جایگاه مفاهیم دینی در جشنواره تئاتر رادی / جایزه نقدی نداریم
کد خبر: 3879390
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
صدیقی تبیین کرد؛

جایگاه مفاهیم دینی در جشنواره تئاتر رادی / جایزه نقدی نداریم

بهزاد صدیقی، دبیر جشنواره تئاتر رادی در نشست خبری این رویداد به تبیین جایگاه مفاهیم دینی در این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: این جشنواره بدون کمک مالی برگزار می‌شود، بدین جهت جایزه نقدی هم ندارد ولی تأثیراتی که این رویداد به همراه خواهد داشت، از جشنواره‌های پرهزینه بیشتر است.

بهزاد صدیقیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دومین جشنواره تئاتر رادی، با حضور بهزاد صدیقی، دبیر جشنواره و روح‌الله جعفری، دبیر بخش مقالات امروز 28 بهمن‌ماه، در خانه تئاتر ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بهزاد صدیقی، دبیر جشنواره، با بیان اینکه دومین دوره این رویداد قرار بود دی‌ماه برگزار شود، اما به 30 بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه، موکول شد، تصریح کرد: این جشنواره ردیف بودجه ندارد، برای همین شاید ما اولین فستیوالی باشیم که به برگزیدگان خود جایزه نقدی اعطا نمی‌کنیم، اما جالب است با وجود چنین شرایطی از میزان شرکت‌کنندگان در این رویداد کاسته نشد، حتی نسبت به دوره اول پیشرفت هم داشته‌ایم. این اتفاق نشان می‌دهد در تئاتر هنرمندانی هستند که دغدغه آنها اعتلای فرهنگ است.

وی با بیان اینکه تئاتر‌های جشنواره در سالن مشاهیر تئاتر شهر، روی صحنه خواهد رفت، گفت: با مساعدتی که تئاتر شهر نسبت به این رویداد داشته، آثار جشنواره در سالن مشاهیر به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین نشست‌های تخصصی جشنواره نیز در سالن اشراق مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

وی به اختتامیه جشنواره اشاره و بیان کرد: جامعه هنوز بابت اتفاقات رخ داده غمگین است، برای همین شکل اجرای مراسم به گونه‌ای نخواهد بود که حرمت درگذشتگان هواپیمای مسافربری یا درگذشتگان تشیع پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی نادیده گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه این جشنواره کاملاً شخصی است، گفت: از هیچ نهاد و سازمانی برای برگزاری جشنواره، کمک مادی دریافت نکرده‌ایم؛ هر آنچه در آن دیده می‌شود از باورهای هنرمندان نشئت گرفته است.در ضمن این رویداد فرصتی خواهد بود تا کسانی که در دیگر رویدادهای هنری بنا به دلایل مختلف امکان دیده شدن ندارند، به معرفی آثار خود بپردازند.

وی متذکر شد: جشنواره اکبر رادی برای اولین بار در سال 96 توسط من و مهدی میرباقری طراحی شد، اما برای برگزاری آن مشکلات متعددی داشتیم؛ در نهایت موفق شدیم دوره اول را برگزار کنیم و امیدواریم بتوانیم سال‌های دیگر نیز شاهد اجرای این جشنواره باشیم. شاید این سؤال پیش آید که این جشنواره چه فایده‌ای دارد که ما اصرار به برگزاری آن داریم؟ جواب این است که هر اتفاق تئاتری، فرصتی برای شناسایی جوانان این مرز و بوم است، پس چرا خود خواسته آنها را محدود کنیم.

صدیقی درباره بخش‌های جشنواره اظهار کرد: دوره اول جشنواره در شش بخش برگزار شد اما به دلیل مشکلات مالی در دوره دوم در پنج بخش برگزار می‌شود. نمایشنامه‌نویسی، مقالات، تئاترهای صحنه‌ای و بخش نمایش‌های رادیویی قسمت‌های مختلف جشنواره هستند. بخش تئاترهای رادیویی برای اولین بار در این دوره اجرا می‌شود.

وی درباره تعداد آثار گفت: در بخش نمایشنامه‌های رادیویی 9 اثر به جشنواره ارسال شده است که از این تعداد پنج اثر واجد شرایط برای حضور در جشنواره شناخته شده‌اند. در بخش رادیو تئاتر نیز هفت اثر به دبیرخانه رسیده بود که از این تعداد سه اثر در این رویداد حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره تئاتر اکبر رادی درباره چرایی برگزاری بخش نمایش رادیویی، گفت: ظرفیت این حوزه از نمایش به درستی شناخته نشده، در صورتی که در بسیاری از کشورهای صاحب هنر نمایش تئاتر رادیویی بخشی پر اهمیت در هنر گرم(تئاتر) است.

وی با بیان اینکه در بخش نمایشنامه، بیشترین میزان شرکت‌کننده را داشته‌ایم، گفت: 53 متن نمایشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد سه نمایشنامه کیفیت لازم را برای حضور در مراسم پایانی دارا بود. در بخش نمایشنامه‌نویسی می‌توانیم با حمایت از متن‌های خوب مشکل اصلی تئاتر که متون نمایشی است را برطرف کنیم.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه این جشنواره در هر بخش یک برگزیده خواهد داشت، گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی که از آن حرف زدیم، جدا از اینکه جوایز نقدی نخواهیم داشت نمی‌توانیم به بیش از یک نفر به عنوان برگزیده لوح تقدیر و تندیس اعطا کنیم. این محدودیت‌ها در شرایطی است که برخی اتفاقات نمایشی با بالاترین و بیشترین هزینه‌ها برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ادامه داد: اداره‌کل هنرهای نمایشی، فرهنگسرای سرو، خانه هنرمندان، شهرداری منطقه شش، مجموعه تئاتر شهر و ... از جمله حامیان این رویداد تئاتری هستند که جا دارد از آنها کمال تشکر را داشته باشم.

در ادامه مراسم روح‌الله جعفری، دبیر بخش مقالات اعلام کرد: 18 چکیده مقاله به دستمان رسیده است که از این تعداد هفت چکیده مقاله انتخاب شدند تا به نگارش درآمده و در کتاب رادی شناسی به چاپ رسد. کتابی که از آن نام بردم، فردا در تئاتر شهر رونمایی می‌شود.

در ادامه این نشست، خبرنگار ایکنا از دبیران حاضر در جلسه سؤال کرد که آیا در جشنواره‌ای که مدعی فرهنگ و هنر است، موضوعات دینی و قرآنی هم جای دارد؟ صدیقی چنین توضیح داد: مگر می‌شود فضای عمومی کشوری مبتنی بر اندیشه‌های دینی و اسلامی باشد اما فعالیت‌های فرهنگی آن عاری از این ویژگی باشد. البته هیچ‌گاه توجه به موضوعات دینی به صورت مستقیم جوابگوی نیازهای جامعه نخواهد بود؛ بلکه نگاه غیرمستقیم به این دست از مضامین می‌تواند راهکار بسیار مناسب‌تری باشد، به همین منظور این جشنواره از چنین آموزه‌هایی سود برده است.

روح الله جعفری، دبیر بخش مقالات نیز در تکمیل توضیحات صدیقی گفت: در حوزه مقالات توجه به موضوعات معنوی، شکلی جدی‌تر دارد ولی متأسفانه کمتر به حوزه‌هایی چون مقالات توجه می‌کنیم؛ در صورتی که اگر در این حوزه غنای کافی برقرار شود، مطمئناً نمایشنامه‌های دینی رشد خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha