«میلاد عاشقی» از حفظ قرآن می‌گوید/ مرور هر روزه آیات با وجود سختی دروس پزشکی
کد خبر: 3864130
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

«میلاد عاشقی» از حفظ قرآن می‌گوید/ مرور هر روزه آیات با وجود سختی دروس پزشکی

گروه چهره‌ها ــ دانشجوی رشته پزشکی و رتبه نخست رشته حفظ کل در سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: حفظ آیات بدون عمل به مفاهیم آن نمی‌تواند هیچ نقشی در جذب دیگران به معارف قرآن داشته باشد.

شنبه////مصونیتی که با حفظ قرآن بدست می‌آید/ اسکرین شات صفحات قرآن در ذهن؛ روشی برای حفظ قرآنبه گزارش ایکنا؛ میلاد عاشقی، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور (آذرماه 98، شیراز) بود و موفق شد رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن را به‌ دست آورد.

وی متولد سال 1378 در تبریز و در حال حاضر دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی در این شهر است. میلاد به دلیل فضای قرآنی حاکم بر خانواده‌اش، برای ورود به عرصه‌های قرآنی علاقه‌مند شد و در این راه گام برداشت.

عاشقی از هشت‌ سالگی حفظ را آغاز کرد و پس از دو سال، موفق به حفظ کل قرآن شد. وی که به شیوه بصری حافظ کل قرآن شده، درباره این روش اظهار می‌کند: بعد از استماع تلاوت اساتید بزرگی چون خلیل الحصری و محمد صدیق منشاوی از طریق نوار کاست و لوح‌های فشرده، آیات را چندین بار تکرار می‌کردم. سپس صفحه را مانند عکس در ذهنم ثبت می‌کردم، به گونه‌ای که در این روش شکل کلی از صفحات قرآن به ذهن سپرده و اول وسط و پایان آیات در ذهن ثبت می‌شود و ماندگاری آن در ذهن نیز خیلی بیشتر از دیگر روش‌هاست و همان تأکیدی است که می‌گویند حتماً باید برای حفظ از یک مصحف استفاده کرد.

وی که حفظش را مرهون همراهی و حمایت‌های والدینش به ویژه مادرش می‌داند، می‌گوید: همچنان هر روز حفظم را پس از مرور به مادرم تحویل می‌دهم. با وجود اینکه خودشان حافظ قرآن نیستند، اما علاقه‌مند بودند که آیات قرآن را در سینه‌ام داشته باشم.

میلاد عاشقی با اشاره به اینکه روزانه برای حفظ آیات جدید و مرور محفوظات گذشته نیز زمان دو ساعته می‌گذاشت، اظهار می‌کند: البته حفظم را بیشتر در موقع، بین‌الطلوعین که معنویت خاصی دارد و ذهنم در آن زمان نیز، بازتر بود و کمتر درگیر مسائل روزمره بودم، انجام می‌دادم.

وی در شهر تبریز از محضر اساتیدی چون احمد شریعت، محمدصادق زارعان و وحید غفران‌نیا بهره برد و همچنین در محضر اساتیدی چون معتز آقایی، شهریار پرهیزکار و محمد عباسی تلمذ کرد.

عاشقی درباره میزان فعالیت و حضور اساتید و مؤسسات قرآنی در شهر تبریز برای پرورش و تربیت حافظان و قاریان و برنامه آینده‌اش اضافه می‌کند: تعداد اساتید و مراکز قرآنی در استان ما در سطح مطلوبی است، حداقل در رشته حفظ، اساتید بین‌المللی وجود دارند. البته جا برای بهتر شدن هست و زمان بیشتری را برای مرور محفوظات خواهم گذاشت. درصددم بیش از پیش شاگرد اساتید بین‌المللی باشم تا بتوانم با به‌کارگیری تجربیات و راه‌های آنها در سطح بین‌المللی نیز افتخارآفرین باشم.

شنبه////مصونیتی که با حفظ قرآن بدست می‌آید/ اسکرین شات صفحات قرآن در ذهن؛ روشی برای حفظ قرآن

عاشقی که در حال حاضر روزانه سه جزء را طی بازه زمانی دو ساعته مرور می‌کند، درباره مسابقات می‌گوید: هدف از حضورم در مسابقات، آشنایی و تعامل با دیگر حافظان قرآن و دریافت تجربیات بیشتر و ثابت‌قدم بودن در این راه است. البته مسابقات هیجان خاص خودش را دارد.

میلاد، در مؤسسه قرآن و عترت نور تدریس دارد و موفقیت در کنکور و رسیدن به این نقطه فعلی از فعالیت علمی و زندگی‌اش را مرهون برکات قرآن در زندگی‌اش می‌داند. وی درباره تشویق دوستانش برای ورود به این عرصه، بیان می‌کند: سعی کردم با عمل خودم دیگران را جذب کلام وحی کنم. از حافظان قرآن انتظاری جز عمل بر اساس آموزه‌های قرآن و همچنین نهادینه کردن آن در زندگی و مشی و عملشان نمی‌رود. اگر این انتظارات برآورده شود، می‌تواند بهترین مشوق برای دعوت دیگران به این زمینه باشد.

وی ادامه می‌دهد: یک حافظ قرآن باید مروج فرهنگ قرآنی باشد. هدف از حفظ آیات کلام وحی، حفظ ما از غفلت‌ها، گناه‌ها و اشتباهات و ندانستن‌هاست. یک حافظ بدون عمل به قرآن نمی‌تواند هیچ نقشی در جامعه و جذب دیگران به سمت و سوی فراگیری قرآن داشته باشد.

این دانشجوی پزشکی حافظ کل قرآن از مسئولان می‌خواهد که فعالیت‌ها را در زمینه قرآنی ارتقا و افزایش دهند زیرا هرچه به این عرصه برسند و در این زمینه گام‌ بردارند، قطعاً پشیمان نخواهند شد و سعادت دنیا و آخرت را خواهند داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha