، ولی اگر اهل نماز شب و عبادت و تقوا باشد، این دشمنی آنان در برابر رحمت خداوند خنثی خواهد شد؛ نکته دیگر اینکه فضل خدا شامل حال همه است و نباید با حسادت و تنگ‌نظری این خیر را از دیگران بگیریم.

وی با بیان اینکه خداوند صاحب فضل عظیم است و ما هم نباید مانع خیر رساندن به دیگران باشیم، اظهار کرد: ما نیز باید با همه با محبت باشیم و دیگران را جذب کنیم. سردار سلیمانی در سخنانش بیان کرد که این دخترها و پسرها فرزندان ما هستند و البته ممکن است گناه هم کنند، ولی باید سعی کنیم آنان را جذب کرده تا فراری نشوند و دوستدار انقلاب و اسلام باشند.

آیت‌الله فقیهی در پایان با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم با حضور خود پشتوانه قوی برای کشور ایجاد کردند و مجلس باید با خدمت به مردم قدردان حسن اعتماد آنان باشد.

انتهای پیام
captcha