فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 3870885
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
ایکنا بررسی می‌کند؛

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

گروه شبکه اجتماعی ــ پذیرش خطای انسانی در فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری از سوی مسئولان کشور، واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی برانگیخته است.

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعیبه گزارش ایکنا؛ پذیرش دیرهنگام خطای انسانی در فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری از سوی مسئولان کشور و کنفرانس خبری سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی برانگیخته است. با نگاهی گذرا به صحن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و ... می‌توان شش جریان مطالبه‌گری را درباره این حادثه ردیابی کرد.

یک. یکی از مهم‌ترین تذکراتی که از سوی برخی کاربران فضای مجازی مطرح می‌شود، این است که مبادا به‌ واسطه اشتباه انسانی یکی از افسران جزء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در لحظاتی سرنوشت‌ساز باید تصمیم می‌گرفت، خدمات و دستاوردهای بزرگ سپاه در تأمین امنیت کشور مورد خدشه قرار گیرد. به ویژه اینکه سپاه پاسداران علاوه بر حفظ امنیت منطقه‌ای و مقابله با جریان‌های تکفیری طی سال‌های اخیر، هفته گذشته نیز در اقدامی تاریخی و در پاسخ به جنایت ترور شهیدسلیمانی، پایگاه هوایی «عین‌الاسد» آمریکا را موشک‌باران کرد و زمینه خروج نیروهای آمریکایی را از منطقه ایجاد کرد.

 

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

دو. یکی از نکات دیگر که از سوی برخی کاربران فضای مجازی مطرح می‌شود، تأکید بر حفظ وحدت ملی است که پس از شهادت سردار سلیمانی و به برکت خون شهدای مقاومت در کشور ایجاد شد. بگومگوهای توئیتری و اینستاگرامی سلایق مختلف سیاسی و اعتقادی که هفته گذشته بر سر چرایی چگونگی «انتقام سخت» از آمریکا به اوج خود رسید و پس از حمله موشکی سپاه به «عین‌الاسد» فروکش کرد، بار دیگر روز گذشته تشدید شد. در این میان، بسیاری از کاربران در برابر تفرقه و از بین رفتن انسجام جامعه هشدار دادند و از مردم خواستند با یکدیگر در مقابل توطئه‌های دشمن خارجی متحد باشند.

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

سه. استعفا و محاکمه افراد مقصر در فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی یکی از مطالبی است که برخی کاربران فضای مجازی بر آن تأکید می‌کنند. همچنین برخی کاربران فضای مجازی از افرادی که طی روزهای اخیر، مردم را تهدید کردند و احتمالات آن‌ها را به سخره گرفتند، بسیار عصبانی هستند و خواستار استعفای یکی از مشاوران رئیس‌جمهور و یک مدیرمسئول روزنامه‌ معروف هستند.

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

 

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

چهار. صداقت و شفافیت، یکی از مطالباتی است که تقریباً همه کاربران فضای مجازی با هر سلیقه سیاسی و اعتقادی بر آن تأکید می‌کنند و از فقدان آن طی سه روز گذشته ناراحت هستند. نگرانی از نهادینه‌ شدن دروغ در جامعه و نیز بی‌اعتمادی به رسانه‌های داخلی نکته‌ای است که عموم کاربران فضای مجازی بر آن تأکید می‌کنند. حسن محدثی، جامعه‌شناس، نیز با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود درباره جامعه‌شناسی دروغ سخن گفت که مورد استقبال قرار گرفت.

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

پنج. دلجویی از خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه سقوط هواپیما و همدردی کامل با آنان، یکی از نکاتی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی بر آن اتفاق نظر دارند. دلجویی چهره به چهره نخست‌وزیر کانادا از تمام خانواده‌های جان‌باختگان و ممارست او بر پیگیری کامل حقوق این خانواده‌ها، نارضایتی کاربران فضای مجازی از بی‌تفاوتی برخی دولتمردان کشورمان را تشدید کرده است!

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

 

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

شش. اصلاح ساختاری در سیستم پدافندی کشور و تضمین نیروهای مسلح برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، نکته دیگری است که تعدادی از کاربران فضای مجازی آن را مطرح کردند، چه اینکه اشتباه پدافندی در سال 1366 سرتیپ خلبان عباس بابایی، یکی از زبده‌ترین نیروهای نظامی و انقلابی را هدف قرار داد و ایشان را به شهادت رساند. توجه ناکافی به این اصلاحات ساختاری، در شرایطی که دشمن خارجی دائماً کیان ملی را تهدید می‌کند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز حوادثی ناگوارتر در شرایط جنگ واقعی باشد. 

فاجعه سقوط هواپیما در شبکه‌های اجتماعی

 

انتهای پیام
captcha