برنامه‌ریزی واحدی برای قرآن وجود ندارد
کد خبر: 3870982
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

برنامه‌ریزی واحدی برای قرآن وجود ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری ممتاز قرآن لرستان عدم وجود مدیریت واحد در حوزه قرآن را از مشکلات برنامه‌ریزی در این حوزه برشمرد و گفت: تعدد بخش‌های متولی نیز از مشکلات جامعه قرآنی است.

برنامه‌ریزی واحدی برای قرآن وجود ندارد/ تعدد روش‌های آموزش قرآنمحمد آشوری، از قاریان برجسته استان لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با تشریح مشکلات جامعه قرآنی استان، ریشه مشکلات قرآنی را نبود مدیریت واحد در حوزه قرآن و عدم حمایت از قرآنیان برشمرد و اظهار کرد: عمده مسائل جامعه قرآن استان چه در بخش قاریان و چه در بخش مربیان و داوران تا مؤسسات قرآنی، مباحث مادی است.

وی با ذکر این مطلب که حمایت مادی از مؤسسات قرآنی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: یک قاری نمی‌تواند صبح تا شب دنبال کار و فعالیت و اشتغال باشد، از طرفی مشکل مالی داشته باشد و بهترین تلاوت را هم داشته باشد.

کاهش شدید بودجه قرآن

آشوری با تأکید بر لزوم حمایت مالی از قاریان استان لرستان به کاهش چشم‌گیر بودجه قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: بودجه سال گذشته نیز برای حوزه قرآن حداقل بود و در این شرایط که بودجه قرآنی شدیداً کاهش یافته است قطعاً مشکلات جامعه قرآن بیشتر خواهد شد.

این قاری ممتاز استان با یادآوری این مطلب که شهریه‌ای که قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی پرداخت می‌کنند کفاف مباحث قرآنی، حق‌الزحمه اساتید و نگهداری مؤسسه قرآنی در کشور ایران را نمی‌دهد، ادامه داد: آن‌چه لازم است حمایت ویژه از قاریان و اساتید حوزه قرآن است؛ چراکه در کشوری مانند مصر شغل قاریان مصری تلاوت کردن و قرائت کردن است و در مجموعه دیگری فعالیت ندارند اما در ایران هیچ‌گونه حمایتی از قاریان نداریم.

تشکیل وزارت قرآن؛ مطالبه جامعه قرآنی

وی با بررسی مشکلات آموزشی حوزه قرآن ادامه داد: تعدد روش‌های آموزشی در حوزه قرآن از مشکلات آموزش قرآن است، این در حالی‌است که نهادهای متولی قرآن نیز موازی‌کاری می‌کنند.

آشوری با بیان این‌که هر نهادی یک واحد قرآنی دارد که مجزا و جداگانه کار می‌کنند به خلأ وجود مدیریت و سازمان واحد برای برنامه‌ریزی قرآنی در کشور اشاره و بیان کرد: نهاد واحدی برای قرآن وجود ندارد و همین امر هم موجب می‌شود که روش‌های آموزشی قرآن متعدد باشد.

این قاری برجسته قرآن به عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی قرآن اشاره کرد و با یادآوری این مطلب که سال‌هاست جای خالی وزارت قرآن مطالبه جامعه قرآنی است، اضافه کرد: چرا اوقاف باید متولی قرآن باشد، تا زمانی که بخش‌ها و دستگاه‌های متولی قرآن تجمیع نشوند آموزش قرآن سردرگم است و موجب ایجاد روش‌های متفاوت آموزش قرآن می‌شود.

وی با بیان این‌که روش‌های آموزشی اساتید در حوزه قرآن متفاوت است، اضافه کرد: هر استاد، صوت و لحن را با یک روش مانند آواهای عرب آموزش می‌دهد و قرآن‌آموز نمی‌تواند روش بهتر را برای آموزش قرآن تشخیص بدهد.

آشوری با ذکر این مطلب که ادغام دستگاه‌های متولی قرآن و بخش‌های مرتبط با قرآن می‌تواند مدیریت واحدی را برای برنامه‌ریزی قرآنی در جامعه شکل دهد، بیان کرد: این در حالی‌است که مدیریت واحد در حوزه قرآن می‌تواند کلاس‌های تربیت مدرس قرآن را با یک روش خاص برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام
captcha