ذکر «ایام‌الله» برای غبارزدایی از حوادث دو هفته پرماجرا و استثنایی کشور
کد خبر: 3872195
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
تحلیلی بر خطبه‌های نماز جمعه امروز رهبر معظم انقلاب/

ذکر «ایام‌الله» برای غبارزدایی از حوادث دو هفته پرماجرا و استثنایی کشور

گروه سیاسی ــ‌ رهبر معظم انقلاب در خطبه نخست نماز جمعه تهران با استناد به آیه 5 سوره مبارکه «ابراهیم»، دو حادثه تشییع میلیونی شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش و حمله موشکی سپاه به پایگاه هوایی آمریکا را از جمله مصادیق بارز «ایام‌الله» خواندند و سوءاستفاده دشمن از حادثه سقوط ناگوار هواپیمای مسافری را نیز در راستای به حاشیه بردن این دو اتفاق و از یاد رفتن آنها میان مردم ارزیابی کردند.

ذکر «ایام‌الله» برای غبارزدایی از حوادث دو هفته پرماجرا و استثنایی کشور

به گزارش ایکنا؛ خطبه‌های نماز جمعه امروز 27 دی ماه 98 تهران در حالی به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد که آخرین حضور ایشان در نماز جمعه به 8 سال پیش و در تاریخ 14 بهمن 1390 بازمی‌گردد. آن ایام که مصادف با وقوع بیداری اسلامی در برخی کشورهای اسلامی مانند مصر و تونس و همزمان با ایام‌الله دهه فجر بود معظم له به تبیین این دو محور مهم در خطبه‌های نماز جمعه پرداختند.

دو محور مهم خطبه‌های نماز جمعه 8 سال پیش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در بخش اول خطبه‌های آن سال به تشریح خطوط اصلی انقلاب اسلامی و نقاط قوت و ضعف کشور پس از 32 سال از انقلاب پرداخته و فرمودند: «مهم‌ترین نقطه قوّت ما در این 32 سال عبارت است از غلبه‌ بر چالش‌ها... یک نقطه‌ قوّت دیگر در این مدت، گسترش خدمات به ملت است، کماً و کیفاً... نقطه‌ قوّت دیگر، پیشرفت علمی است... یکی دیگر از نقاط قوّت ما، پیشرفت‌های کشور در ایجاد زیرساخت‌های فنی و مهندسی و صنعتی است؛ که هر وقت بینندگان خارجی آمدند دیدند و بازدید کردند، آنها را به تحسین وادار کرده است... یکی دیگر از نقاط قوّت ما در این مدت، انتقال ارزش‌های انقلاب به نسل دوم و سوم بود... یکی دیگر از نقاط مثبت ما در این مدت، ارتقای جهش‌وار در اثرگذاری در مسائل عمده‌ منطقه و مسائل جهان است. امروز نظام جمهوری اسلامی، یک کشور اثرگذار است؛ «آری» و «نه» او در مسائل منطقه، حتی در مسائل جهانی اثر می‌گذارد... یکی دیگر از نقاط قوّت ما، بنیه‌ قوی و ساخت محکم کشور و نظام در مواجهه با دشمنی‌هاست... یکی دیگر از نقاط قوّت ما، ارتقای کمّی و کیفی مراکز علمی ماست؛ یعنی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه... من این جمله را در ادامه‌ نقاط قوّت عرض بکنم که ملت ایران توجه داشته باشند همه‌ این پیشرفت‌های علمی و اجتماعی و فنی در شرایط تحریم اتفاق افتاده است؛ این خیلی مهم است.»

ایشان در ادامه این خطبه به بیان نقاط ضعف پرداخته و فرمودند: «ضعف‌های ما خطرهایی است که در سر راه ماست و در این مدت وجود داشته است و باید بعدها جلوی اینها را بگیریم. اولین ضعف ما گرایش به دنیاطلبی بود که گریبان بعضی از ماها را گرفت. بعضی از ما مسئولین دچار دنیاطلبی شدیم، دچار مادی‌گرایی شدیم؛ برای ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافی‌گری یواش یواش از قبح افتاد. وقتی ما اینجور شدیم، این سرریز میشود به مردم... ما امروز متأسفانه دچار اسراف و مصرف‌زدگی هستیم. من بارها این را عرض کرده‌ام، باز هم عرض می‌کنم؛ این خطر است در راه ما. مصرف‌زدگی را باید کم کنیم، حرص به متاع و کالای دنیا را باید کم کنیم... یکی دیگر از ضعف‌های ما این است که ما به موازات علم، به موازات پیشرفت‌های علمی، پیشرفت اخلاقی و تزکیه اخلاقی و نفسی پیدا نکرده‌ایم؛ این عقب‌ماندگی است. باید در معنویت و در تزکیه‌ نفس هم پیشرفت می‌کردیم. در قرآن هر جا تزکیه و تعلیم از زبان پروردگار است، تزکیه مقدم است بر تعلیم؛ آن هم تعلیم کتاب و حکمت - «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»... در عدالت اجتماعی هنوز به نقطه‌ مورد نظر اسلام - که آرزوی خود ما بوده است - نرسیده‌ایم؛ این هم از نقطه‌ضعف‌های ماست. این ضعف‌ها را بایستی جبران کنیم. اینها ضعف‌هایی است که نمی‌شود از آنها گذشت.»

رهبر معظم انقلاب در ادامه خطبه آن سال به مسائل منطقه‌ای پرداخته و با اشاره به سقوط چهار حکومت طاغوتی منطقه در فاصله دهه فجر 89 تا دهه فجر 90 فرمودند: «در تونس و مصر، مردم به اسلام رأی دادند. در مصر حدود هفتاد و پنج درصدِ مردم رفتند پای صندوق های رأی و به گروه‌های اسلامی رأی دادند؛ در تونس هم شبیه همین؛ اینها خیلی مهم است. این معنایش این است که همه‌ تلاشی که امریکایی ها و غربی‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی و هالیوود و غیره و غیره از لج جمهوری اسلامی در این سال‌ها انجام دادند برای اینکه اسلام‌هراسی کنند و حکومت اسلامی هراسی کنند، نقش بر آب شده است؛ مردم طرفدار اسلامند.

یکی از آثار این حرکت‌ها، ضعف و انزوای رژیم صهیونیستی است؛ که این هم خیلی مهم است. چون رژیم صهیونیستی در این منطقه حقیقتاً غده‌ سرطانی است و باید قطع بشود و قطع خواهد شد، بنابراین بر اثر این حرکتها دچار ضعف و انزوای بیشتر از همیشه شد. جوانان فلسطینی نشاط پیدا کردند، امید پیدا کردند، به مبارزات خودشان و آینده‌ خودشان امیدوار شدند. ملتها امیدوار شدند.

البته در بین این ملت‌ها، ملت بحرین از همه مظلوم‌ترند؛ چون متأسفانه مورد سکوت و بایکوت همه‌ رسانه‌های دنیا قرار دارند. در هیچ منطق انسانی و جهانی، درخواست آنها مردود نیست، بلکه درخواست بحقی است، لیکن مظلوم واقع شده‌اند؛ بکلی اینها را از دایره‌ تبلیغ و ترویج خارج کرده‌اند، بلکه علیه آنها مرتباً تبلیغ می‌کنند. البته اثر هم ندارد. آن ملت هم به توفیق الهی پیروز خواهد شد.»

پیش‌زمینه‌های حضور در نماز جمعه پس از 8 سال چه بود؟

خطبه‌های نماز جمعه امروز نیز در وضعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب ایراد شد که طی ماه‎ها گذشته و به ویژه روزهای اخیر کشور شاهد اتفاقات فراوانی بوده است؛ ابتدا اعتراضات بنزینی آبان‌ماه که با حضور عناصر فرصت‌طلب و اغتشاشگر به انحراف کشیده شد و خسارات جانی و مالی زیادی را به کشور تحمیل کرد و در ادامه دی ماه پرحادثه فرارسید که ابتدا سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس؛ فرمانده حشد الشعبی و تعدادی از همرزمان‌شان، در فرودگاه بین‌المللی بغداد با حمله موشکی امریکا به شهادت رسیدند و غم و خسارت بزرگی را به کشور وارد شد که منجر به حضور میلیونی و عظیم مردم در تشییع جنازه سرداران مقاومت در نجف، کربلا، اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان شد. سپس سیلی جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها وارد شد و سپاه پاسداران پایگاه هوایی آمریکایی «عین‌الاسد» را مورد حملات موشکی قرار داد که تا حدی توانست غم شهادت سپهبد سلیمانی را جبران کرد، اما در همین روز بر اثر خطای انسانی موشک خودی هواپیمای مسافری اوکراینی را که حامل تعدادی از اتباع ایرانی و غیرایرانی بود مورد هدف قرار داد و موجب شهادت مسافران این پرواز شد و این امر به غم مضاعفی تبدیل شد که ملت را داغدار کرد. این اتفاق موجب شد که عده‌ای از مردم کشور در تجمعات عزاداری و گرامیداشت این شهدا شرکت کنند که متأسفانه با حضور برخی عناصر فرصت‌طلب این تجمعات سه روزه در تهران و برخی شهرها به سردادن شعارهای ساختارشکنانه انجامید.

حال رهبر معظم انقلاب پس از وقوع این اتفاقات در نماز جمعه حاضر شدند و همین امر و اشتیاق شنیدن رهنمودها و توصیه‌های ایشان موجب استقبال گسترده‌ مردم از ساعاتی قبل از آغاز این مراسم شد که نشان‌دهنده درک اهمیت این نماز جمعه از سوی آحاد اقشار مردم بود.

ایام‌الله؛ پایه تحلیل اتفاقات اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب هم بر همین اساس محور سخنان خود را در خطبه اول بر تبیین اتفاقات مهم اخیر، از جمله دو هفته گذشته، قرار دادند. ایشان با استناد به آیه 5 سوره ابراهیم؛ «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»، ملت ایران را واجد دو صفت و ویژگی مهم «صبار» و «شکور» (بسیار خویشتندار و بسیار شکرگزار) خواندند.

در تفاسیر قرآن درباره پیام‌های این آیه و به ویژه مفهوم «ایام الله» نکات مهمی آورده شده است، از جمله اینکه؛

ـ راه نجات مردم از ظلمات، ياد قهر و قدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است.

ـ توجّه به تاريخ، زمينه صبر و شكر را در انسان به وجود مى‌آورد. يادآورى مصيبت‌ها و تلخى‌هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مى‌كند. توجّه به پايدارى امّت‌ها و پيروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى‌كند.

ـ همه‌ روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب ديگرى دارد.

ـ مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شكر مى‌كند.

برهمین مبناست که رهبر معظم انقلاب با «پرماجرا و استثنایی» دانستن دو هفته اخیر، آن را از مصادیق یوم‌الله دانسته و فرمودند: «یوم‌الله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‎کند، آن روزی که ده‎ها میلیون در ایران و صدها هزار در عراق و در بعضی کشورهای دیگر به پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه جهان را شکل دادند، این یکی از ایام الله است. آنچه اتفاق افتاد کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی‌توانست. آن روزی هم که موشک‎های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایام الله است.»

محور دیگر سخنان ایشان در این خطبه تحلیل عملیات موشکی سپاه بود که آن را هم «ضربه نظامی» و هم «ضربه حیثیتی» به آمریکا دانستند که هیبت ابرقدرتی آمریکا را شکست.

با این پایه تحلیل، رهبر معظم انقلاب، سوء استفاده دشمنان نظام و انقلاب از جمله آمریکا و سه کشور اروپایی را از حادثه سقوط ناگوار هواپیمای مسافری اوکراینی براثر خطای انسانی، برای تحت‌الشعاع قرار دادن و به حاشیه راندن آن دو اتفاق بزرگ و یوم‌الله؛ تشییع میلیونی شهید سپهبد قاسم سلیمانی و حمله موشکی سپاه به پایگاه هوایی امریکا، ارزیابی کردند تا از این طریق کارآمدی نظام و سپاه و اعتماد مردم به نیروهای مسلح را خدشه‌دار کنند که البته این امر با بصیرت همین خانواده‌های داغدار که به خوبی بین شیطنت و توطئه امریکا و یک خطای فردی در عین اینکه عزیزی را از دست داده بودند، تفکیک قائل شدند، خنثی شد.

بر همین اساس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها راه پیش روی ملت ایران را در برابر این توطئه‌ها «قوی شدن» دانستند و آن را نه فقط در بعد نظامی بلکه در بعد اقتصادی از طریق رهایی از وابستگی به نفت بیان کردند.

محور اصلی خطبه دوم نیز تأکید بر ضرورت پیگری حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و مسئله انتخابات بود که ایشان مسئله محوری را حضور و مشارکت بالای مردم به منزله مهمترین عامل اقتدار در مقابل خواست اصلی دشمن؛ حضور کم‌رنگ مردم، مطرح کردند. در پایان نیز به زبان عربی خطاب به ملت‌های عرب منطقه نکاتی را بیان کردند.

انتهای پیام
captcha