تشکیل «کاروان قرآنی انقلاب» محدود به یک مناسبت نشود / آثار استماع تلاوت‌ زیبا
کد خبر: 3879391
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
بررسی اثرات حرکت کاروان قرآنی انقلاب / مهدی عادلی بیان کرد:

تشکیل «کاروان قرآنی انقلاب» محدود به یک مناسبت نشود / آثار استماع تلاوت‌ زیبا

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه کاروان قرآنی انقلاب نباید محدود به یک مناسبت مانند دهه فجر شود، ‌به بیان خاطره‌ای از آثار استماع تلاوت زیبا پرداخت.

کاروان قرآنی محدود به یک مناسبت نشود / آثار استماع تلاوت‌ زیبا

مهدی عادلی، قاری بین‌المللی و یکی از قاریان حاضر در کاروان قرآنی انقلاب، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد این کاروان و اثراتش بر ارزشمند بودن چنین اقداماتی تأکید کرد و گفت: چنین فعالیت‌هایی نیاز به حمایت بیشتری دارد. هر چقدر از این حرکت ارزشمند به لحاظ مادی و معنوی حمایت شود، مطمئناً اثربخشی این طرح بیشتر خواهد بود.

وی افزود: حضور این کاروان که متشکل از قاریان بین‌المللی و عوامل رسانه‌ای است در نقاط مختلف کشور به خصوص در مناطق محروم ظرفیت بسیار بزرگی را ایجاد کرده است که در جهت اثربخشی فعالیت‌های قرآنی است و باعث شکل‌گیری اتفاقات خوبی می‌شود.

عادلی به برخی محدودیت‌ها که بر سر راه ارائه خدمات بیشتر وجود دارد، اشاره و بیان کرد: با وجود محدودیت‌ها، شاهد حمایت بسیاری از نهادها بوده‌ایم و همین امر باعث تداوم حرکت قرآنی در دومین سال شده است. اگر حمایت‌های سازمان‌هایی همچون صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیاری دیگر از نهادها بیشتر و مداوم‌تر شود، اثرات و ثمرات بسیار زیادی برای اعتلای فرهنگ قرآنی در نقاط مختلف کشور به همراه خواهد داشت.

این قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه اگر چنین حرکتی محدود به مناسبت دهه فجر نباشد و بستری فراهم شود تا در دیگر مناسبت‌ها نیز شاهد شکل‌گیری کاروان قرآنی باشیم، تصریح کرد: محدود کردن این کاروان به یک مناسبت باعث محدودیت بهره‌مندی استان‌های مختلف کشور از تلاوت قاریان حاضر در این کاروان خواهد شد. اگر در مناسبت‌های مختلف شاهد شکل‌گیری چنین کاروانی باشیم، در طول سال استان‌های بسیار بیشتری از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد تنها در یک مناسبت کاروان قرآنی به مناطق مختلف کشور سفر کند، به طور حتم زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید تا تمامی استان‌های کشور حداقل یک بار میزبان این کاروان باشند، در حالی که کار فرهنگی زمانی اثرگذار خواهد بود که استمرار و تداوم داشته باشد. اگر امسال به استان سیستان و بلوچستان رفتیم، سال دیگر یا در مناسبت دیگر همین استان باز هم میزبان کاروان باشد.

عادلی با اینکه در مدت زمان حضور در کاروان قرآنی انقلاب حدود هفت یا هشت تلاوت انجام داده است، اظهار کرد: برخی مواقع به دلیل پهناور بودن استان میزبان و محدودیت امکانات کاروان، فقط در چند شهر امکان برپایی محفل بود. لذا حتی حضور کاروان قرآنی در یک استان به معنای بهره‌مندی تمام شهرهای استان از کاروان نیست و برای این بهر‌ه‌مندی باید امکانات بیشتری بسیج شود. باید این اتفاق در طول سال ادامه‌دار باشد تا استان‌های مختلف کشور در یک بازه زمانی خاص میزبان کاروان قرآنی باشند و از اثرات آن بهره‌مند شوند.

این قاری بین‌المللی کشورمان اشاره به اینکه کاروان قرآنی انقلاب هرقدر کامل‌تر باشد به همان میزان اثرگذار خواهد بود، گفت: تلاوت قرآن به تنهایی اهمیت دارد، اما اضافه شدن مباحث دیگر به این کاروان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. جا دارد به یک خاطره اشاره کنم. اخیراً در سازمانی که مشغول خدمت هستم، به بخش دیگری منتقل شدم. حضور من در بخش جدید باعث شد تا یکی از همکاران اتفاقی تلاوتی از استاد «حصان» را بشنود و به آن علاقه‌مند شود. ایشان به جهت انس و علاقه بسیار زیادی که به این تلاوت پیدا کرد به دنبال معنای آیات تلاوت شده رفت. این انس به صورت مداوم ادامه یافت و این عشق و علاقه باعث شد که بعد از سه ماه به مطالعه تفسیر قرآن و یادداشت‌برداری از معنای آیات روی آورد. همه اینها از استماع یک تلاوت زیبای کوتاه شروع شد؛‌ بنابراین تلاوت‌هایی که در کاروان قرآنی انقلاب صورت می‌گیرد نیز می‌تواند چنین اثربخشی‌هایی را به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: علاوه بر تلاوت، می‌توان موارد دیگری را به کاروان اضافه کرد و البته این به وقت و زمان و ظرفیت‌های موجود بستگی دارد. در جامعه قرآنی اساتید بسیاری حضور دارند که از تخصص‌ برخوردارند و می‌توانند با توجه به آن تخصص در کاروان مورد استفاده قرار بگیرند.

عادلی در پایان گفت: در طول حضور در کاروان قرآنی محفل شهر نیک‌شهر برای من بسیار خاص بود. این محفل در جمع نمازگزاران روز جمعه اهل سنت برگزار شد. زمانی که وارد مسجد شدم با جمعیت بسیار زیادی مواجه شدم که شاید بیشتر از 10 هزار نفر بودند. با توجه به اینکه نیم ساعت قبل از حضور در این محفل برنامه‌ریزی‌ شده بود، بدون اطلاع‌رسانی قبلی محفل برگزار شد، اما استقبال بسیار خوبی به عمل آمد و بعد از پایان نماز تقریباً تمام جمعیت برای شنیدن تلاوت ماندند و در پایان تلاوت هم به ابراز احساسات پرداختند. بنابراین، اتحادی حول کلام زیبای خداوند متعال در آن لحظه شکل گرفت که برای من بسیار شیرین بود.

انتهای پیام
captcha