نقش مادران در میزان اثر فضای مجازی بر فرزندان
کد خبر: 3878818
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

نقش مادران در میزان اثر فضای مجازی بر فرزندان

نظارت بر استفاده فرزندان از فضای مجازی، یک وظیفه مهم برای بانوان است، مادران نباید از این خوشحال باشند که فرزندان‌شان با فضای مجازی سرگرم می‎شوند.

زنتقریباً اکثر انسان‌ها ازدواج می‎کنند و سال‌های سال را با همسران‌شان به سر می‎برند. این اجتماع کوچک خانواده که از دو نفر شروع شده و با تولد احتمالی فرزندان کمی بزرگ‌تر می‎شود، نیاز به رعایت قوانینی دارد تا دچار آفت‌ها نشود و همچنان مانند روز اول مستحکم، به مسیر خود ادامه دهد.

در آیه ۲۱ سوره روم در رابطه با جایگاه خانواده آمده است: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‌‏هاى او اين‌كه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميان‌تان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه می‎‏انديشند قطعاً نشانه‌هايى است».

خانواده سه رکن اساسی شامل پدر، مادر و فرزندان دارد هر کدام از این سه رکن وظایفی به گردن دارند که اگر درست انجام دهند خانواده به سعادت می‎رسد و اگر خانواده‌ها خوب عمل کنند، جامعه هم سعادتمند خواهد بود. برعکس اگر خانواده‌ها متزلزل شوند، جامعه نیز دچار تزلزل خواهد شد. در این بین نقش مادر در یک خانواده بسیار حائز اهمیت است.

قرآن‌ کریم پیوند زناشویی را به‌عنوان عامل آرامش روانی و عامل ایجاد محبت و مودت بین زوجین می‎داند و آن‌را آیه و نشانه وجود پروردگار دانسته است. همچنین قرآن‌ کریم زن و شوهر را لباس هم معرفی کرده است یعنی همان‌گونه که لباس عیوب را می‎پوشاند و انسان را از سرما و گرما حفظ می‎کند و زینت انسان است زوجین نسبت به هم باید این‌چنین باشند.

وجود محبت بین زن و شوهر، سرپرست بودن شوهر، اطاعت زن از شوهر، تساوی جایگاه زن با مرد در ارزش‌ها و شخصیت، تأمین نیازهای خانواده از سوی مرد، رفتار خوب شوهر با همسرش، تذکر به مردان و مدارا کردن با همسر، محترمانه بودن گفت‌وگوهای اعضای خانواده با هم، آراستگی زن و مرد در برابر هم و همکاری مرد و زن در امور خانه، 10 قانون حاکم بر خانواده از دیدگاه اسلام است.

سست بودن روابط؛ توطئه دشمن برای کم‌رنگ کردن نقش زنان در خانواده

حجت‌الله ناصرپور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به اثربخشی بالای زنان در خانواده، گفت: مسئولیت زنان در خانواده بسیار سنگین است تا جایی‌که ارزش این مسئولیت از مسئولیت اجتماعی مردان بیشتر است.

وی با اشاره به این فرموده امام خمینی(ره) که «زنان هدایت‌کنندگان واقعی نهضت انقلاب اسلامی بودند که با تربیت فرزندان خود و سوق دادن آن‌ها به‌سوی جبهه‌های نبرد نقش‌آفرینی کردند»، افزود: زنان علاوه‌بر نقش تربیتی فرزندان خود، در ستاد پشتیبانی جنگ هم حضور داشتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان اضافه کرد: وقتی دشمن به نقش بارز زنان در تحکیم بنیان خانواده و در نتیجه پرورش و تربیت فرزندانی همچون شهید صیاد شیرازی، شهید باکری و شهید بابایی پی برد درصدد ضربه زدن به خانواده با ابزارهای مختلفی همچون فضای مجازی برآمد تا لاابالی‌گری، انحرافات جنسی و سست بودن روابط بین همسران را ترویج دهد.

ناصرپور گفت: در بقای جمهوری اسلامی معیارهای گوناگونی تأثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها نقش زنان در تحکیم بنیان خانواده است.

تربیت نسل؛ مهم‌ترین وظیفه بانوان

ناهید پرویزپور، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این‌که انقلاب اسلامی جایگاه و منزلت اصلی و از دست رفته زنان را بازگرداند، گفت: انقلاب اسلامی با کرامت‌بخشی به زن مسلمان ایرانی، زمینه‌ حضور و مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی این قشر از جامعه را فراهم آورد.

وی افزود: یکی‌‌ از وظایف مهم زنان در جامعه اسلامی تحکیم بنیان خانواده و تربیت نسل است، از این‌رو امروز وظیفه ما زنان است که ضمن تقویت نسل، پایه‌های اعتقادی و تربیت نسل را بیش از پیش محکم کنیم.

پرویزپور با بیان این‌که در حال حاضر زنان نقش مهمی در سیاست‌های کلان کشور دارند، گفت: انقلاب اسلامی با اعتمادبخشی و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و اجرای عدالت اجتماعی برای زنان موجب شد زنان حضور تأثیرگذاری در سیاست‌های کشور داشته باشند.

تکرار 71 باره ذکر واژه «بیت» در قرآن‌

همچنین، حجت‌الاسلام قوامی، از کارشناسان مذهبی لرستان در این رابطه به ایکنا، گفت: اسلام به‌عنوان مکتبی انسان‏‌ساز، بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد، از این‌رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می‏‌شمرد و نیک‏بختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد خانواده وابسته می‏‌داند.

وی با بیان این‌که اسلام هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان و دست‏یابی به آرامش می‌داند، اظهار کرد: واژه بیت به‌معنای خانه، هفتاد و یک بار با مشتقات آن در قرآن‌ کریم آمده است که این کلمات در مورد کعبه (خانه خدا) و به‌معنای خانه یا همان محیط مخصوص زندگی خانواده، آمده است.

قوامی ادامه داد: با نظر به آیات الهی و پرداختن آیات متعددی در قرآن به کلمه بیت، چنین به‌دست می‌آید که خانه مکان آرامش جسم و تسکین جان اعضای آن است.

این کارشناس مذهبی نقش زن در خانواده که همان نقش مادری است را مهم‌ترین نقش در خانواده عنوان کرد و گفت: زن و مرد اگرچه از نظر فیزیکی متفاوت هستند اما از نظر روحى و معنوى هر دو انسان هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: از نگاه اسلام، انسان تا هنگامى‌که از وابستگى‌هاى مادى آزاد است رو به‌سوى الی‌الله و رشد معنوى در حرکت است و زمینه این رشد در هر دو جنس زن مرد فراهم است؛ بنابراین براى تنظیم حقوق خانواده با تأکید بر اعتدال باید گفت زن و مرد در قرآن از نظر آفرینش برابرند و آیه نخست سوره نساء که می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا» اشاره به این موضوع دارد.

مادران فرزندان‌شان را با نماز و قرآن آشنا کنند

افسانه جودکی، از فعالان قرآنی لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا نقش خانواده‌ها در تشویق فرزندان به قرآن‌آموزی را بسیار مهم دانست و افزود: به‌دلیل این‌که کودکان در روز بیشتر زمان خود را با خانواده و در محیط منزل سپری می‌کنند نقش خانواده‌ها مسلماً بیشتر از مؤسسات است.

وی نقش مادر را در آموزش قرآن به فرزندان مهم دانست و ادامه داد: مادر‌ها نه به‌صورت آموزش نظری بلکه با عمل خود به کودک آموزش می‌دهند چون زمانی‌ که کودک، مادر خود را در حال عبادت، نماز و قرآن خواندن می‌بیند مسلماً او نیز با الگوگیری از مادر این اعمال را انجام می‌دهد و در ذهن آن‌ها تأثیر بسزایی دارد.

دشمن به‌دنبال آزاد کردن روابط نامشروع است

امیرعلی‌حیدر امیری، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا نیز با بیان این‌که امروزه غرب به نام «تساوی حقوق زن و مرد» نوعی برده‎داری نوین علیه زن را دوباره احیا کرده است، افزود: فمینیست‌ها معتقدند زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند، در حقوق و جامعه با هم برابرند و باید دوش به دوش مردان در جامعه باشند.

وی اظهارکرد: امروز نیاز داریم زن را به‌صورت واقعی به جامعه معرفی کنیم این در حالی‎است که امروز در غرب همان برده‌داری قدیم را در قالب بی‌حیایی و بی‌حجابی بر زنان اعمال کرده‌اند و ما می‎بینیم در غرب حجاب مردان به مراتب بهتر از حجاب زنان است.

این کارشناس و تحلیگر مسائل سیاسی با یادآوری این‌که دشمن به این موضوع پی برده که اگر می‌خواهیم خانواده ایرانی را متلاشی کنیم باید محور خانواده یعنی زن را فاسد کنیم، گفت: امروزه متاسفانه با فیلم‌ها و کارتون‌هایی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده می‌شود فرزند ما قبل از این‌که بخواهد با سوره نور آشنا و محرم و نامحرم را از هم تشخیص دهد به‌راحتی با روابط  نامشروع آشنا می‎شود و دیگر محرم و نامحرم بودن برایش معنایی ندارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دشمن به‌دنبال آزاد کردن روابط نامشروع بین دختران و پسران و مردان و زنان نامحرم است کمااینکه وقتی مادر یک خانواده فاسد شد دیگر «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» معنایی نخواهد داشت چراکه مادری که به فکر تربیت فرزند نباشد فرزند هم راهی را می‌رود که نباید برود .

امیری با بیان این‌که زنان مدیر خانواده هستند و باید  کانون خانواده را گرم نگه دارند، اظهارکرد: امروز گفتمان غربی به‌دنبال انحراف زنان و دختران ماست و اگر بانوان ما بتوانند نقش مادری و نقش همسری و مدیریتی خود را به‌عنوان ستون خیمه‌گاه منزل به‌خوبی ایفا کنند قطعاً میزان انحراف در جامعه کم خواهد شد.

مبنای تشکیل خانواده، تعالیم قرآن باشد

روح‌انگیز جهان‌افروز، از فعالان فرهنگی استان لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه‌ با جایگاه خانواده در قرآن، گفت: قرآن برای خانواده و نقش و اهمیت آن جایگاه ممتازی قائل است به‌گونه‌ای که از پیوند زناشویی به‌عنوان سخت‌ترین پیوندها یاد کرده است؛ چراکه قرآن معتقد است تربیت انسان‌های سالم و جامعه قرآنی از طریق خانواده قرآنی میسر و امکان‌پذیر است.

وی افزود: اگر خانواده براساس اصول و معارف قرآنی و احادیث اهل‌‌بیت(ع) که منبعث از انور آیات الهی است شکل گیرد ضامن تشکیل جامعه سالم می‌شود؛ لذا قرآن‌ کریم تأکید زیادی بر توجه به تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده دارد.

جهان‌افروز اضافه کرد: اگر مبنای تشکیل زندگی زن و مرد به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد خانواده بر مبنای آیات قرآن باشد، خانواده می‌تواند به‌عنوان یک خانواده موفق به حیات خود ادامه داد.

این کارشناس مسائل زنان و خانواده با بیان این‌که خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین و در عین حال مهم‌ترین نهاد اجتماعی جایگاه مهمی دارد، گفت: جایگاه خانواده در قرآن یک جایگاه ممتاز و بسیار مهم است؛ چراکه در دامان خانواده‌های قرآنی فرزندانی تربیت می‌شود که حافظ ارزش‌های قرآنی باشد.

وی با یادآوری این‌که قوام و دوام و پیوندهای خانواده زمانی مستحکم‌تر می‌شود که مبنای تشکیل آن براساس تعالیم قرآن باشد، ادامه داد: دستورات قرآن درباره خانواده از اثرات شوم طلاق که نتیجه خانواده‌های از هم‌گسیخته و بی‌تعهد به مبانی و ارزش‌های اسلامی است، جلوگیری می‌کند.

جهان‌افروز گفت: در دین مبین اسلام تأکید شده که زن و شوهر توقعات خود را با توجه به طرف مقابل مطرح کنند کمااینکه امام علی(ع) در ارتباط با توجه زن و شوهر به همدیگر می‌‌فرمایند: به خدا سوگند که فاطمه هرگز مرا به خشم نیاورد و چیزی از من نخواست.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در ارتباط با اهمیت پیوندهای خانوادگی و توجه زوجین نسبت به تدبیر امور زندگی می‌فرماید: هر مردی که زن و فرزندانش از دست و زبان او در امان نباشد وارد بهشت نمی‌شود.

اثر مخرب فضای مجازی و فیلم‌های ماهواره بر کانون خانواده

مهتاب عالی‌نژاد، از فعالان قرآنی لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تأثیر مخرب فضای مجازی بر روی کانون خانواده‌ها، نظارت بر استفاده فرزندان از فضای مجازی را یک وظیفه مهم برای بانوان داست و گفت: مادران نباید از این خوشحال باشند که فرزندان‌شان با فضای مجازی سرگرم می‎شوند و دیگر دنبال شیطنت و بازی‌گوشی نمی‎روند استفاده بی حد و مرز نوجوانان و جوانان از فضای مجازی و ورود آن‌ها به کانال‌های مستهجن، بزرگ‌ترین تهدید به‌شمار می‎رود.

وی افزود: متأسفانه پدران و مادران نیز تا حدود زیادی از وظیفه مهم خود در قبال خانواده دور شده‌اند و آن‌ها نیز ساعت‌ها از وقت خود را صرف استفاده از فضای مجازی و یا فیلم‌ها ماهواره می‎کنند.

این بانوی لرستانی با بیان این‌که متأسفانه حتی برنامه آشپزی و یا سریا‌ل‌های خانوادگی و آگهی‌های تبلیغاتی ماهواره و حتی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی که در کشور خودمان تولید می‏‌شود برای کانون گرم خانواده مخرب است، ادامه داد: بهتر است خانواده‌ها زمان استفاده خود از فضای مجازی، ماهواره و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های خانگی را محدود کنند و بیشتر در کنار هم باشند تا محبت، صفا و صمیمیت از خانواده‌ها رخت برنبندد.

امروزه اختلال در نظام مقدس خانواده و بی‌اعتنایی به اصول ضروری و ارزش‌های آن است که پایه‌های اصلی زندگی را به تباهی کشیده و مهم‌ترین عامل در ارتکاب رفتارهای هنجارشکن قلمداد شده است.

خانواده در اسلام کانون عبودیت پروردگار است و اسلام اساس خانواده را بر مودت و رحمت می‌داند و بر حفظ و تشکیل آن تأکید زیادی دارد. اسلام برای خانواده از ابتدای تشکیل آن برنامه ویژه‌ای دارد، نحوه معاشرت اعضای خانواده؛ روابط والدین و فرزندان هر یک دستورات خاصی دارد و از دید اسلام اساس زندگی خانوادگی بر محبت و عشق بنا شده است.

نهاد خانواده از مقدس‌ترین نهادها و بناهایی است که در کره زمین وجود دارد. خانواده محور همه تلاش‌ها و فعالیت‌های بشر است. همه وزارت‌خانه‌ها برای خدمت‌رسانی به خانواده تشکیل شده و کار می‌کنند. مجلس و قوه قضائیه و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها حتی حوزه‌های علمیه برای خدمت به خانواده فعالیت می‎کنند.

انتهای پیام
captcha