اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ
کد خبر: 3862371
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از مهمترین اخبار امروز صفحات معارفی رسانه‌های کشور می‌توان به خبر برگزاری مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز شنبه، 16 آذر‌ماه، در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به خبر برگزاری مرحله سوم چهاردهمین آزمون و نیز مرحله چهارم دوازدهمین و سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن اشاره کرد که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
تسنیم
صفحه دین،‌ قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 16 آذرماه و تا ساعت 15 تعداد هشت خبر با عناوین «بررسی انواع حجاب از منظر آیات قرآن و روایات اسلامی/ آیا زنان غیرچادری در برابر افراد بیماردل امنیت ندارند؟»، «ثواب زیارت حضرت معصومه(س)»، «گلچین مداحی در سالروز وفات حضرت معصومه(س)»، «امامزاده‌ای که اهل‌بیت تأکید بر زیارت او کردند/ آخرین وصیت آیت‌الله مرعشی هنگام فوت»، «فراخوان دومین جشنواره ملّی مهدویت منتشر شد»، «فضائل حضرت معصومه(س) در بیان امام رضا(ع)»، «۵۷ نفر خود را به آزمون اعطای مدرک به حافظان رساندند» و «تصاویر کمتر دیده‌ شده رهبر انقلاب در حرم حضرت معصومه(س)» را بر روی خروجی خود منتشر کردکه تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و اخبار دیگر این صفحه با توجه به ایام وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در حوزه عترت منعکس شده‌اند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «۵۷ نفر خود را به آزمون اعطای مدرک به حافظان رساندند» دارد، مربوط به برگزاری سومین مرحله از چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سومین مرحله از چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن روز گذشته در محل سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار شد.
در این آزمون که پذیرش در آن معادل با مدرک همتراز کارشناسی است، تعداد 37 حافظ کل قرآن در آزمون مرحله سوم چهاردهمین این آزمون حضور یافتند.
همچنین، مرحله چهارم دوره‌های دوازدهم و سیزدهم نیز به‌صورت همزمان با آزمون مرحله سوم چهاردهمین دوره روز گذشته برگزار شد و 20 نفر شانس خود را برای دریافت مدرک همتراز کارشناسی ارشد و دکتری محک زدند».
فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، خبر تلاوت ترتیل صفحه 233 قرآن کریم با صدای مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری است. خبر تلاوت ترتیل مدت‌هاست که هر روز به عنوان اولین خبر بر روی خروجی این صفحه قرار می‌گیرد.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برابری شبهات ۱۰ سال اخیر با تاریخ تشیع/ زنجیره پاسخ‌گویی حوزه‌های علمیه ناقص است»، «نهمین محفل قرآنی ربیع‌القلوب در مسجد امام خمینی(ره) برگزار می‌شود»، «روایت امام رضا(ع) از جایگاه خاص یک بانو/ رنج‌ها و محنت‌های حضرت معصومه(س)»، «خشم مسلمانان هند از تغییر کاربری یک مسجد به معبد» و «برای اولین‌بار جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه بانوان برگزار می‌شود»‌ بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که دو خبر از این اخبار نیز قرآنی هستند.
«برای اولین‌بار جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه بانوان برگزار می‌شود»‌ ، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهد که در گفت‌و‌گو با داود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی منعکس شده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «داود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام این خبر گفت: امسال برای اولین بار جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه بانوان در سطح استان خوزستان برگزار و این جشنواره سال آینده در کنار جشنواره آقایان در سطح کشور برگزار می‌شود.
وی برگزاری رقابت بانوان را از برنامه‌های از پیش تعیین جشنواره دانست و گفت: برگزاری جشنواره برای بانوان از ابتدا در دستور کار دبیرخانه جشنواره قرار داشت و امسال که به لطف خداوند جشنواره برادران در همه کشور فراگیر شد برنامه‌ریزی را برای بانوان آغاز کردیم.
دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی ادامه داد: این اتفاق با توجه به استقبال بانوان سراسر کشور از جشنواره تلاوت‌های مجلسی و درخواست‌های مکرر آنان محقق شده و ان شا الله سال آینده جشنواره‌ای باشکوه در سطح کشور برای بانوان برگزار می‌کنیم».
مهر
تعداد سه خبر با عناوین «فاصله گرفتن از قرآن خطری جدی به همراه دارد»، «مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن برگزار ‌شد» و «روش های حفظ قرآن چیست؟» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که هر سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «روش های حفظ قرآن چیست؟» داشته و به عنوان تیتر اصلی صفحه نیز انتخاب شده، در رابطه با یادداشتی از رضا نباتی، فعال قرآنی و نویسنده کتب درسی قرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «چنانکه گفته شد در صدر اسلام آیات قرآن کریم به صورت پراکنده و بر پوست و استخوان‌های شانه و دنده‌های جانوران، چوب‌های درخت خرما، سنگ‌های سفید، کاغذ و پارچه ثبت می‌شد و احتمال نابودی یا تحریف کلام الهی همواره وجود داشت. در این موقعیت، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم مسلمانان را به حفظ قرآن سفارش کرد و حتی گروهی را برگزید تا بدین کار پردازند.
اما کارکرد حفظ قرآن رفته رفته در جامعه گسترش پیدا کرد. مهمترین و اصلی ترین کارکرد حفظ قرآن، بهرمندی از هدایت و راهنمایی قرآن است که در حوزه های متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به ویژه تربیتی و اخلاقی و اعتقادی مؤثر و مفید است.
در دوران معاصر هدف از حفظ قرآن، اغلب جنبه های تبلیغی و ترویجی و نخبه گرایانه و « تخصصی » دارد تا تربیتی و عمومی. امروز نیز باید آن کارکرد تربیتی به عنوان محور گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم جایگزین حفظ تخصصی برای عمومی مردم قرار گیرد. برای این کار پیشنهاد «حفظ اجمالی جملات تربیتی قرآن » توصیه می شود».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «ابهام در تعداد موسسات قرآنی و ضرورت تشکیل بانک اطلاعات»، «اتاق فکر برای اقامه نماز در مدارس کشور تشکیل شود» و «خادمان و زائران در سالروز رحلت کریمه اهل بیت(ع) به عزاداری پرداختند» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که یکی از این اخبار قرآنی است و دو خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «ابهام در تعداد موسسات قرآنی و ضرورت تشکیل بانک اطلاعات» دارد، آمده است: «ابهام در وجود آمار موسسات قرآنی زیر نظر نهادهای متولی مختلف همچنین فعال یا نیمه فعال بودن این موسسات، حکایت از ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی دقیق و دردسترس همگان دارد.
لازمه برنامه ریزی و مدیریت در هر زمینه ای داشتن اطلاعات است و مدیرانی در جامعه موفق تر هستند که با بهره گیری از آخرین آمار و داده ها بتوانند بهترین تصمیم گیری ها را برای بهتر اداره کردن مجموعه خود داشته باشند.
برنامه‌ریزی درازمدت و کوتاه‌مدت در هر حوزه‌ای با داشتن اطلاعات دقیق ممکن است، در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز وجود بانک اطلاعاتی در مورد تعداد موسسات قرآنی فعال و نیمه‌فعال همچنین روند فعالیت‌های در حال انجام آنها به تصویر بهتر افق پیش‌رو کمک می‌کند.
ایسنا
از شش خبری که طی امروز وتا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و اغلب اخبار در رابطه با ایام وفات حضرت معصومه(س)‌ منعکس شده و در حوزه عترت قرار دارند.
«قم در ماتم کریمه اهل بیت(س) عزادار است»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که اگرچه خبر تخصصی قرآن نیست، ولی در رابطه با مراسم ایام عزاداری وفات حضرتمعصومه(س) در قم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «همزمان با سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) از شب گذشته مراسم‌ عزاداری مختلف در حرم مطهر و مساجد و تکایا در حال برگزاری است. آستان مقدس حضرت معصومه از شب گذشته مراسمات عزاداری و سوگواری متعددی را تدارک دیده است و به همین منظور شب گذشته، مداحان و مرثیه سرایان در حرم مطهر گرد هم جمع شدند و به عزاداری و عرض ارادت پرداختند.
هیئات مذهبی استان قم نیز شب گذشته با نوحه و عزاداری وارد حرم مطهر شدند، به سوگواری پرداختند.
امروز نیز محبین اهل بیت(ع) و ارادتمندان حضرت معصومه(س)، از سراسر کشور به قم عزیمت کردند تا در آستان مقدس دخت موسی بن جعفر(ع) حضور یابند و به عزاداری بپردازند».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین «سوال‌های شرعی خود درباره موضوعات مختلف را اینجا مطرح کنید» و «دو چیز که آدمی قدر و ارزشش را نمی‌شناسد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه قرآن کریم قرار ندارند.
ایبنا
سه خبر با عناوین «نشست معرفی ابعاد شخصیتی علامه جعفری برگزار می‌شود»، «مرجعی جامع درباره تصوف و عرفان و ادب صوفیانه ایران» و «کتاب «پیاده با عشق» در اردبیل رونمایی شد»‌ طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که این سه خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌ عرفان و دیگر حوزه‌های معارفی جای دارند.
میزان
««کریمه اهل بیت»، لقب «حضرت معصومه(س)»/ ویژگی‌های ارزشمند اخلاقی و رفتاری خواهر «امام هشتم(ع)»»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهد که در رابطه با زندگی و سیره حضرت فاطمه معصومه(س)‌انعکاس یافته است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «آثار دروغگویی و وعده‌های دروغ» به قلم حمید پاک‌سرشت کرده که در رابطه با آثار دروغگویی و وعده‌های دروغ افراد و مسئولان و ملاک‌های تشخیص راست از دروغ از دیدگاه قرآن منتشر شده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «بر اساس تعالیم اسلام دروغگویی آثار زیانباری به جا می‌گذارد که می‌بایست همگان به ویژه رهبران و مسئولان در نظام سیاسی در قالب وعده های انتخاباتی و سیاسی از آن اجتناب کنند تا خود و امت و نظام اسلامی گرفتار انواع مشکلات و آثار زیانبار دروغ و وعده‌های دروغین نشوند. از جمله مهمترین آثاری که می‌توان برای دروغ‌ها و وعده‌های انتخاباتی و غیرانتخاباتی مسئولان و رهبران اجتماع بیان کرد، عبارتند از: بدعت در دین اسلام و بی اعتمادی نسبت به آن: دین اسلام مجموعه‌ای کامل است که تامین کننده فلسفه و سبک زندگی و نیز سعادت دنیا و آخرت انسان و امت است. هر گونه دروغ و وعده‌های دروغین می‌تواند به اساس دین اسلام ضربه بزند و مردم را از مسیر هدایت خارج سازد. همان‌طوری که دروغگویی نسبت به آموزه‌های اسلام می‌تواند بدعت در دین را موجب شود و چیزهایی را که اسلامی نیست به عنوان اسلام به خورد مردم بدهد(نحل، آیه 116) همچنین می‌تواند مردم را نسبت به اصل و اساس دین بی‌اعتماد سازد؛ زیرا دروغ و وعده‌های دروغین مسئولان در یک نظام اسلامی به معنای آن است که این سخنان راست و بر اساس اسلام است، در حالی که این امور از اساس هیچ‌ربطی به دین اسلام ندارد و مسئولان برای قدرت و ثروت خویش چنین اموری را به دین نسبت داده یا ادعای دروغین را مطرح می کنند در حالی که هیچ‌گونه پشتوانه علمی و تحقیقاتی ندارد و نمی‌توان به این وعده‌های دروغین عمل کرد و آن را عملیاتی کرد. این‌گونه است که مردم از دین و مسئولان دینی سرخورده می‌شوند و اعتماد خویش را نسبت به اصل و اساس دین و مسئولان از دست می‌دهند».

انتهای پیام
captcha