کاهش فرزندآوری در طبقه متوسط جامعه
کد خبر: 3870152
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

کاهش فرزندآوری در طبقه متوسط جامعه

گروه اجتماعی ــ مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان با اشاره به کاهش فرزندآوری در طبقه متوسط جامعه، گفت: با توجه به این‌که طبقه متوسط بیشترین جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که بسترساز تحولات اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شوند، لذا توجه ما باید بیشتر بر قشر متوسط باشد و آن‌ها را ترغیب به فرزند‌آوری کنیم.

کاهش فرزندآوری در طبقه متوسط جامعهبه گزارش ایکنا از لرستان، ناهید پرویزپور، مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان سه‎شنبه، هفدهم دی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده که در محل استانداری لرستان برگزار شد، اظهارکرد: جمعیت یکی‌از فاکتورهای اقتدار ملی بوده و جوانی جمعیت فرصتی برای هر کشوری محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که فرزندآوری، فرزند پروری، مدیریت خانواده و تعادل بین کار و محیط خانوادگی و ... ازجمله مقوله‌های مهم تحکیم بنیان خانواده است، ادامه داد: در مناطق حاشیه‌نشین به‌دلیل برخی امتیازات که به خانواده‌ها داده می‌شود فرزندآوری را بیشتر داریم  این در حالی‎است که در طبقه متوسط جامعه با کاهش فرزندآوری مواجه هستیم.

پرویز پور با بیان این‌که طبقه متوسط بیشترین جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که بسترساز تحولات اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شوند، اضافه کرد: توجه ما باید بیشتر بر قشر متوسط باشد و آن‌ها را ترغیب کنیم که به فرزند‌آوری روی آورند.

وی با بیان این‌که این قشر بیشتر کارمند هستند و به این مهم توجه ندارند که البته سیاست‌های دوگانه دولت‌ها منجر به این شده که فرزندآوری کمتر شود، ادامه داد: ارائه بسته‌های آموزشی و توانمندسازی در حوزه‌های مختلف جامعه بسیار مهم است که باید به این امر توجه شود و بسته‌هایی آموزشی برای اقشار مختلف جامعه در بحث سیاست‌های جمعیت متفاوت باشند همچنین بسته‌ای که به قشر متوسط دهیم باید متفاوت باشد و این قشر مغفول نمانند.

وی با بیان این‌که خانواده‌های طبقه پایین به‌دلیل مشکلات اقتصادی آسیب‌هایی خواهند داشت، اظهارکرد: نیاز است بسته‌های آموزشی به آنان متفاوت باشد و نگاه ما واقع‌بینانه و بر اساس رشد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد و سیاست کلی برای همه اقشار جامعه نباشد.

معرفی ۱۹۲۹ زوج به بهزیستی لرستان برای طلاق توافقی

لیلا طاهری، معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان نیز در این جلسه، با بیان این‌که بر اساس توافق دادگستری و بهزیستی استان  مراجعان طلاق توافقی را برای ارجاع به مراکز مشاوره به این سازمان ارجاع می‎دهند، اظهارکرد: امسال ۱۹۲۹ مورد به سازمان برای طلاق توافقی معرفی شدند که از این تعداد ۱۹ درصد منجر به سازش شده است.

وی با بیان این‌که تعداد مراکز مشاوره در سازمان بهزیستی استان ۲۲ مرکز است، گفت: بر اساس اطلاعات احصا شده در این مراکز عوامل مؤثر بر امر طلاق توافقی عدم برقراری ارتباط، پرخاشگری کلامی و غیرکلامی و جسمانی، پایین بوده آستانه تحمل، اعتیاد، بیکاری، عدم ایفای نقش‌ها و عدم مسئولیت‌پذیری زن و مرد و خیانت بوده است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان با بیان این‌که۵۰ درصد تعداد مراجعه‌کنندگان به سازمان بهزیستی روستایی و یا از حاشیه شهرها بودند، افزود: عمر ازدواج ۳۹ درصد از این افراد کمتر از سه سال بوده، ۳۷ درصد آن‌ها فاقد فرزند و ۵۲ درصد آن‌ها نیز فاقد درآمد بودند.

طاهری در خصوص اقدامات بهزیستی استان در راستای مداخلات مؤثر، گفت: برگزاری ۴ کارگاه توجیهی و آموزشی برای خانواده‌ها، پرداخت ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان کمک‌هزینه‌های مشاوره برای افراد بی‌بضاعت، برگزاری ۴ دوره آموزشی و تخصصی، شرکت ۱۲۰۰۰ نفر در آموزش‌های عمومی و گسترش مراکز کاهش طلاق در استان از جمله این مداخلات مؤثر بوده است.

انتهای پیام
captcha