ارتقای گفتمان دانشجویی با کرسی‌های آزاداندیشی
کد خبر: 3862225
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

ارتقای گفتمان دانشجویی با کرسی‌های آزاداندیشی

گروه فرهنگی ــ مسئول بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به این‌که کرسی‌های آزاداندیشی از استبداد علوم انسانی غربی جلوگیری می‌کند، گفت: برگزاری این کرسی‌ها موجب ارتقای گفتمان دانشجویی دانشگاه‌هاست.

ارتقای گفتمان دانشجویی با کرسی‌های آزاداندیشیبه گزارش ایکنا از لرستان، میلاد شرفی، مسئول بسیج دانشجویی لرستان، در جمع خبرنگاران با تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: ۱۶ آذر روزی در مبارزه با استکبارستیزی است، روزی‌که پرچم‌داری آن توسط جنبش دانشجویی صورت گرفته است.

وی با ذکر این مطلب که حرکت‌های دانشجویی در دوران انقلاب همواره حرکت‌هایی پیشرو بوده که نمونه آن تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) است، بیان کرد: بسیاری از چالش‌های دانشجویی با دانشگاه‌ها به‌سبب فراهم شدن فضای انتقاد است این در حالی‌است که هر جا نیاز به حضور دانشجویان بوده آنان در صحنه حاضر شدند.

شرفی با اشاره به این‌که بسیج دانشجویی تفاوت‌هایی در جنبش دانشجویی ایجاد کرده است، اضافه کرد: بایدها و نبایدها و هنجارهایی برای جنبش دانشجویی وجود دارد، این در حالی‌است که در حوزه سیاسی برخی‌ها به‌دنبال ترویج گفتمان خود در دانشگاه‌ها هستند جنبش دانشجویی علم‌دار مسائل سیاسی در درون دانشگاه است.

مسئول بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به این‌که اگر جنبش دانشجویی به دولتی نقد دارد و یا از دولتی حمایت می‌کند به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر تفکر دانشجویی است، گفت: هر زمانی دولت‌ها در مسیر انقلاب حرکت کردند جنبش دانشجویی به‌ویژه بسیج دانشجویی از دولت‌ها حمایت کرده و مادامی‌که دولت‌ها از این مسیر خارج شدند جنبش دانشجویی بیشترین انتقاد را داشته است.

وی عملکرد جنبش دانشجویی در مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای را بیانگر استقلال‌خواهی دانشجویان دانست و با تأکید بر این‌که ایجاد برنامه‌های مطالبه‌گری و منتقدانه مانند دکتر سلام به‌دلیل انتقاد جنبش دانشجویی از دولت بود، تصریح کرد: جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب مانند امروز وجود نداشته است و حرکت‌های قبل از انقلاب خودجوش و استقلال‌خواهانه بوده و امروز جنبش دانشجویی دارای اهداف و مسیر است گرچه برخی دولت‌ها تلاش در محدودیت جنبش دانشجویی داشتند اما همواره دانشجویان به‌عنوان قشر پویای جامعه به راه خود ادامه دادند.

تولید علم؛ رسالت امروز دانشجویان

شرفی با اشاره به این‌که بسیاری از دولت‌ها به‌دنبال همراه کردن دانشجویان با مسیر خود بوده‌اند اما دانشجویان فقط به‌دنبال آرمان‌‌های انقلاب هستند، بیان کرد: کارکردهای علمی جنبش دانشجویی باید مشخص باشد و متأسفانه خیلی از جنبش‌های دانشجویی وارد این مسیر نمی‌شوند این در حالی‌است که قشر دانشجویان باید به مباحث علمی دانشگاه برسد تا جنبش دانشجویی از خط اصیل خود منحرف نشود.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی لرستان تولید علم را وظیفه اصلی دانشجو برشمرد و با ذکر این مطلب امروز علم یکی‌از موارد بسیار انحصاری در دولت‌ها است، اضافه کرد: در برخی علوم چرخه فناوری امروز علم در انحصار دولت‌های غربی است و باید این انحصارها شکسته شود همان‌گونه که دانشمندان ما انحصار انرژی هسته‌ای را شکستند.

وی بر لزوم گسترش کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها تأکید کرد و با یادآوری این مطلب که کرسی‌های آزاداندیش بهانه خوبی برای تحول در علوم انسانی و رویکردی است که از استبداد علوم انسانی غربی جلوگیری می‌کند، بیان کرد: تراز جنبش دانشجویی باید گفتمان رهبری و خط اصیل انقلاب اسلامی است که اوج افتخار آن  تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) است.

انتهای پیام
captcha