از تسهیل در ثبت‌نام تا اضافه شدن مرحله مقدماتی
کد خبر: 3874255
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
حاجعلی از تغییرات در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) خبر داد:

از تسهیل در ثبت‌نام تا اضافه شدن مرحله مقدماتی

گروه مسابقات ــ رئیس هیئت داوران بخش بانوان سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) ضمن ارائه راهکارهایی برای ارتقای این مسابقات در ادوار آینده، گفت: ثبت‌نام علاقه‌مندان را تسهیل خواهیم کرد و مرحله مقدماتی به این رقابت‌ها اضافه می‌شود.

* از تسهیل در ثبت نام تا اضافه شدن مرحله مقدماتیسمیه حاجعلی در نخستین سالی که بخش بانوان به مسابقات سراسری قرآن کشور اضافه شد، رتبه اول را کسب کرد و سپس رتبه اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را در سال 1383 به دست آورد. او بعدها وارد فضای حفظ قرآن کریم شد و پس از مدتی توانست کل قرآن را حفظ کند. این فعال قرآنی کشورمان آخرین مسئولیتش در داوری مسابقات قرآن، ریاست هیئت داوران سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بود. با این قاری و مدرس قرآن گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ایکنا ــ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به عنوان یکی از مهم‌ترین مسابقات بخش مردمی شناخته می‌شود و با توجه به اینکه در ادوار قبل این رقابت‌ها حضور داشتید، از ویژگی‌های این مسابقات مردمی بگویید.

به استثنای ادوار آغازین، که ترکیب هیئت داوران را آقایان تشکیل می‌دادند، در باقی دوره‌ها به عنوان داور حضور داشتم. مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسیار خاص است، زیرا شرکت‌کنندگان به صورت نامحدود تشویق می‌شوند و دریافت هدیه منوط به کسب رتبه‌ اول تا پنجم نیست؛‌ مثلاً در رشته‌ حفظ قرآن ممکن است برخی افراد با صوت و لحن ضعیف، اما حسن حفظ بالا حضور داشته باشند.‌ چنین افرادی اگر در مسابقات دولتی حضور یابند، رتبه‌ای کسب نمی‌کنند، اما در مسابقات امام علی(ع) شرایطی فراهم شده است تا این افراد با توجه به حسن حفظی که دارند، تشویق‌هایی برایشان در نظر گرفته شود. در این مسابقات همه از لحاظ رده سنی و ... می‌توانند حضور یابند و محدودیتی وجود ندارد.

ایکنا ــ تاکنون 13 دوره برای رشته‌های حفظ و قرائت برگزار شده است. به اعتقاد شما زمان برای گسترش کمّی رشته‌های این مسابقات فرانرسیده است؟

اگر باور داریم که برگزاری مسابقات قرآن در چنین سطحی حرفه‌ای است، باید نگاه حرفه‌ای به آن داشته باشیم و بر رشته‌های قرائت و حفظ قرآن تمرکز کنیم. گسترش دادن رشته‌ها مسابقات را از حالت تخصصی خارج می‌کند و لازم است که مسابقات ویژه‌ای برای دیگر رشته‌ها تعریف شود. همچنین، اضافه کردن رشته‌های دیگر فضای تخصصی را می‌طلبد و لازم نیست در کنار این مسابقات باشد.

ایکنا ــ طولانی بودن بازه زمانی یکی از نقدهایی است که درباره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مطرح می‌شود. نظر شما چیست؟

در سال‌های قبل با توجه به استقبال فراوان، بازه زمانی مسابقات طولانی‌تر بود و این موضوع با تدبیر حل شد. همچنین، در گذشته در بعضی رشته‌ها و برخی ساعات روز داوران در انتظار شرکت‌کننده می‌ماندند تا در رقابت حضور یابد، زیرا براساس برنامه‌ریزی‌ها، زمان اجرای متسابق مشخص شده بود و از آنجایی که پس از ثبت‌نام، عده‌ای امکان حضور در مسابقات برایشان مقدور نبود،‌ در برخی ساعات هیچ شرکت‌کننده‌ای نزد هیئت داوران حضور نداشت.

در سال جاری با توجه به تجربیات پیشین، وضعیت را تغییر دادیم، از جمله اینکه مسابقات را در رشته‌هایی که شرکت‌کننده کمتری داشت از لحاظ زمانی محدودتر کردیم و در تعدادی از رشته‌ها به دلیل متقاضی زیاد، از نظر زمانی امکان محدود کردن وجود نداشت، مثلاً در حفظ 10 جزء سه هزار شرکت‌کننده حضور داشتند و چاره‌ای نبود جز اینکه مسابقات را در روزهای بیشتری برگزار کنیم.

ایکنا ــ بعد از گذشت 13 دوره از یک رویداد قرآنی، انتظار ارتقای آن در سطوح مختلف می‌رود.‌ شما راهکاری برای ارتقای سطح مسابقات در ادوار آینده دارید؟

مسابقات باعث ایجاد انگیزه می‌شود، اما در کنار آن پرداختن به آموزش اهمیت بسزایی دارد. نکته مثبت مسابقات امام علی(ع) این است که آموزش به سنین مختلف و در سطوح گوناگون اولویت آن است و به حاشیه مسابقات محدود نیست، بلکه برنامه‌ریزی طولانی‌مدتی برای آن چیده شده است. در حال حاضر دارالقرآن امام علی(ع) در اکثر شهرهای کشور شعبه دارد و اساتید همان شهر به آموزش می‌پردازند.

ایکنا ــ ویژگی‌های‌ اعضای هیئت داوران از نظر شما چیست؟

تعداد قاریان و حافظان قرآن در کشورمان در قیاس با قبل افزایش یافته است. از طرفی باید به این نکته توجه کرد که داوران نیز باید از دانش روز برخوردار باشند و هر از گاهی برای آنان دوره‌های آموزشی برپا شود و در مسابقات امام علی(ع) به همین مورد توجه شده است و علاوه بر داوران پیشکسوت، از نخبه‌های جوان نیز استفاده می‌شود.

سعی کردیم از استان‌های مختلف افراد ممتاز و نخبه را برای داوری دعوت کنیم، داورانی که در عین جوانی از تجربه خوبی نیز برخوردار باشند. قطعاً مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) یا دیگر رقابت‌های کشوری و بین‌المللی عرصه کسب تجربه نیست. باید داورانی زبده دعوت شوند، یعنی در عین جوانی، تجربه کافی داشته باشند. باید ضوابط خاصی تعریف شود و براساس آنها، افراد در تیم داوری حضور داشته باشند و این ضوابط شامل تجربه تدریس، سابقه داوری در سطوح پایین‌تر و... است.

ایکنا ــ در طول این سال‌ها در مورد محل برگزاری مسابقات امام علی(ع) سؤال‌هایی مطرح می‌شود. بهتر نبود این مسابقات در جایی قابل دسترس‌تر برگزار می‌شد؟

مایل بودم مسابقات در تهران برگزار شود، چراکه رفت و آمد بسیار راحت‌ می‌شد. در این دوره از مسابقات داورانی از شهرهای اصفهان،‌ شیراز، ارومیه، تهران، قم، کرمان،‌ کرمانشاه و... حضور داشتند و تلاش شد داورانی ممتاز و ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان نخبه باشند. شاید از دیدگاه برخی برگزاری مسابقات در قم مطلوب‌تر باشد.

ایکنا ــ چه موردی را نقطه ضعف مسابقات‌ می‌دانید؟

روند اولیه ثبت‌نام باید تسهیل شود، زیرا شاید بسیاری برای ثبت‌نام در مسابقات دسترسی لازم را نداشته باشند.‌ ثبت‌نام تلفنی به شرایط ثبت‌نام افزوده و مرحله مقدماتی نیز به مسابقات به ویژه برای شرکت کنندگان رشته ترتیل و به منظور حضور مرتلان قوی تر در مرحله نهایی اضافه شود.

ایکنا ــ حضور خیرین و فعالیت بخش مردمی در برگزاری چنین رویدادهایی چه تأثیری بر گسترش امور قرآنی دارد؟

قطعاً باید بانی ترویج فعالیت‌های قرآنی تشویق شود. افراد زیادی تمکن مالی دارند، اما در عین حال سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش‌های دیگری انجام می‌دهند. اینکه یک فرد در این زمینه عاشقانه کار می‌کند و در عمل اخلاص دارد و به خاطر عشق به قرآن، اهل قرآن را تشویق می‌کند و هدفش توجه همگان به قرآن است، ‌قابل تقدیر است. البته گاهی خیرین ‌حرف‌ها و شایعاتی را می‌شنوند که می‌تواند آنها را دلسرد کند.  

ایکنا ــ اثرگذاری مسابقات یا دیگر فعالیت‌های قرآنی بر سبک زندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این باره چه نظری دارید؟

فعالیت‌های قرآنی امکان انس بیشتر با قرآن را برای قرآنیان مهیا می‌کند و آنان همیشه آیات را مرور می‌کنند. همچنین، ‌حضور در مسابقات نیاز به اخلاق قرآنی دارد، یعنی اگر فردی رتبه کسب کرد یا حتی از کسب رتبه بازماند، باید اخلاق قرآنی‌اش را حفظ کند. به طور مثال اگر تصوری که از مسابقه دارد برآورده نشود، همه را به باد انتقاد ‌نگیرد و با سعه صدر برخورد کند. همه اینها در قالب یک سبک زندگی قرآنی مطرح می‌شود. در واقع هر قدمی که برمی‌داریم، اگر با هدف رضای خداوند باشد، مثبت است، اما اگر انگیزه‌های دیگری داشته باشیم، حتی اگر در فضای قرآنی باشیم، نمی‌توان گفت که قرآنی هستیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha