نظام دارویی به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک شده است
کد خبر: 3879768
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵

نظام دارویی به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک شده است

در نشست خبری صنایع مواد اولیه دارویی، بر لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صنایع دارویی تأکید شد.

نظام دارویی به تحقق اهداق اقتصاد مقاومتی نزدیک شده است/ تولید مواد اولیه دارویی در مسیر خودکفاییبه گزارش ایکنا؛ محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس ۲۰۲۰ خاورمیانه (صنایع مواد اولیه دارویی، بسته‌بندی و تجهیزات دارویی) که امروز ۲۹ بهمن‌ماه در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به سختی و پیچیدگی مواد اولیه و مؤثره دارویی در جهان، اظهار کرد: هند و چین ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه دارو را تولید می‌کنند، ایران نیز یکی از معدود کشور‌های تولیدکننده ماده اولیه دارو در جهان و صاحب این دانش در جهان است.

وی ادامه داد: دانش تولید ماده اولیه بسیار پیچیده است و یک صنعت با تکنولوژی بالاست و هر کشوری نمی‌تواند در این عرصه وارد شود و فاصله تولید برخی دارو‌ها در ایران با سایر کشور‌ها نیز به دلیل چالش در ماده اولیه بود که خوشبختانه در این حوزه ورود کرده‌ایم و چند رشته فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و داروسازی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بتوانیم ماده اولیه مورد نیاز را تولید کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۹۷ داروی مورد نیاز در کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: در واقع ۹۹ درصد دارو را تولید می‌کنیم، چرا که به دلیل برخی مسائل حدود ۲ درصد از ۱۰۰ درصد باقی مانده داور‌های مشابه داخلی هستند که وارد می‌شوند و حدود ۱ درصد از آن‌ها دارو‌هایی هستند که تولید آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

شانه‌ساز با اشاره با ارزبری دارو و مواد اولیه اظهار کرد: سه درصد واردات، ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری و ۹۷ درصد دارو، ۷۵۰ میلیون دلار ارزبری داشته است و در مواد اولیه دارو، سال ۹۷ حدود ۶۵ درصد مواد اولیه دارو را با ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری تولید کرده‌ایم.
 
از خام‌فروشی فاصله گرفتیم
وی افزود: ما از خام‌فروشی فاصله گرفتیم، اینکه دشمنان ما را تهدید می‌کنند اجازه نمی‌دهیم نفت ایران به فروش برسد، با تولید فرآورده‌های نفتی، مانند ماده اولیه دارو می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

شانه‌ساز با بیان اینکه توفیقات خوبی در تولید ماده اولیه داریم، گفت: یکی از دلایل این موفقیت‌ها در تولید دارو این است که صفر تا صد دارو در سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است و عزم وزارت بهداست، وزارت صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری در حمایت از صنعت داروسازی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از دلایل اینکه در تولید ماده اولیه به خودکفایی نرسیدیم، این است که علم تولید ماده اولیه دارو در ایران جوان است، اما در ۲ سال آینده حدود ۱۸۰ قلم ماده اولیه دارویی تولید خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند سم ناامیدی را با شایعه‌پراکنی و اخبار کذب در جامعه جاری‌کنند، از رسانه‌ها درخواست کرد تا با انعکاس توانمندی‌های کشور، امید را به جامعه تزریق کنند و گفت: در سایه تحریم‌ها نه تنها سرعت ما کند نشد، بلکه گام‌های ما برای برداشتن موانع بلند‌تر شده است. صنعت داروسازی از ۲ بخش فرمولاسیون که داروسازان با ترکیب مواد گوناگون و سمی دارو‌های حیات‌بخش می‌سازند و دیگری تولید ماده اولیه مؤثره تشکیل شده است و می‌توان گفت دارو حاصل چند علم پیچیده است.

شانه‌ساز گفت: دشمنان از دارو به عنوان سلاح علیه ملت‌ها و دولت‌های مخالف خود استفاده می‌کنند و در ۵۰ سال اخیر، یکی از راه‌های سرنگونی ملت‌ها و کشور‌هایی که ادعای ضد امپریالیستی داشته‌اند، حوزه دارو بوده است. در کشور شیلی راه ناراضی کردن مردم چالش در تأمین دارو بود.
 
600 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی
فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیده سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی نیز اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها در سال جاری، علی‌رغم پیش‌بینی دشمنان علاوه بر اینکه کمبود‌های دارویی را کاهش دادیم، ۶۰۰ میلیون دلار در مصرف ارز نیز صرفه‌جویی داشتیم که این این افتخار بزرگی برای کشور است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، صنعت داروسازی ۲۵ درصد دارو را در شرکت‌های چندملیتی تولید می‌کرد، گفت: پس از پیروزی انقلاب با اجرای طرح ژنریک وابستگی صنعت داروسازی را کاهش دادیم و اکنون ۹۷ درصد داروی کشور را در داخل تولید کرده و به مرحله خودکفایی رسیده‌ایم.

اختراعی با بیان اینکه صنعت داروسازی گام‌هایی را در تولید دارو‌های خونی و انسولین برداشته است، گفت: باید توجه داشت که دارو از ماده مؤثره تولید می‌شود، در کشور‌های منطقه هیچ کشوری حتی تصور تولید آن را ندارد، در گذشته هم با صنعت پیچیده ماده اولیه دارو بسیار غریبه بودیم، در حالی‌که امروز حدود ۷۰ درصد و به طور دقیق ۶۹.۵ درصد ماده اولیه دارویی مورد نیاز برای تولید دارو را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وی یادآور شد: در بسته‌بندی دارو نیز خودکفا هستیم و صادرات هم داریم، ما در تولید مواد واسطه به موفقیت خوبی نرسیده‌ایم، لذا ماموریت نمایشگاه فارمکس این است که در این زمینه ورود کنیم و آغاز کار را کلید بزنیم.

اختراعی بیان کرد: ۴۸۰ قلم داروی اساسی داریم، در کشور هند ۱۵۲ قلم دارو اساسی هستند و این دارو‌های اساسی در دسترس همه مردم در سراسر کشور بوده و ارزان‌قیمت هستند و در نظام دارویی کشور مشکل نگران‌کننده‌ای نداریم و به دنبال آن هستیم به حدی توانمند شویم که ما دشمنانمان را تحریم کنیم.
 
مزیت نسبی ایران در تولید مواد اولیه دارویی
کیانوش جهانپور، مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز در این نشست، با بیان اینکه سندیکای تولید مواد اولیه دارویی و شیمیایی طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای راه‌اندازی نمایشگاه فارمکس به کار گرفته است، گفت: ما هیچ وقت تصور نمی‌کردیم که پس از برگزار شدن دور اول این نمایشگاه، شاهد دور دوم آن باشیم و امیدواریم بتوانیم این نمایشگاه را در سطح منطقه نیز برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه تولید مواد اولیه دارویی و شیمیایی نسبت به سایر کشور‌های منطقه از مزیت نسبی برخوردار هستیم و سرمایه‌گذاری در این حوزه به عنوان حوزه‌ای استراتژیک در درازمدت سودمند است، چرا که می‌تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در نظام دارویی کشور کمک کند.

وی تأکید کرد: تولید دارو و مواد اولیه با اقتصاد مقاومتی پیوند خورده است، به دلیل اینکه شرایط کشور ما به گونه‌ای است که باید به دنبال تقویت رویکرد اقتصاد مقاومتی باشیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در سال ۵۷، تولید مواد اولیه و دارویی در کشور ما حدوداً صفر بود، اما امروز ۶۹.۵ درصد مواد اولیه دارو‌ها در کشور تولید می‌شود که امیدواریم این رقم تا پایان این دولت به ۸۰ درصد برسد.
 
جهانپور در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس و با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان به سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم مجلس یازدهم، مجلس دارو و غذای مردم باشد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو ناظر ایمنی و تامین ۴۰ میلیارد دلار کالا در کشور است، یادآور شد: این سازمان یکی از استراتژیک‌ترین حوزه‌ها در کشور است، اما متأسفانه مجلس هیچ‌گاه توجه کافی به سازمان غذا و دارو نداشته است. امیدوارم نمایندگان مجلس اندکی از زمان اختصاص داده شده برای تصویب قانون ملی استاندارد را نیز به غذا و دارو اختصاص دهند و مجلس یازدهم مجلس غذا و داروی مردم باشد.

به گزارش ایکنا؛ دومین نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ خاورمیانه ششم الی هشتم اسفندماه در محل هتل المپیک تهران برگزار با حضور بیش از ۱۶ کشور جهان برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha