بافت پیرامون حرم مطهر را به هویت اصلی خود بازگردانیم
کد خبر: 3863543
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳

بافت پیرامون حرم مطهر را به هویت اصلی خود بازگردانیم

گروه اجتماعی ــ شهردار مشهد گفت: در راستای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر با پیچیدگی‌های زیادی مواجه هستیم اما دغدغه ما این است که بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را به هویت اصلی خود بازگردانیم.

بافت پیرامون حرم مطهر را به هویت اصلی خود بازگردانیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا کلایی، شهردار مشهد، ظهر امروز 20 آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: 20 آذرماه سال گذشته که کار خود را آغاز کردیم، سه راهبرد اصلی را برای شش ماهه اول در اولویت قرار دادیم. راهبرد اول سر وسامان دادن به وضعیت مالی بود و سعی کردیم پیمانکاران را تعیین تکلیف کرده و تا حدودی بتوانیم پاسخگوی مطالبات در سازمان‌های داخلی خود باشیم.

وی افزود: در سال گذشته بدهی‌های بانکی باری بر دوش ما بود که سعی کردیم تمرکز کنیم و با توافقاتی که با بانک‌هایی که از ما طلب داشتند کردیم، توانستیم وضعیت بدهی‌ها را تعیین تکلیف کنیم تا برای فعالیت‌های اجرایی سبک شویم و این اتفاق افتاد تا بخشی از بدهی‌های بانکی تسویه شود.

کلایی ادامه داد: طراحی پروژه‌های زیرساختی برای بهره‌برداری نیز برنامه‌ریزی شد و در شش ماهه نخست سال علاوه بر طراحی نیز تا راهبرد سوم هم ادامه یافت که آن، عملیاتی شدن فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی بود و اولین پروژه در اسفندماه و در حوزه حمل و نقل کلید خورد و اخیرا به بهره‌برداری رسید. سعی کردیم در 6 ماهه اول بحث زیرساختی را داشته باشیم.

شکل گیری هنر اقتصادی و نشاط اجتماعی

شهردار مشهد ابراز کرد: بعد از 6 ماه اول به نظرمان رسید که بایستی علاوه بر فعالیت‌های جاری شهری و در چارچوب برنامه 1397 تا 1400 یک مجموعه فعالیت‌های معطوف به هدفی تعیین کنیم که علاوه بر شاخص‌ها در فرآیند شکل گیری هنر اقتصادی و نشاط اجتماعی هم اثرگذار باشد. از دل نظرخواهی‌ها، برنامه ها و ظرفیت‌های مدیریت شهری به تعدادی محور اصلی رسیدیم که با شورای شهر به مشورت گذاشتیم و در مجموع به 50 محور اصلی مدیریت شهری تا 1400رسیدیم و 6ماه دوم به این 50 محور گذشت که البته برخی زودتر و برخی بر حسب مقدماتی که داشت دیرتر آغاز شد.

وی در خصوص این 50 محور تشریح کرد: محور اول در راستای جبران زیرساخت‌های ترافیکی بود که در این خصوص بررسی تقاطع‌های غیرهمسطح ، روگذر و زیرگذر که یکی منطقه مصلی است که در طرح جامع از قلم افتاده بود و این تقاطع تا یک ماه آینده تقاطع غیرهمسطح مصلی انجام خواهد شد که سه فایده اصلی دارد.

شهردار مشهد اضافه کرد: این موضوعع بار ترافیکی آزاد راه مشهد باغچه را حل و 4 کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر خواهد کرد. آزاد راه مشهد چناران و قوچان نیز از دیگر پروژه‌های در دست اقدام است و ترافیک این مسیر را کاهش خواهد داد.

کلایی ابراز کرد: محور دوم بسته زیرساخت کاهش سرعت و رعایت حق تقدم است. در خصوص پروژه فرهنگ شهروندی اعتقاد ما بر این است که اگر خواهان تغییر رفتار شهروندان هستیم ، بایستی به نوعی روی نقاط مشخصی متمرکز شویم، لذا در این راستا روی دو موضوع متمرکز شدیم، یکی موضوع تفکیک زباله از مبدا بود که اپلیکیشن سی مپ به کمک آمد و دوم کاهش سرعت و رعایت حق تقدم بود، همچنین بهره‌برداری از بسته شهروندان تا نوروز 99 نیز صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: محور سوم تامین منابع پایدار و فضای سبز است، در این خصوص با یک پارادوکس مواجه هستیم، اینکه عمده فعالان محیط زیست معتقد هستند مشهد دارای اقلیم خشک است و نباید فضای سبز توسعه یابد و ما با این امر مخالف و معتقد هستیم فصای سبز باید توسعه یابد، چرا که اگر راه حل نخست را بپذیریم، باید روز به روز منتظر خشک تر شدن اقلیم مشهد باشیم و امیدواریم تا پایان سال 99 هر کجا این پروژه را آغاز کردیم، به اتمام برساند.

اتصال مرکز شهر به شبکه مترو تا 1400

شهردار مشهد افزود: محور چهارم راه‌اندازی خط سوم قطار شهری مشهد تا سال 1400 است. با توجه به هزینه بالای این پروژه عمده بزرگان گفتند این کار نشدنی است، اما ما معتقدیم که بایستی منطقه مرکزی شهر را به شبکه مترو متصل کنیم در این برنامه اتصال مسیر میدان شهدا به چهارراه شهدا و بعد از آن به باب‌الجواد(ع) و سپس به چهارراه کلانتر و میدان بسیج تا پایانه مسافربری در طرح قرار دارد تا برای زائران و مجاوران امکان تردد به حرم مطهر رضوی تسهیل شود.

مشکلات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

کلایی بیان کرد: محور پنجم تحول جدی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است، در راستای نوسازی، بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر که از سال 70 آغاز شده پیچیدگی‌های زیادی داشته و در حال حاضر 292 پروژه مشکل‌دار در این محدوده داریم که امیدواریم بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. از دولت پیگیر موضوعات مالی هستیم اما باید دست به زانوی خود بگیریم و موضوع را پیش ببریم و بافت پیرامون حرم مطهر را به هویت اصلی خود برگردانیم.

وی با اشاره به اینکه محور ششم بهبود سیما و منظر شهری است گفت: سیما و منظر برخی از نقاط شهر دچار اختلال جدی است و بایستی در این راستا فضای شهر را با دیوار نگاری ها، نقاشی‌ها و استفاده از المان‌ها از خاکستری بودن و خشکی درآوریم.

شهردار مشهد در خصوص محور هفتم گفت: در این جهت تحرک‌بخشی به استحصال اراضی بزرگ مقیاس و اراضی شهری گام برمی داریم. محور هشتم برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد است که این موضوع امری مهم اما نیازمند پیگیری و در عین حال زمان‌بر است.

وی اجرایی کردن منشور حقوق شهرنشینی و شهری برای همگان را محور نهم عنوان کرد و گفت: در این منشور به گروه‌های آسیب‌پذیر توجه ویژه شده و بحث عدالت ترمیمی را باید لحاظ کنیم تا این محور ابتر نماند، لذا در این راستا ورود کردیم تا به این امر کمک کند.

کلایی پروژه توسعه، عمران و برندیگ توس، بسته جامع محله‌محوری، تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی و بالادستی، پروژه کسب و کارهای شهری از دیگر محورها برشمرد و اظهار کرد: از دیگر محورهای کار ما می‌توان به پروژه ساماندهی کشف‌رود، اصلاح ساختار پرسنلی و منابع انسانی، طرح رفع آبگرفتگی‌ها اشاره کرد که اکنون در 52 نقطه عملیات عمرانی برای رفع آبگرفتگی در حال اجراست.

وی گفت: پیاده‌سازی نظام جامع اطلاع‌رسانی، برندینگ شهری، توسعه نظام بازاریابی از مبدا و توسعه و رفاه زائر، بهبود ایمنی شهری، گسترش ارتباط با شهروندان و نخبگان، ترافیک هسته مرکزی مشهد،استفاده از ظرفیت‌های مالی کمک از دولت، تئاتر شهر، باغ کتاب و خانه هنرمندان، شهرداری الکترونیک و بسته فنی‌اجتماعی مدهای جدید حمل‌ونقل و پیاده‌محوری از دیگر محورهای کاری ما است.

شهردار مشهد اظهار کرد: تأمین مالی مبتنی بر بدهی، احداث شهر بازی در مقیاس بین‌المللی در پارک چهل‌بازه، ساخت کارخانه نوآوری، احداث میدان مرکزی میوه و تره بار، شهر بدون گرسنه و تکدی و بی‌سواد نیز در دستور کار ماست ضمن اینکه از دیگر پروژه‌های ما احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه است و بنا داریم بزرگترین پارک سرپوشیده گل و گیاه در اراضی آبشار در میدان تیر سابق را احداث کنیم.

وی اضافه کرد: از دیگر محورهای فعالیت شهرداری مشهد پایش، ارزیابی و عملکرد داخلی شهرداری، احداث مجموعه ورزشی طبرسی، پروژه اجتماعی حمایت ار ورزش قهرمانی، بازآفرینی شهری، ایجاد خانه‌های فرهنگی و اجتماعی، سلامت مردم و پایدارسازی خانواده است.

توسعه مسیرهای تشرف پیاده به حرم رضوی

شهردار مشهد بیان کرد: بخش دیگری از این 50 محور شامل کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی، برقی‌سازی تاکسی‌ها، توسعه کمربند سبز جنوب شهر، توسعه و بهسازی مسیرهای تشرف پیاده به حرم مطهر ضوی، استفاده از ظرفیت فایناس با استفاده از گارانتی دولت، توسعه فضای شهری در پایانه‌های مسافربری، دیپلماسی شهری با اولویت شهرهای فارسی زبان و زائر پذیر، پروژه توسعه سرزمینی فضاهای شهری، حمایت از توسعه گردشگری سلامت، پروژه تامین پارکینگ است. همچنین بهبود مسیرهای اصلی و توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و توسعه نهادهای مدنی در پروژه‌های اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخی از بازداشت‌های حوادث اخیر اظهار کرد: ما سعی کردیم کار کنیم و در هنگام کار زمان کم‌تری برای پرداختن به حواشی داریم و اما در خصوص بازداشت معاون پارلمانی شهردار باید بگویم ما معاون پارلمانی در شهرداری نداریم، بلکه اداره ارتباط شهرداری با شورای شهر داریم و همچنین بازداشتی در کار نبوده است.

کلایی در خصوص بازداشت و احضار شهردار منطقه ثامن گفت: موضوعات قضایی در شهرداری منطقه ثامن 25 سابقه دارد و بسیار پیچیده است. کسی که در این حوزه کار می‌کند مرتب با دستگاه قضایی جلسه دارد و این جلسات طبیعی است. در خصوص بازداشت مدیرعامل و برخی کارمندان موسسه فرهنگی شهرآرا معتقدم که باید میان موسسه شهرآرا و رسانه شهرآرا تفاوت قائل شویم. در حوزه تولید، نشر خبر و خبرنگاری و عملکرد رسانه‌ای، شهرآرا سرمایه‌ای بسیار ارزشمند برای شهرداری است.

وی افزود: آنچه من از ابتدا با آن مخالف بودم، فعالیت‌های بازرگانی شهرآراست، چراکه معتقدم ظرفیت شهرآرا در حوزه خبر و رسانه بسیار بیشتر از ظرفیت فعالیت‌های بازرگانی آن است و آن اثبات شد. بر این اساس دستگاه‌های نظارتی شبهاتی در خصوص بخش‌هایی از فعالیت‌های موسسه شهرآرا داشتند و آن‌ها باید کار خود را انجام دهند. این موضوع حق دستگاه‌های نظارتی است و به این مسئله رسیدگی می‌کنند، ما هم در این خصوص کمک می‌کنیم.

کلایی در خصوص احداث مجموعه آبادگران بیان کرد: احداث این مجموعه تصمیمی اشتباه بوده و محیط زیست مشهد را دچار مشکل کرده است، ضمن اینکه تأمین اجتماعی و مدیرعامل شستا در این زمینه بی‌مسئولیتی کردند. برای اجرای پروژه آبادگران مجوز مستقیم از ما نگرفتند. آبادگران قراردادی با راه و شهرسازی ایجاد کرده و در آن به تعهدات خود عمل نکرده است. سازمان بارزسی کل کشور کار کاملی در این خصوص انجام داده است و جمع‌بندی سازمان بازرسی برای ما لازم الاجراست و محور کار ما گزارش سازمان بازرسی کل کشور است.

زمین کوهستان پارک وقفی و متعلق به شهرداری است

شهردار مشهد در خصوص موضوع کوهستان پارک تصریح کرد: آنچه تحت عنوان کوهستان پارک در دهه 60 از سوی استانداری خراسان رضوی به بنیاد شهید واگذار شده در مجاورت موقوفه وکیل‌آباد است و شهرداری مسئول موقوفه و دادستان مشهد به عنوان ناظر وقف تعیین شدند وقتی ما قصد کردیم که کوهستان پارک را تملک کنیم، بنیادشهید مجموعه را به بانک دی واگذار کرده بود و آن‌ها به مجموعه دیدار واگذار کردند.

وی افزود: در حالی که داشتیم برای خرید به جمع‌بندی می‌رسیدیم. دادستان نامه‌ای ارسال کردند که براساس گزارشی که اداره‌کل اطلاعات تهیه کردند زمین کوهستان پارک جزئی از موقوفه ملک و متعلق به شهرداری است و این موضوع متوقف شد تا به آن رسیدگی شود که در حال حاضر نیز شهرداری نمی‌تواند مسئله کوهستان پارک را حل کند با این وجود به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاربری به جز شهربازی و فضای سبز در آن اجرا شود.

کلایی عنوان کرد: عده‌ای به فکر تغییر کاربری کوهستان پارک هستند، اما تحت هیچ شرایطی از آن کوتاه نمی‌آییم و اجازه تغییر کاربری نخواهیم داد.

شهردار مشهد با بیان اینکه در خصوص شهر هوشمند از تهران بسیار جلوتر هستیم، افزود: اما این پیشرو بودن اصلا راضی‌کننده نیست و باید همچنان به پیشروی ادامه دهیم. معتقدم که ترکیب شهر هوشمند یک ترتیب کامل است اما باید هنجارها را کشف کنیم و آن را در اختیار مردم قرار دهیم، لذا باید در این خصوص در حوزه فرهنگی افکارسنجی کنیم تا بدانیم مردم چه می‌خواهند و ابزار را در اختیار مردم قرار دهیم.
حال مشهد به طور نسبی خوش است

وی افزود: ایمنی شهر مشهد پایین است و باید آخرین تکنولوژی را در بحران در اختیار داشته باشیم. حال مشهد به طور نسبی خوش است و باید روی تاب‌آوری شهری سرمایه‌گذاری کنیم و اینکه در اتفاقات اخیر شهر مشهد آسیب ندید به دلیل همدلی موجود تمامی میان مسئولان در شهر است.

خودحق پنداری نگران‌کننده است

شهردار مشهد اظهار کرد: من اصلاح‌طلب و اعتقادات خاص خود را دارم. نگاه سیاسی هم دارم، اما وقتی شهردار مشهد هستم نگاه من این است که شهردار همه مردم با هر طیف نگاهی می‌شوم و باید حرف‌ها و خواسته‌های آنان را بشنوم، اما آن چیزی که نسل جوان باید جدی بگیرند برقراری ارتباط درست بین این دو مقوله است. نگرانی من از نقصانیت و منیت‌هاست، اینکه فکر کنیم خودی و غیر خودی داریم اینکه بگوییم ما حق هستیم و بقیه باطل این نگاه کار را فرساینده می‌کند چرا که خود حق پنداری نگران‌کننده است.

وی در خصوص لایحه درآمدهای پایدار گفت: در این راستا دو نگاه وجود دارد و یک عده می‌گویند تا زمانی که زیرساخت را فراهم نکنند کاری انجام نمی‌دهیم و نگاه مقابلی هم در این خصوص وجود دارد. در واقع دعوای لایحه درآمدهای پایدار دعوای بین این دو نگاه و بین شهردارها و شهرداری‌هاست.

کلایی اظهار کرد: از زمانی که بخشنامه عاری از فساد را مدنظر قرار دادیم در موضوع فساد سه راه تحقق داشتیم که شامل فرستادن به هیئت تخلفات، جابجایی مکان و یک عده هم با تذکر و اخطار و درج پرونده است که اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

اشتراک اراضی درون شهر با مقیاس بزرگ

شهردار مشهد با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که فضاهای اشتراکی به روی مردم بسته شود، گفت: از آنجه که اراضی در مقیاس بزرگ درون شهر باید در اختیار مردم قرار گیرد نیز با وزیر علوم و رئیس دانشگاه فردوسی جلسه برگزار شد تا فضاهایی از دانشگاه فردوسی با مردم به اشتراک گذاشته شود.

وی بیان کرد: در خصوص مجتمع فرهنگی آیه‌ها نیز با سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) در راستای استفاده مردم از فضای این مجتمع نیز تفاهماتی صوت گرفت و از این برنامه استقبال شد.

انتهای پیام
captcha