وقف ۱۲ هکتار زمین در خرم‎آباد برای احداث بیمارستان و زائرسرا
کد خبر: 3873429
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

وقف ۱۲ هکتار زمین در خرم‎آباد برای احداث بیمارستان و زائرسرا

گروه اجتماعی ــ بیت مرحوم آیت‌الله مهدی قاضی، ۱۲ هکتار زمین در منطقه کمالوند را جهت احداث بیمارستان و زائرسرا وقف آستان قدس رضوی کرد.

وقف ۱۲ هکتار زمین در خرم‎آباد برای احداث بیمارستان و زائرسرابه گزارش ایکنا از لرستان، ۱۲ هکتار از زمین‌های ورودی شهر خرم‌آباد(منطقه کمالوند) به‌همت بیت مرحوم آیت‌الله مهدی قاضی جهت احداث بیمارستان و زائرسرا وقف آستان قدس رضوی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در دیداری که اوایل هفته جاری با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی داشته است، گزارشی از وضعیت شاخصه‌های استان لرستان در ابعاد دینی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی ارائه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در این دیدار با قدردانی از مساعدت و حمایت‌های آستان قدس رضوی و حضور تولیت این آستان در زمان وقوع سیل فروردین ۹۸ در استان لرستان، گفت: تولیت آستان قدس رضوی در جریان وقوع سیل در لرستان به یاری مردم سیل‌زده شتافت و با همت همه نیروهای جهادی، روند بازگشت زندگی عادی در مناطق سیل‌زده لرستان هم‌اکنون در جریان است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان این‌که لرستان استانی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان در همه زمینه‌هاست، افزود: امید می‌رود تولیت آستان قدس در راستای تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی برای رفع محرومیت‌زدایی از استان همچون گذشته لرستان را یاری دهد تا شاهد شکوفایی و توسعه بیش از پیش استان در عرصه های گوناگون باشیم.

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به وقف ۱۲ هکتار از زمین‌های ورودی شهر خرم‌آباد در منطقه کمالوند به‌همت بیت مرحوم آیت‌الله قاضی، گفت: انتظار می‌رود با حمایت‌های تولیت آستان قدس شاهد تسریع در ساخت این زمین‌ها برای احداث بیمارستان و همچنین زائرسرا باشیم تا این اقدام علاوه‌بر ترویج سنت حسنه وقف از سوی واقفان خیراندیش، در رفع مشکلات استان در زمینه‌های گوناگون نیز مؤثر باشد.

از طرف بیت آیت‌الله قاضی همچنین زمینی در منطقه قاضی‌آباد خرم‎آباد جهت ساخت مجمتع بزرگ فرهنگی ـ مذهبی به اوقاف و امور خیریه لرستان وقف شده که این مجتمع شامل مسجد، حسینیه و سالن اجتماعات است.

نگاهی به خدمات آیت‌الله سیدمهدی قاضی

آیت‌الله قاضی سال ۱۳۰۶ در خانواده‌ای مذهبی و در محله درب دلاکان خرم‌آباد متولد شد. پدرش مرحوم آقارضا قاضی (متوفی ۱۳۲۹) از معتمدین و افراد خیر شهر خرم‌آباد بود.

وی جزء نخستین گروه طلاب خرم‌آباد بود كه برای فراگیری علوم دینی به حوزه علمیه قم رفت. مرحوم قاضی از شاگردان حضرات آیات عظام و حجج‌الاسلام بروجردی، امام خمینی‌، محقق داماد، کمالوند‌ خرم‌آبادی، صاحب‌الداری‌، مشکینی‌، صدوقی‌یزدی، علامه کرباسچی، سلطانی‌طباطبایی، اشراقی بود كه پس از اقامت در شهر قم به همراه آیت‌الله كمالوند به خرم‌آباد زادگاه خود بازگشت و آیت‌الله كمالوند را در تشكیل و بنیان حوزه كمالیه خرم‌آباد یاری رساند.

وی پس از رحلت مرحوم كمالوند در اردیبهشت ۱۳۴۳ سرپرستی حوزه علمیه خرم‌آباد را بر عهده گرفت و منشأ خدمات فرهنگی، دینی، علمی و اجتماعی در این دیار شد.

آیت‌الله مهدی قاضی، از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود و در مبارزات سیاسی پیش از انقلاب به رهبری امام راحل(ره) نقش قابل توجهی داشت به‌ نحوی كه بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و مدتی در زندان به سر برد. وی در سال‌های خفقان و حكومت پلیسی شاه، نماینده امام در خرم‌آباد بود، وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت شورای عالی قضایی درآمد و به‌‌عنوان معاون این شورا خدمات ارزنده‌ای به نظام جمهوری اسلامی داشت.

آیت‌الله قاضی مؤسس مدرسه عالی قضایی قم و دانشگاه قم بود و تا زمان رحلت ریاست این دانشگاه را عهده‌دار بود و با تربیت فضای فرهیخته خدمات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.

وی در لرستان منشأ خدمات ارزنده‌ای بود كه از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد اولین كارخانه برق در خرم‌آباد، احداث منازل مسكونی محله بزرگ قاضی‌آباد و ایجاد آن با اصول و ضوابط نوین شهرسازی و فراهم کردن خانه و سرپناه برای اقشار متوسط جامعه با شرایط سهل و آسان و از قبل فعالیت‌ها زمینه ارتباط دائمی ایشان را با اكثر اقشار خرم‌آباد فراهم كرد.

تأسیس دبیرستان ملی ـ مذهبی پسرانه علوی در قاضی‌آباد، تأسیس و كمک به تأسیس چند مسجد و كارهای عام‌المنفعه دیگر در سطح شهر خرم‌آباد و روستاهای اطراف این شهر از جمله فعالیت‌های قبل از انقلاب ایشان است.

وی سال ۱۳۵۹ با همكاری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و به‌خصوص تأكید شهید بهشتی و شهید قدوسی، مبادرت به تأسیس مدرسه عالی قضایی و تربیتی طلاب قم همت گماشت.

این عالم برجسته سرانجام سحرگاه دوم آذرماه ۱۳۸۸ هجری شمسی به علت ایست قلبی در بیمارستان ایران‌مهر تهران دارفانی را وداع گفت. رهبر انقلاب به همین مناسبت پیام تسلیتی به این شرح ارسال کرد: «در گذشت عالِم خدمتگزار و ایثارگر جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج شیخ مهدی قاضی رحمت‌الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به همه‌ ارادتمندان این شخصیت روحانی دانا و توانا تسلیت عرض می‌کنم. خدمات برجسته‌ این روحانی پرتلاش و مبتکر چه پیش از انقلاب و چه در دوران مبارک جمهوری اسلامی، از ایشان، شخصیتی کم‌نظیر در جامعه‌ ر‌وحانیت و حوزه‌های علمیه پدید آورده بود و درگذشت ایشان، فقدانی تأسف‌بار است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و اجر جزیل برای تلاش خستگی‌ناپذیر و فداکارانه‌ این روحانی عالیقدر مسئلت می‌کنم.

پیكر این روحانی عالی‌‌قدر صبح روز چهارشنبه، چهارم آذر ۱۳۸۸ از مسجد امام حسن‌عسکری(ع) تا حرم مطهر حضرت  معصومه(س) تشییع و پس‌ از اقامه نماز به امامت آیت‌الله‌العظمی سبحانی در مسجد شهید مطهری قم، در حرم کریمه اهل بیت(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha