ذاکر؛ شاعری با نیم قرن فعالیت در حوزه ادب و شعر
کد خبر: 3862048
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

ذاکر؛ شاعری با نیم قرن فعالیت در حوزه ادب و شعر

گروه فرهنگی ــ استاد مرتضی ذاکر، متخلص به «نسیم بروجردی» بیش از نیم قرن در حوزه ادب و شعر فعالیت داشت، او در دوازدهم آذرماه ۹۸ به دیدار حق شتافت.

زاکربه گزارش ایکنا از لرستان، مرتضی ذاکر متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت بروجرد روز سه‌شنبه، 12 آذرماه 98 در سن هشتاد سالگی به دیدار حق شتافت که در این راستا نگاهی به زندگی و آثار این شاعر بروجردی می‌اندازیم.

استاد مرتضی ذاکر بیش‌‌از نیم قرن در حوزه ادب و شعر فعالیت داشته و همواره مشوق جوانان و نوجوانان در این عرصه بودند ضمن این‌که ایشان ‌چهار دهه عضو پیوسته انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد بودند، هم‌چنین سه دوره دو ساله نیز مسئولیت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستا را نیز به‌عهده داشته و از شاعران فعال در حوزه شعر و ادب شهرستان بروجرد بودند.

استاد مرتضی ذاکر، متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت این عرصه بود. وی در سال ١٣١٨ شمسی در بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ١٥ بهمن این شهر تا کلاس پنجم و کلاس ششم را در دبستان اعتضاد در سال ١٣٣٦ به پایان رساند. در سال ١٣٣٩ به استخدام هلال‌احمر بروجرد(شیر و خورشید سابق) درآمد. در سال ١٣٤٠ کتابی با نام «دخمه تنگ» با همان سواد ابتدایی به رشته تحریر در آورد و از همان سال تحصیلات خود را ادامه و در سال ١٣٤٦ موفق به اخذ دیپلم ادبی شد.

وی در سال ١٣٧٣ بازنشسته مرکز بهداشت و درمان بروجرد شد. پانزده سال پایان دوران خدمت دولتی خود را، مسئول مرکز بهداشت و درمان آیت‌الله طالقانی بروجرد بود. استاد ذاکر سرودن شعر را از سال چهارم ابتدایی آغاز کرد و از سال ١٣٥٣ به نوشتن داستان‌های کوتاه برای کودکان و بزرگسالان همت گمارد.

وی از سال ١٣٦٠ به گردآوری گفت و لفت(لهجه) بروجردی پرداخت که حاصلش کتابی به نام «واژه‌نامه محاوره‌ای با فرهنگ گویش بروجردی» شد، یکی دیگر از کتب چاپ شده ایشان مجموعه شعری است که در دهه ٧٠ به چاپ رسیده است.

وی از سال ١٣٦١ به عضویت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد. استاد مرتضی ذاکر سرودن شعر محلی و فولکلوریک را از سال ١٣٦٢ شروع کرد. وی در زمینه شعر دارای آثار متعدد و ارزشمندی است که شنیدن آن حلاوت و شیرینی خاصی دارد و اشعار محلی و به گویش بروجردی ایشان بسیار مورد توجه مردم بروجرد و استان لرستان است؛ دیوان اشعار و مجموعه شعر محلی به لهجه بروجردی ایشان آماده چاپ است که تاکنون موفق به انتشار آن نشده است. از سروده‌ها و تألیفات این شاعر بروجردی می‎توان به «سروده‌های نسیم بروجردی»، «دخمه تنگ»، «نکبت» و کتاب «گل کاسه اِشکِنَک» با موضوع نگاهی به اشعار گویشی مرتضی ذاکر اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha