رابطه نیت و پذيرش اعمال انسان
کد خبر: 3879835
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

رابطه نیت و پذيرش اعمال انسان

کارشناس برنامه مادرانه‌های نور درباره نیت و عمل صالح در اسلام، گفت: هر كس با انجام دادن هر عمل تنها به همان مرتبه‌ای می‌تواند دست پیدا کند كه نيت آن را دارد.

مهری گودرزی، کارشناس برنامه مادرانه‌های نور، 29 بهمن‌ماه در این برنامه که با حضور جمعی از بانوان در خانه فرهنگ تهرانسر برگزار شد، درباره نیت و عمل صالح در اسلام، گفت: عبادات افراد بسته به آنكه صرفا برای تقرب به خدا باشند يا برای وصول به نعمت‌های اخروی يا نجات از رنج و عذاب‌های آن درجات مختلفی دارند.

وی ادامه داد. دين اسلام به نيت انسان توجه زيادی كرده و مبنای پذيرش اعمال انسان را نيت قرار داده ‌است. در همين رابطه پيامبر اكرم(ص) در حدیثی می‌فرمايند که هر كس بر پايه نيتش عمل می‌كند. اصولا انسان در گرو افعال اختياری خويش است و اعمال در روح او تأثير می‌‌گذارند و نتايج آنها به خود شخص باز می‌گردند. به اين دليل ارزش افعال مساوی نيست، بلكه به تبع نتايج نيک و بد آنها برای فاعل متفاوت است.
گودرزی بیان کرد: راهی كه با تبعيت از آن می‌توان به سعادت و كمال حقيقی دست پیدا کرد، راه مستقيم حق و هدايت ناميده می‌شود و راه‌های ديگر باطل و ضلالت هستند. راه حق تابع نظر فرد يا اكثر افراد نيست، بلكه مجموعه احكام عملی دين راه مستقيم را معرفی می‌كنند. مسلمانان در نيايش روزانه خود دست ‌‌کم 10 بار از خداوند می‌خواهند كه آنان را به راه مستقيم هدايت كند و در رسيدن به هدف ياری کند.

کارشناس برنامه مادرانه‌های نور گفت: روش و اعمالی كه از نظر دين پذيرفته شده با سعادت حقيقی انسان تناسب دارند و نوع كار در ارزش امور اختياری تأثير دارد. مبدأ افعال اختياری و عامل اصلی در تعيين ارزش آنها نيت فاعل است و هر كس با انجام دادن هر عمل تنها به همان مرتبه‌ای می‌تواند دست پیدا کند كه نيت آن را دارد. پيامبر اكرم‌(ص) می‌فرمايند «همانا اعمال به نيت‌هاست و بهره هر كس همان است كه نيت كرده است. پس هر كس به سوی خدا و رسولش هجرت كند، هجرتش به سوی خدا و رسول خواهد بود و هر كس به سوی دنيا هجرت كند بدان قصد كه به آن دست يابد يا به سوی زنی تا با او ازدواج كند پس هجرتش به سوی همان چيزی خواهد بود كه به سوی آن هجرت كرده است.»

مریم علیزاده
انتهای پیام
captcha