پیاده‌سازی تمدن نوین اسلامی و حرکت برای کمرنگ کردن سبک زندگی غربی
کد خبر: 3877097
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
رجبی دوانی در گفتگو با ایکنا بیان کرد:

پیاده‌سازی تمدن نوین اسلامی و حرکت برای کمرنگ کردن سبک زندگی غربی

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) ضمن بیان اینکه انقلاب موجب شد تا اسلام، بار دیگر تجدید حیات پیدا کند و به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بازگردد و در ریل اصلی خودش قرار گیرد، لازمه پیاده شدن و حرکت بر مبنای تمدن نوین اسلامی را تلاش برای اسلامی کردن جامعه و کمرنگ کردن سبک زندگی غربی دانست.

محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اصول پیاده‌سازی تمدن نوین اسلامی و حرکت در جهت کمرنگ کردن سبک زندگی غربی در جامعه، گفت: نظام جمهوری اسلامی و شکل‌گیری انقلاب موجب شد تا اسلام یک‌بار دیگر تجدید حیات پیدا کند و به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بازگردد. به عبارتی، انقلاب اسلامی، توانست اسلام را در ریل اصلی خودش به حرکت بیاندازد؛ در این جریان دشمنان مخالف اسلام وقتی نتوانستند مانع از به حرکت افتادن ریل‌گذاری اسلام در جامعه انقلابی باشند، به شیوه های مختلف از جمله تدارک جنگ تحمیلی، تلاش کردند تا انقلاب را با وقفه مواجه کنند و اسلامی شدن جامعه را به تعویق اندازند.


وی ادامه داد: وقتی دشمنان انقلاب پس از توسل به انواع شیوه ها نتوانستند انقلاب ایران را که تکیه بر اسلام و حیات نوین آن در جامعه داشت، متوقف کنند، تلاش کردند تا با توسل به جنگ رودر رو و جنگ فرهنگی، تحریم و فشار، انقلاب اسلامی را به عقب‌نشینی وادارند؛ به همین دلیل بر آن شدند تا با به وجود آوردن جریان‌های منحط تکفیری مانند داعش در میان اهل سنت چهره‌ خشونت‌بار و زشتی از اسلام ارائه کنند و میان شیعه و سنی اختلاف بیندازند.

عضو هیئت دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه دشمن در برابر حرکت اصیل شیعه که با انقلاب اسلامی جان تازه‌ای را در سطح منطقه پیدا کرده بود، شیعه انگلیسی را پدید آورد، تصریح کرد: شیعه انگلیسی تلاش کرد تا آن اصل اساسی یعنی ایجاد تمدن اسلام در سایه حاکمیت ولایت در جمهوری اسلامی محقق نشود؛ لذا مهمترین و هوشمندانه‎ترین اقدام برای مقابله با عملکرد دشمن این است که به سخنان مقام معظم رهبری تکیه کنیم؛ ایشان درباره نحوه محقق نشدن آمال دشمن و حرکت روبه رشد تمدن نوین اسلامی به داشتن الگوی پیشرفت اشاره می‌کنند.

رجبی‌دوانی با تأکید بر اینکه اگر ما بتوانیم الگوی پیشرفت مدنظر مقام معظم رهبری را در جامعه به طور دقیق پیاده کنیم، می‌توانیم تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم و بر اندیشه‌های تفرقه‌جویانه دشمن نیز پیروز شویم، گفت: در این مسیر لازمه پیاده شدن و حرکت بر مبنای تمدن نوین اسلامی، حرکت به سمت اسلامی کردن جامعه است. لذا جامعه در این راستا باید سبک زندگی‎اش تغییر کند به سمت سبک زندگی اسلامی - ایرانی شتاب گیرد و اینگونه است که می‌تواند با تغییراتی که در خود ایجاد کرده، الگوی پیشرفت را اجرا کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز بقایایی از سبک زندگی رژیم گذشته و غرب‌زدگی در جامعه وجود دارد و این نشان می‌دهد که هنوز بخشی از زندگی ما غربی است، افزود: ضمن اینکه بخشی از مصرف‌زدگی امروز جامعه ما به همان سبک زندگی غربی برمی‌گردد. به همین جهت با تدابیر رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولیدات ملی و اسلامی، امروز بحث استفاده از کالای ایرانی در جامعه مطرح شده است. تحقق این طرح در جامعه می‌تواند موجب کمرنگ کردن زندگی به سبک غربی باشد و ما را به شیوه زندگی اسلامی - ایرانی و تمدن نوین اسلامی هدایت کند.

انتهای پیام
captcha