اقتصاد؛ اولویت اول کشور
کد خبر: 3880098
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

اقتصاد؛ اولویت اول کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان از مردم خواست کاندیداهایی را به مجلس بفرستند که بهبود شرایط اقتصادی در اولویت برنامه آنها باشد، تصریح کرد: مردمی بودن کاندیدا یعنی نیازها و اقتضائات مردم را بشناسد و مسائل مردم را مسئله خود بداند.

انتخابات یک فرایند جدید در تاریخ بشر است که به مرور زمان تکامل یافته و به شکل امروزی خود رسیده است لذا برای تقویت نهاد انتخابات باید کارکردهای آن را بشناسیم.

رفتارهای انتخاباتی اعم از انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان نیازمند تحلیل جامعه‌شناسانه است تا بتوانیم علاوه بر ارتقای کارکرد انتخابات، زمینه بلوغ سیاسی و اجتماعی را فراهم کنیم.

بی‌تردید انتخابات تجلی وحدت، عقلانيت و شور و شعور ملی است و فضای انتخابات نباید دست‌مایه اختلاف و بی‌اخلاقی و قانون‌شکنی قرار گیرد.

جواد نظری‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان،‌ انتخابات را رکن مهم دموکراسی و نظام‌های مردم‌محور دانست و اظهار کرد: مردم می‌توانند با حضور در انتخابات کنش‌گری خودشان را در فضای اجتماعی و سیاسی جامعه نشان دهند.

وی با بیان اینکه انتخابات در جامعه به ویژه در میان نخبگان و کنش‌گران اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موج ایجاد می‌کند، افزود: کسانی که به عنوان منتخب مردم وارد مجلس می‌شوند به عنوان نمایندگان و کارگزاران سیاسی در چرخه سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار خواهند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به نقش انتخابات در حاکم شدن دموکراسی در جامعه، تصریح کرد: هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد و انتخاب مردم آگاهانه‌تر و مطابق با استانداردهای یک نظام مردم‌سالار یا دموکراتیک، مسیر رسیدن به توسعه و حل مسائل و مشکلات جامعه ممکن‌تر خواهد بود

این جامعه‌شناس انتخابات را صرفا یک پدیده سیاسی ندانست و متذکر شد: انتخابات عرصه‌ای برای بروز و ظهور هویت‌های قومی و محلی است و عناصر هویتی فرهنگی در جریان انتخابات به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع عناصر هویتی اعم از زبان و رسانه و هنر و موسیقی و عناصر قومیتی و خرده‌فرهنگ‌ها و همچنین ادبیات در قالب شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی نمود پیدا می‌کند و با حضور مجموعه این عناصر شاهد شورآفرینی در فضای انتخابات هستیم.

بیان وعده‌های بی‌پایه و اساس؛ نشان‌دهنده عدم اشراف به وظایف

وی با بیان اینکه انتخابات عرصه بروز و ظهور عناصر هویتی است، تصریح کرد: در انتخابات هویت‌های قومی و محلی بازتولید و دغدغه‌های محلی در چارچوب مسائل و دغدغه‌های کلان و ملی تعریف می‌شوند تا در نهایت مفهوم ملیت تقویت شود و ضمن به رسمیت شناختن عناصر قومیتی و محلی مفهوم ملیت شکل بگیرد و دغدغه‌های ملی دنبال شود.

نظری‌مقدم مکانیزم حاکم بر فضای رقابت انتخابات را نیازمند بازنگری دانست و اضافه کرد: حضور افراد در عرصه انتخابات با شرایط حداقلی از جمله سن و تحصیلات کافی نیست و متاسفانه رفتارهای قانون‌شکنانه و غیر اخلاقی برخی از کاندیداها در جریان انتخابات نشان‌دهنده عدم برخورداری آنان از بلوغ سیاسی و مجهز نبودنشان به اصول اولیه قانون مدنی و شهروندی است.

وی بیان وعده‌های بی‌پایه و اساس را گواهی دیگر بر عدم اشراف کاندیداها به وظایف نمایندگان در مجلس دانست و گفت: انتخابات گاهی فضایی را فراهم می‌کند تا آن سویه منفی خلقیات جامعه ما آشکار شود لذا چون شاهد حضور نوکیسه‌ها یا شبه‌نخبگان در عرصه انتخابات هستیم بی اخلاقی‌ها و رفتارهای غیر متعارف قانون‌شکنانه همه ما را آزار می‌دهد، اما در عین حال چون انتخابات تبدیل به یک پدیده سرگرمی در جامعه ما شده خیلی‌ها از تماشای این نمایش‌های طنزگونه کاندیداها لذت می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان عرصه سیاست را عرصه‌ای خشن و مردانه دانست و خاطرنشان کرد: به همین خاطر شاهد حضور کمتر بانوان در عرصه رقابت انتخابات هستیم، زیرا روحیه زنان با این فضاها ناسازگار است.

این جامعه‌شناس انتخابات خوب و قوی و آگاهانه را در گرو تغییر برخی از مکانیزم‌ها در روند ثبت‌نام کاندیداها دانست و یادآور شد: حمایت برخی از سیستم‌های اقتصادی و سرمایه‌دارها از یک کاندیدای خاص نیز موجب می‌شود نقش مردم در انتخابات تحت‌الشعاع قرار گیرد. متاسفانه برخی از کاندیداها هیچ حساسیتی نسبت به همراهی برخی از افراد در ستادهای انتخاباتی خود که اشتهار به فساد اقتصادی دارند نشان نمی‌دهند و موج تبلیغاتی چنین افرادی بر روند و نتیجه انتخابات اثر خواهد گذاشت.

کاندیداها باید اصول حاکم بر جامعه را بپذیرند

وی با اشاره به باور جامعه مبنی بر عدم قرار گرفتن افراد سالم و شایسته در عرصه انتخابات، اظهار کرد: فعال شدن احزاب در انتخابات یکی از مکانیزم‌های الزامی است، زیرا در فضایی که احزاب سیاسی حضور دارند، علاوه بر کاهش هزینه‌های تبلیغات، هزینه‌های روحی و روانی و اجتماعی کنونی بر جامعه تحمیل نخواهد شد و چه بسا به مجلسی قوی‌تر و اثرگذارتر خواهیم رسید.

نظری‌مقدم اساس کشور ما را بر جمهوریت دانست و عنوان کرد: هرچقدر حضور مردم در انتخابات پررنگ‌تر باشد و هرچقدر احزاب و جریان‌های بیشتری در انتخابات حضور داشته باشند و هرچقدر انتخاب آگاهانه‌تر باشد و مکانیزم‌ها دقیق‌تر و منطقی‌تر طراحی شود، مجلس قوی‌تری خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان از مردم خواست کاندیداهایی را به مجلس بفرستند که در وهله نخست مردمی باشند و تصریح کرد: مردمی بودن کاندیدا یعنی نیازها و اقتضائات مردم را بشناسد و مسائل مردم را مسئله خود بداند؛ نه اینکه فقط به مسائل یک طبقه خاص اجتماعی و رفع نیازهای اقتصادی آنان توجه کند و به جای رفع مشکلات طبقه محروم جامعه، به دنبال پاسخگویی به نیازهای سلبریتی‌ها و سرمایه‌دارها باشد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه کاندیداها باید اصول حاکم بر جامعه را بپذیرند، گفت: نگاه نقادانه نمایندگان مجلس به مسائل کشور لازم است، اما برخی نسبت به سیاست‌های کلی نظام بی‌اعتنا هستند و الزام اجرایی نسبت به اولویت‌های نظام ندارند و این خوب نیست و برای مردم و جامعه هزینه ایجاد می‌کند.

وی اقتصاد را مسئله روز کشور دانست و بیان کرد:‌ مردم باید به کاندیداهایی رای دهند که اقتصاد را به عنوان اولویت اصلی اولویت خود و مردم بداند و با تدبیر و برنامه درباره مسائل اقتصادی جامعه چاره‌جویی کنند تا دچار عقب‌گرد و در جا زدن نشویم.

انتهای پیام
captcha